Volgens de mobiliteitsbarometer van Touring stond er in 2015 gedurende 50 dagen meer dan 100 kilometer file op de wegen. Deze cijfers bevestigen de meerjarentrend van de verzadiging van het snelwegennet.
Op 7 verschillende dagen gingen we in België zelfs boven de 400 km file, en op liefst 46 dagen zaten we boven de 300 km file. Op 24 januari 2015 - een zaterdag nog wel - hadden we de grootste verkeersknoop met 716 km file. Dat hoge cijfer was te wijten aan ijzel en sneeuwval. Ook de drie treinstakingsdagen komen in de top15 van de grootste filedagen voor.
structurele maatregelen
Volgens Touring is het eenvoudig om files aan te pakken. "De stijging begint onrustwekkende proporties aan te nemen, ondanks de reeds genomen maatregelen. Structurele files vragen dringende structurele maatregelen", klinkt het.
De bevolkingsgroei is één van de oorzaken van de stijging, weet Touring. Dit heeft een stijgende vraag naar verplaatsingen met meer voertuigen als gevolg. Ook het stijgende aantal buitenlanders op onze wegen is volgens Touring een oorzaak.
kilometerheffing en fietsinfrastructuur
Het is volgens VRT-verkeersanker Hajo Beeckman eigen aan een verstedelijkt gebied om fileproblemen te hebben. Nochtans zijn er oplossingen voorhanden, zoals investeren in openbaar vervoer, overstapmogelijkheden en fietsinfrastructuur. "Ook de kilometerheffing, niet alleen voor vrachtwagens, maar óók voor personenwagens biedt perspectief. Al ligt deze maatregel erg gevoelig en is er nog geen draagvlak."
De filelengtes in de mobiliteitsbarometer haalt Touring uit het aantal kilometer snelwegen waar de snelheid lager ligt dan 50 km/u. De waarden worden gemeten over een afstand van 3.000 km op de Belgische snelwegen. Touring Mobilis meet de snelheid van het verkeer via voertuigen die om de minuut hun positie doorsturen.
Recente reacties
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Dus liever volle pot betalen, dan met overschot aan zonnepanelen ? En 2 aansluitingen... Als...
Door David 23 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
In mijn ogen helemaal niet zo dom. Dit heb ik zelf ook al overwogen wanneer ik full elektrisch zou...
Door Maarten 1 dag geleden
Dacia Duster krijgt nog dit jaar gezelschap van zevenzits ‘Bigster’
Is de bigster ook verkrijgbaar in een vijfzitter,voor meer bagageruimte te hebben? Mvg Dave
Door Muller dave 1 dag geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Ik heb een vennootschap en rij elektrisch... De wagen laadt ik thuis op en kreeg van de overheid...
Door David 1 dag geleden