Verzonken deurgrepen zijn geen goed idee, aldus ADAC

verzonken deurgrepen veiligheid 2024

Je ziet ze steeds vaker, deurgrepen die automatisch intrekken wanneer een auto in beweging komt of vergrendeld wordt. Vooral bij EV’s hebben ze een duidelijk voordeel: de auto wordt er aerodynamischer en dus zuiniger door… Al maakt de Duitse ADAC zich om een andere reden net zorgen om zo’n klinken.

Aerodynamica heeft mogelijks nog nooit zo’n grote rol gespeeld in de autosector als vandaag. Nu steeds meer auto’s aan de stekker gaan, willen we namelijk zoveel mogelijk rijbereik uit hun accu’s halen. Daarin helpen soms letterlijk alle beetjes en zo zijn fabrikanten al op de proppen gekomen met alles van spiegelcamera’s tot verzonken deurgrepen. Vooral die laatste zien we nu veel vaker terug, maar blijkbaar zijn ze in sommige gevallen niet helemaal zonder gevaar.

Mechanisch vs. automatisch

De ADAC — zeg maar de VAB van Duitsland — wijst namelijk op de moeilijkheden die bepaalde van die deurgrepen kunnen veroorzaken na een ongeval. Volgens hen zouden de klinken in de carrosserie kunnen blijven zitten wanneer de stroom wegvalt, wat een reddingsactie zou kunnen bemoeilijken. De Duitsers halen met name de Tesla Model S aan, al vermelden ze ook bepaalde Mercedessen en BMW’s. Het moet gezegd dat Europese veiligheidsinstantie Euro NCAP de deurgrepen van die modellen uitvoerig op de proef stelde in zijn crashtests en in geen geval problemen kon vaststellen, maar volgens de ADAC komt het bij ongevallen in de praktijk wel voor.

Tesla Model S aerodynamica 2024

Niet alle verzonken deurgrepen zouden echter dezelfde risico’s met zich mee dragen, want de federatie wijst specifiek in de richting van automatisch verzinkende klinken. Daarnaast zijn er ook exemplaren te vinden die mechanisch bediend worden, zoals de greepjes van de Tesla’s Model 3 en Model Y of de conventionelere maar toch vlakkere klinken van pakweg de BMW i4. Verder zijn er ook auto’s op de markt waarvan de deurontgrendeling aan de binnenzijde elektrisch gebeurt, maar die beschikken altijd over een mechanische hendel om die te omzeilen indien nodig. De ADAC raadt dan ook aan om steeds te zorgen dat je weet waar die hendel zit indien je met zo’n auto rijdt.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws