Awoert gebruiksgemak: Volkswagen wil drukknoppen op de rand van het stuur

Volkswagen patent drukknoppen stuurwielrand

Volkswagen heeft in Duitsland een patent ingediend voor een stuur waarbij functies verwerkt zitten in de buitenste ring. Via je linkerduim activeer je een snelkoppeling waarna je met je rechterduim verschillende opties binnen die snelkoppeling kan activeren. Zei daar iemand "gebruiksgemak"?

Laten we er niet flauw over doen: VW's huidig besturingssysteem in de auto's laat te wensen over. Neem dat maar letterlijk, want het kostte zelfs het hoofd van voormalig CEO Herbert Diess. Binnen onze muren spreken we zelfs van softwaregate als we het over het bedieningsgemak hebben. Een nieuw patent doet ons echter nu al sidderen en beven. Want VW ziet drukknopen op de buitenste ring van het stuur wel zitten. AARGH!

Concreet?

Het patent werd al in 2022 ingediend maar is pas recent (06/07/2023) verschenen op het portaal van het Duitse patentbureau. Concreet gaat het over een stuur met functietoetsen om verschillende zaken van de auto te bedienen. Niets nieuws natuurlijk, want tegenwoordig heeft zowat elke auto een rist knopjes op het stuur. Alleen gaat het dan niet over knopjes op de buitenring van het stuur.

Volkswagen patent drukknoppen stuurwielrand

Volgens Volkswagen zit er toch een toekomst in zo'n systeem. Meer nog, bij het patent voegt het een - nogal ingewikkelde - manier van werken toe. Zo zou je met je linkerduim een snelkoppeling kunnen activeren (denk radio, navigatie, klimaatcontrole,...) en met je rechterduim binnen die functie verschillende acties kunnen uitvoeren zolang je de linkerknop ingedrukt houdt. Waarom dit makkelijker is dan gewoon enkele drukknoppen op het midden van het stuur (of dashboard)? Het is ons een raadsel...

Komt dit er nu echt?

Voor je de diepste zucht slaakt sinds je Star Wars: Episode I in de cinema ging kijken; het blijft momenteel nog bij een patent natuurlijk. Waardoor er vooralsnog geen concrete plannen zijn. Toch vriest het nu al op sommige plaatsen van het internet. Want wat als Volkswagen Tesla-gewijs beslist om de richtingaanwijzers te verstoppen achter deze functietoetsen? En wat als dit volgens Volkswagen nu dé oplossing is voor de bedieningsproblemen van het huidige softwaresysteem? Toch maar een kaarsje branden vanavond?

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
dvg 08:48
afbeelding van dvg

wat als?
dan koop je toch gewoon geen vw.....
het 'ontbreken van een fatsoenlijk instrumentenbord' is er ook zoeen

Tarik 19:44
afbeelding van Tarik

Slim een Heel handig van volkswagen

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws