Ze zijn er misschien altijd al geweest maar nu de dagen weer korter worden vallen ze pas echt op: de kapotte koplampen. Wij sommen even op hoe je deze zelf vervangt, met welke lampen én hoe je ze terug goed afstelt.
Tegenwoordig vallen ze onderweg naar je werk nog amper op één hand te tellen, de wagens met één (of zelfs alle twee) kapotte koplampen. Barslecht voor de zichtbaarheid dus zetten ze hun mistlampen op die daarbovenop dan nog eens iedereen verblinden. Toch is dit euvel op een mum van tijd verholpen en moet je er meestal zelfs niet voor langs de garage passeren.
Hoe vervang ik een koplamp?
Tegenwoordig zijn er veel verschillende modellen van koplampen in omloop, van klassieke halogeen exemplaren tot felle xenonlichten en van witte LEDs tot en met lasers. Die eerste zijn nog steeds de meest voorkomende modellen én zijn daarbovenop ook nog eens het makkelijkst te vervangen.
Koplampen zitten dikwijls geplet tussen een miljoen andere onderdelen waardoor het een ingewikkelder klusje lijkt dan het eigenlijk is. Dikwijls zit de lamp fitting zelfs maar achter een metalen haak of een draaistop vast. Lees voor je begint zeker eerst de handleiding en kijk of je alle beschreven onderdelen terugziet onder de motorkap. Pak er ook een voldoende portie gezond verstand bij en ... zie dat je auto niet aan staat.
Bij de meeste auto's moet je eerst de stekker van de lamp uittrekken waardoor je gemakkelijk aan de klemhaak en/of het draaimechanisme kan. Zo kan de oude en kapotte lamp er gemakkelijk uit en steek je de nieuwe er op juist dezelfde manier in. Let er wel op dat het glas van de koplamp niet met je blote vingers aanraakt. De olieën op je huid blijven gemakkelijk achter op de nieuwe lamp waardoor deze een oneven hitteverspreiding kan krijgen die voor donkere plekken en een sterk verminderde levensduur zorgt.
De andere veelvoorkomende soort van koplampen, de felle xenonlichten, verschilt in vervanging niet veel van de gewone halogeenlampen maar toch raden veel automerken af om deze zelf te vervangen. De lampen - die eigenlijk alleen maar het xenon gas gebruiken om op te starten - werken gemiddeld op zo'n 25.000 volt en 20 ampère, allesbehalve gezond om even door je lichaam te krijgen. In theorie is er aan 0,1 tot 0,2 ampère genoeg om het niet meer na te kunnen vertellen, dat uittesten raden we echter zelf af.
De LED en laser koplampen zijn heel iets heel anders waar je nog steeds best even voor langs je dealer passeert.
Welke lamp
Een good practice is dat je best altijd de twee lampen tegelijkertijd vervangt aangezien de andere waarschijnlijk niet veel later zal falen dan de eerste. Als nieuwe lampen steek je er best ook van hetzelfde type als de oude in om problemen te voorkomen. Halogeenlampen vervang je dus terug door halogeenlampen en niet door high intensity discharge xenon exemplaren. Dat laatste is niet alleen illegaal, je zorgt er voor dat tegenliggers op de weg niets meer zien. Xenonlampen vereisen aangepaste reflectoren en lenzen, eigenschappen die niet terug te vinden zijn in de behuizing van je standaard halogeens.
In Europa zijn er verschillende types van aansluitingen (fittings) beschikbaar met H1, H4 en H7 als de meest voorkomende. De eerste herken ja aan één aansluiting vanonder, de H4 aan drie en de H7 aan twee. Bij twijfel pak je gewoon even het oude exemplaar mee naar de dichtsbijzijnde autoparts waar ze je graag voorthelpen. Een nieuwe halogeen H7 lamp kost iets rond de 4 euro.
Hoe instellen
Je koplampen fatsoenlijk afstellen is net zo belangrijk als de lampen zelf. Dit kan aan de hand van de hoogteregeling of via de schroeven langs de lamp. Bij auto's met zo'n wieltje (meestal links van het stuur) om de hoogte te regelen is nul de normale hoogte voor een auto met éen inzittende en een halve tank benzine. Als je met een volgeladen auto op skivakantie vertrekt klopt daar echter niets meer van en regel je het best bij met het wieltje. Een vuistregel is op een tien meter achter een andere auto gaan staan en zien of je de binnenspiegel van de auto voor je raakt. Voor verdere afstelling kan je altijd volgende gids raadplegen of eens vlug langs de garagist gaan.
Een boete voor een niet werkende koplampen kost je 165 euro met onmiddelijke inning, dan is de lamp zelf vervangen - ook al is het maar proberen - een pak goedkoper, niet?
Recente reacties
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Dus liever volle pot betalen, dan met overschot aan zonnepanelen ? En 2 aansluitingen... Als...
Door David 11 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
In mijn ogen helemaal niet zo dom. Dit heb ik zelf ook al overwogen wanneer ik full elektrisch zou...
Door Maarten 1 dag geleden
Dacia Duster krijgt nog dit jaar gezelschap van zevenzits ‘Bigster’
Is de bigster ook verkrijgbaar in een vijfzitter,voor meer bagageruimte te hebben? Mvg Dave
Door Muller dave 1 dag geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Ik heb een vennootschap en rij elektrisch... De wagen laadt ik thuis op en kreeg van de overheid...
Door David 1 dag geleden