BMW i8 facelift: wat we weten

bmw-i8-spyder-concept_02

Begin deze week lanceerde BMW een rangelift voor de i3, waardoor een update voor de i8 niet lang op zich kan laten wachten. Toch? Nou, niet helemaal. Dit is wat we nu al weten.

Aan gesprekken in de geruchtengangen geen gebrek omtrent een update voor de i8. Waardoor het dus bijna onmogelijk is om het waarheidskaf van het daadwerkelijke roddelkoren te scheiden. Toch zijn er enkele steeds terugkomende statements, waardoor we evenwel een idee kunnen schetsen van de i8 'facelift'. Die zou alvast, in tegenstelling tot de i3, iets dieper gaan dan enkel een krachtigere batterij-supo in z'n achterste.

De roddels

Zo zou de driecilinder benzine en elektromotor nog iets verder geduwd worden waardoor het systeemvermogen stijgt van 362 pk naar zo'n 400 pk (+10 procent). Dat vermogen zou beter naar de grond worden gezet met dank aan een setje Michelin Pilot Super Sport-banden (momenteel zitten er Bridgestone Potenza S001s onder). Misschien wel nodig, want de huidige kritiek richting de i8 spitst zich vooral toe op het teleurstellende gripniveau door de dunne bandenmaat.

Verder gaan we er vanuit dat de batterij vervangen wordt door een sterke exemplaar. Momenteel is die 7,1 kWh groot en goed voor een elektrische range van 37 kilometer. Gaan we er vanuit dat ze in de i3 facelift 50% meer kracht in dezelfde verpakking krijgen (22 kWh vs 33 kWh), dan gokken we dat de i8 zo'n 11 kWh meekrijgt. Waardoor een range van 50 kilometer best haalbaar moet zijn.

Dat de ophanging daarnaast ook wordt bekeken lijk niet geheel onlogisch. Al zou 'ie daardoor 15 millimeter dichter bij Moeder Aarde worden gezet. Weer wat minder drempelvriendelijk dus...

Wat we weten

De i8 werd een jaartje later gelanceerd dan de i3. Waardoor je ruwweg een indicatie kan hebben van de uitrol van de facelift. Specifiek; dit jaar de i3, volgend jaar de i8. In 2018 verschijnt dan de Roadster ten tonele. Waardoor het i-submerk drie jaar op een rij iets nieuws te tonen heeft op de autosalons. Lijkt best logisch. In 2019 de i5, BMW?

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws