Elektrische auto heeft méér tegenstanders in België dan een jaar geleden

Tesla Model 3 opladen 2024

Die elektrische auto’s, we wennen er wel aan, toch? Wel, dat lijkt misschien toch niet helemaal het geval te zijn. Uit een enquête blijkt namelijk dat momenteel ruim vier op tien Belgen de omschakeling naar een EV niet zien zitten… En dat is niet minder maar méér dan vorig jaar.

We hoeven je dit vast niet meer te vertellen, maar elk jaar stijgt het aandeel aan zuiver elektrische auto’s op onze wegen aanzienlijk. Zo was in 2023 maar liefst één op vijf nieuw ingeschreven auto’s een EV, wat bijna een verdubbeling is ten opzichte van het jaar voordien. Het lijkt dus bijna logisch dat de mening van de Belg mee evolueert, en er nu meer landgenoten voorstander zullen zijn van elektrische auto’s dan een jaar geleden… Of dat zou je toch denken.

EV is niet de oplossing, vindt Belg

Uit een enquête van BNP Paribas Fortis blijkt namelijk dat maar liefst 42 procent van de bevraagden nooit de stap wil zetten naar een zuiver elektrische auto. Daarmee is die groep niet alleen verrassend groot, maar zelfs groter dan een jaar geleden wanneer dezelfde enquête nog op een cijfer van 35 procent uitkwam. Hun redenen blijven daarentegen wel dezelfde als een jaar terug: de helft van de tegenstanders vindt dat het rijbereik van EV’s te klein blijft terwijl één op drie hun prijzen nog te hoog vindt.

Hyundai Ioniq 5 opladen 2024

Dat zijn trouwens niet de enige opmerkelijke cijfers die opduiken rond het thema van de elektrische auto. Zo denkt maar liefst 64 procent van de bevraagden dat EV’s niet het antwoord zijn in de zoektocht naar schonere mobiliteit. Iets minder dan zeven op tien vindt dan ook dat de beslissing van de EU om de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren te verbieden met ingang van 2035, niet realistisch is. Anderzijds zegt 37 procent van de bevraagden wel ten laatste tegen 2029 zuiver elektrisch te willen rijden, maar ook dat is alweer 5 procent minder dan een jaar geleden… Kortom: EV’s hebben in ons land blijkbaar nog flink wat harten voor zich te winnen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (22)

Plaats een reactie
John 08:01
afbeelding van John

Mensen houden niet van verandering, en al zeker niet als die verandering een achteruitgang is van hun huidige situatie. Tankstations zijn universeel bruikbaar, overal aanwezig, prijzen zijn duidelijk leesbaar, je bent er op 5 minuten weer weg. 4 zaken die bij een EV minder het geval zijn. Die benzine- of dieselwagen geraakt ook 6-, 7- of 800km ver, ook in de winter, terwijl je in sommige gevallen amper nog 200km ver raakt in de winter met een EV. Hebben de mensen dat nodig? Maakt niet uit, want het voelt aan als een achteruitgang.
En dan de prijzen, 35K (incl premie) blijft heel veel geld voor een auto. Vaak heb je van die EV ook een versie met benzinemotor die ettelijke duizenden euro's goedkoper is.
Daarbij komt dan het feit dat: die verplichting vanaf 2035 enkel in Europa geldt, de rest van de wereld rustig blijft verder stoken en uitstoten, de fabricage en ontginning van EV's en hun batterijen ook een uitstoot hebben, waardoor mensen stilaan door krijgen dat iedereen aan de EV niet de revolutie zal zijn, die de CO2 uitstoot drastisch zal laten zakken.

Me 17:21
afbeelding van Me

En fabricage van een ICEV heeft geen uitstoot? Transport van olie heeft geen uitstoot? Oorlogen (Irak 1&2) die gevoerd zijn voor olie hebben geen uitstoot en geen slachtoffers?
Kun je me je stelling dat een EV van €35k duurder is dan een gelijkaardige ICEV eens voorrekenen op basis van zijn TCO op vijf jaar en kun je me zeggen waar het breekpunt ligt qua kilometers.
Kun je me zeggen hoeveel km de Belg gemiddeld doet per dag en waarom een range tussen de 250km en 600km niet genoeg zou ziin?

Cossie 19:13
afbeelding van Cossie

Veel gezinnen kunnen geen 35000 euro betalen voor een wagen. Je hoeft niet eens te rekenen over 5 jaar. Bijkomende reden is ook de restwaarde waar we nog niet veel over weten. Ik heb met ev geen probleem, maar is persoonlijk niks voor mij. Ik wil een mooi motorgeluid horen en zelf met de pook schakelen. Iedereen kiest wat hij wil kopen. Als ev zoveel beter is, dan worden ze vanzelf wel verkocht.

David 09:55
afbeelding van David

Toen mijn boekhouder afkwam met het idee om elektrisch te gaan was ik ook terughoudend... Ik heb me eerst laten overtuigen om een hybride te kopen (Skoda Superb), wat voor mij de juiste keuze niet bleek... na een testrit in een ID 3 dan de Cupra Born gekocht en nog geen seconde spijt...

Heb deze nu 2 jaar en nog NOOIT problemen gehad qua bereik, en in deze 2 jaar nog maar 3x openbaar gaan laden... Maar natuurlijk moet iedereen voor zichzelf uitmaken.

Ricardo 15:46
afbeelding van Ricardo

Logisch toch dat er meer tegenstanders zijn. Eerst en vooral de aanschafprijs en dan de mogelijkheid om hem op te laden. Als je op reis gaat moet je een goede planning maken om op geregelde tijdstippen hem te kunnen laden. Een benzinestation vind je om de 10 km.
En wie kan zijn auto thuis opladen? Ik niet. Ik woon in een gehuurd duplex appartement. Een laadpaal, vergeet het maar. Een kabel uit mijn venster mag ook al niet. Het zijn enkel de mensen die een eigen huis met eventueel oprit bezitten die zoiets kunnen gebruiken.

FLP 08:57
afbeelding van FLP

Dit. ^

Serge 15:03
afbeelding van Serge

Nogal logisch dat de weerstand tegen de EV gestegen is. Je leest op sociale media ook constant de grootste onzin over elektrische auto's. Dit nepnieuws werkt vooral in op het onrechtvaardigheidsgevoel, waardoor onschuldige zielen het snel verder verspreiden... en dat is dan ook het doel: om op die manier de publieke opinie te manipuleren. En in dit onderzoek blijkt dat men daar heel goed in geslaagd is. Misschien zou een onderzoek naar het nepnieuws ook niet slecht zijn...

marc 15:09
afbeelding van marc

de meeste elektrische autos zijn van zelfstandige of bedrijf wagen omdat ze die nog voledig mogen aftrekken van de belastingen en da ist anders zouden er nog veel minder rijden

suskewiet 16:06
afbeelding van suskewiet

inderdaad en eigenlijk wordt dit hele systeem gefinancierd via de belastingen, Jan met de pet betaalt voor de firmawagens van een kleine minderheid.
En Jan met de pet staat er verder bij en kijkt er naar. Een EV is te duur. En je moet er dan nog ook de warmtepomp en zonnepanelen (en isolatie/renovatie van een niet zo recent huis) bijtellen. Ongebonnen zaak in vele gevallen.

Johan 18:48
afbeelding van Johan

Ev s zijn duur beperkte afstand en zeker in de winter het lang laden in vergelijking met benzine of diesel de electriciteit woord sreeds maar duurder regelmatig een mogelijks tekort aan stroom reken dan de EVs erbij die gepromoot worden hoe gaan ze dit oplossen binnen enkele jaren gaan ze de taxen van EVs optrekken net als bij diesel en duurder maken dan benzine ook binnen x aantal jaar gaan de grondstoffen snel uitgeput geraken om accus te maken om nog maar te zwijgen over de onmenswaardige toestanden in de mijnen en de vervuiling en energie het kost om accus te maken tegen dat een EV groener word dan een verbrandings motor moet je al veel kilometers rijden tegen die tijd is het beste van de accu al verminderd tenminste als je niet de pech hebt dat ze in brand vliegt voor mij zeker geen EV

Mathieu Coolen 09:55
afbeelding van Mathieu Coolen

Te duur en alleen maar nadele!

this 12:07
afbeelding van this

Alleen maar nadelen? Daarom dat de meeste EV rijders opnieuw voor EV kiezen? Omdat het alleen maar nadelen heeft? Die logica mag je me wel eens uitleggen.

Mathieu 12:49
afbeelding van Mathieu

Iedereen moet het voor zichzelf uitmaken. Ik heb er voorlopig geen zin in, dus ik doe het niet. Punt. Ik heb geen leasing, geen bedrijf die laadpalen aanbiedt etc... En als je vraagt bij mensen die wel leasing hebben, en wel een groot deel van de installatie niet moeten betalen, dan nog hoor ik regelmatig: ik krijg max 4,5W/H om te laden, want het net is hier niet sterk genoeg. Dus: dikke BMW i4, mooi mooi, maar je moet thuis 16h opladen voor 100%. Nee dank u. Ik heb ook geen zin om mijn reis te plannen naar de oplaadmogelijkeden.
Ik heb iemand gevraagd om zijn laadkosten op zijn reis bij te houden, wel dit kwam duurder uit dan wat ik zou betalen aan brandstof.
Nogmaals: als particulier ooit, maar nu nog niet. Ik wacht wel tot wanneer mijn benzine aan vervanging toe is, maar die is nog geen 5j, dus ik heb nog even.

andre123 18:10
afbeelding van andre123

100%laden?
awel mathieu,eigelijk zou jij moeten weten dat elk merk afraad om altijd 100% te laden vermits het idd langer duurt.
voor de meeste mensen bestaan 'nachten' nog altijd uit meer dan 8 uren....
dus 16u? ik zou niet weten waarom(en ik rij al 7j electrisch)
nee niet met een schandalig dure bmw audi mercedes of tesla achtige..

Mathieu 12:34
afbeelding van Mathieu

Andrei, ik ben me zéér goed bewust van het tot 80% opladen. Maar time jij altijd het opladen van je GSM? Want dat is juist hetzelfde. Ik ben blij voor jou dat je electrisch rijdt en dat je daar tevreden van bent. Maar laten we eerlijk zijn en een kat een kat noemen: neem al de leasingwagens die wij sponsoren met belastingsgeld weg, en je hebt een overgroot deel aan wagens met fossiele brandstof. Ik ben geen tegenstander, maar een realist. Ik zeg, laat de mensen zelf kiezen ipv elkaar te beschuldigen en te beschimpen. Stop met elkaar te veroordelen. Binnen een paar jaar hebben we geen keuze meer.
Trouwens, ik ben mijn dubbele teller kwijt, dus opladen 's nachts komt niet meer voordeliger uit. Overdag ben ik niet thuis.

andre123 18:05
afbeelding van andre123

laat de tegenstanders maar doen,des te langer blijven de voordelen voor de anderen.

Myriam 04:00
afbeelding van Myriam

Hier komt er zeker geen op de oprit .
Ik ben 64, en ga mijn lpg wagentje verslijten...en dan hoef ik geen electrische stoel!

Frank Vermeir 20:42
afbeelding van Frank Vermeir

Ik heb een elektrische bmw x1 en ben er zeer tevreden mee.
Rijdt zalig en is snel opgeladen thuis.
440 km rijbereik met 1 lading.
Wil nooit nog een wagen met fossiele brandstof.

DM 06:44
afbeelding van DM

Ik heb een tesla model 3 enkel en alleen owv de tax omdat ik het beu was om de overheid te sponsoren. Maar helemaal niet tevreden van. 600km wltp is 300 in de zomer op de snelweg en 250 in de winter. Ik rij 45km naar het werk. Dus met 10-80 regel kan ik 2x heen en terug. Vaak moet ik eens extra terug wat problemen oplevert. Aan publieke laadpalen is het duurder om met een EV te rijden dan met benzine of zeker diesel. En als je thuis laadt, heb je ofwel extreem hoge distributie kosten ofwel ben je genekt door capaciteitstarief.
@EU: laat de mensen gewoon kiezen en stop met elke leuke auto plat te belasten.

this 09:05
afbeelding van this

Ja als je 160km/u wilt rijden gaat je rijbereik inderdaad een beetje minder uitvallen dan verwacht. Maar dat heb je bij een fossiele brandstofwagen ook.
Ik doe met een dikke 500 WLTP makkelijk 400km aan 120km/u in de zomer en 300-350 km in de winter. En ik doe bijna uitsluitend autosnelweg, dus ik weet heel goed hoe ver ik geraak aan die snelheden.

GLENN 13:29
afbeelding van GLENN

Ik rijd nu 7 maanden met een EV en persoonlijk weet ik nog niet goed naar welke aandrijfvorm mijn absolute voorkeur uitgaat. Heel het hosana-in-de-hoge verhaal dat een EV zoveel beter rijd heb ik nog niet ervaren. Dit komt misschien ook omdat mijn vorige wagen geen versleten rammelhok was dat je dan vergelijkt met een fonkelnieuwe EV. Zowel ICE als EV hebben voor- en nadelen, uiteindelijk zijn het allebei gewoon auto's met o.a. een stuur en 4 wielen.

Als je, zoals ik, geen deftige dagelijkse laadoplossing (lees: thuis laden) hebt dan zou ik het voorlopig bij een goede, oude ICE versie houden. Dus ik zou opnieuw een ICE nemen, gewoon vanuit het oogpunt van gebruiksgemak.

John 15:40
afbeelding van John

En dat lijkt mij nu net een must te zijn als je (relatief stressvrij) EV wil rijden: thuis een laadoplossing hebben, en dus liefst niet de 2,3kW uit een gewoon stopcontact.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws