Nekte Softwaregate VW CEO Herbert Diess?

Volkswagen Software problemen

Als een donderslag bij heldere hemel maakte de Volkswagen Group vorige week wereldkundig dat CEO Herbert Diess zijn zitje af zou staan aan Porsche CEO Oliver Blume. Op het eerste gezicht een onschuldige stoelendans. Al bleek het er achter de schermen rommelig aan toe te gaan. Centraal staat Softwaregate, een gigantisch fiasco onder de leiding van Herbert Diess.

Efficiënte motoren, kwaliteitsvolle afwerking en een goede zichtbaarheid rondom? Denk opnieuw. Want tegenwoordig willen klanten het summum op vlak van software en infotainment in hun nieuwe wagen. Het is een evolutie dat veel merken met de handen in het haar doet grijpen. Nu blijkt dat Volkswagen Group CEO Herbert Diess er zo'n rommeltje van heeft gemaakt, dat hij vriendelijk verzocht werd om op te krassen.

Snoeiharde hand

Spring even mee naar 2018, toen Herbert Diess het CEO-zitje van de Volkswagen Group overnam. Een gewaagde stap in zijn carrière, want Volkswagen zat te midden van dieselgate en Diess kreeg de taak om het merk een nieuw imago en elektrische toekomst aan te meten. Die toekomst heette ID en zou het begin zijn van een elektrische revolutie binnen het Volkswagen concern.

Volkswagen Software problemen

Langs de façade leek het dan ook dat VW zichzelf terug van de grond had opgepakt en met een glimlach de toekomst tegemoet zag. Achter de schermen werd het echter een verhaal van strubbelingen en intern machtsvertoon. We moeten er geen doekjes om winden, Herbert Diess was een snoeiharde CEO die onbuigzaam en koppig was. Dat viel niet in goede aarde bij de werknemers én bij andere leden van de raad van bestuur.

Cariad, de vloek van VW

Nu goed, harde CEO's die opleveren worden vaak geen strobreed in de weg gelegd. Herbert Diess kreeg echter de ongelukkige (en ontiegelijk moeilijke) taak om de Volkswagen Group richting een nieuwe toekomst te sturen die volop inzet op software. Grote verwachtingen die niet konden ingelost worden. Kijk maar even naar de lancering van de ID.3. Niet enkel werd die auto uitgesteld, bij de lancering waren een hoop functionaliteiten in de software gewoonweg niet aanwezig. Draadloze updates moesten dat probleem oplossen... echter moeten klanten tot op de dag van vandaag nog steeds fysiek langs de dealer om software-updates te installeren. Softwaregate was geboren.

Volkswagen Software problemen

Ach, alle begin is moeilijk. Waardoor de raad van bestuur vanaf december 2021 Herbert Diess zijn focus volop liet richten op CARIAD, de softwaredivisie binnen de groep om orde op zaken te stellen. Tevergeefs, want enkele maanden later werd duidelijk dat de afdeling zo hard achterop liep met software-ontwikkelingen, dat enkele ontiegelijk belangrijke modellen opnieuw moesten uitgesteld worden: elektrische Porsches, Audi's en Bentleys. Auto's met een potentieel grote winstmarge.

Nazi-leus

Het wordt dan ook snel duidelijk dat de raad van bestuur steeds minder achter Diess zijn beslissingen stond. Een lastig parket, want eerder verloor hij ook al de steun van de vakbonden en in 2019 fronsten werknemers hun wenkbrauwen toen Diess de ongelukkige uitspraak "EBIT macht frei" deed tijdens een bijeenkomst. Een zinspeling op de nazi-leus "Arbeit macht frei". Een poging tot Duitse humor, dat geven we Diess maar Duitsers vinden weinig humor in Nazi-mopjes. Iets te vroeg, Herbert.

Volkswagen Software problemen

Vorige week 20 juli besliste de raad van bestuur dan ook dat Diess zijn heerschappij ten einde moest komen. Dit terwijl Diess nota bene op visite was in de Volkswagen-fabriek in Chattanooga (VS). Diess kreeg volgens een artikel van Bloomberg het nieuws op 21 juli te horen tijdens lunchtijd, een dag na zijn terugkomst uit Amerika. Daarop kreeg hij 24 uur de tijd om te reageren. Na overleg met advocaten besloot hij dat het tijd was om het roer over te geven. Op 22 juli werd het nieuws al wereldkundig gemaakt door de Volkswagen Group én stond er al een opvolger klaar: Oliver Blume, de huidige CEO van Porsche. Toeval? Uiteraard niet.

Wat met de software?

Olivier Blume wordt binnen de groep gezien als een betere teamspeler die beter naar de belangen van alle merken binnen de gigantische groep kan luisteren. Of dat echter genoeg is om het softwarefiasco van het merk om te buigen? Dat is maar de vraag natuurlijk. Want zolang er geen orde op zaken wordt gesteld, moeten klanten momenteel genoegen nemen met een infotainmentsysteem dat ietwat teleurstelt en aandeelhouders wachten ongeduldig op een rist nieuwe elektrische vlaggenschepen om de winst de lucht in te laten vliegen. Vanaf 1 september mag Blume zijn kunde bewijzen.

Volkswagen Software problemen

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws