Het Amerikaanse Singer heeft zijn meest extreme moderne interpretatie van de klassieke Porsche 911 gelanceerd. Met de Porsche 934/5 racewagen als leidraad, een 700 pk sterke twinturbo boxermotor achterin en een spoiler om u tegen te zeggen. Maak kennis met de Singer DLS Turbo.
Singer heeft zich de voorbije jaren bovenaan de top gezet als het aankomt op het restomodden van klassieke Porsches 911. In het geval van deze Dynamics & Lightweighting Study (DLS) Turbo schroeven ze het volume echter verder naar 11. Wat een spoiler, wat een specificaties, wat een van de pot gerukte creatie.
Eerbetoon aan Porsche 934/5
De dames en heren van Singer besloten namelijk bij de creatie van deze DLS Turbo om een tripje te maken naar 1977, toen Porsche besloot te gaan racen met een hybride. Nee, niet in de moderne zin van dat woord, wel via een versmelting van de 911 934 en 911 935 om zo deel te nemen aan de Racing Group 4 van het Amerikaanse IMSA. De racewagen was zo hallucinant performant, dat hij bijna meteen werd verbannen uit de klasse. Kijk, dat is een auto waar je een moderne restomod op wil baseren.
De DLS Turbo neemt dan ook designkenmerken van die racewagen over, in een modern jasje. Zo zijn er koolstofvezel koetswerkdelen, extreem brede heupen en een compleet van de pot gerukte spoiler - die trouwens wél functioneel is. Gaat dit toch nét wat te ver voor je? Dan kan je deze Singer ook krijgen in een uitvoering met subtielere spoiler en minder agressieve splitter vooraan. Kwestie van de verkeersdrempels te overleven.
Handbak en eigen kunde
Of je nu voor de extreme spoiler gaat of niet, achterin huist steeds Singers zelf ontwikkelde 3.8-liter twinturbo zescilinder boxermotor met lucht-naar-water-koeling. Een pareltje dat 700 pk richting de achterwielen stuurt en pas ver boven de 9.000 opm buiten adem geraakt. Hoewel je verwacht dat zo'n performant blok vast hangt aan één of andere automaat met dubbele koppeling en 10 versnellingen is niets minder waar, een manuele zesbak en je eigen kunde, daarmee zal je het moeten rooien.
Om de boel toch een beetje in bedwang te houden krijg je een specifiek ontwikkelde ophanging en dempers voor deze DLR Turbo, koolstof ceramische remmen en Michelin Pilot Sport Cup 2 R-banden. De originele carrosserie van de 911-donorauto (een 964) wordt ook eerst verstevigd voor de ombouw om alle kracht aan te kunnen. Omdat Singer elke DLS Turbo naar de wensen van de klant bouwt, hangt er geen prijskaartje aan dit kunstwerk op wielen vast. Gok echter op om en bij de 2 miljoen euro. Ach, is het dat maar...
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
...en wat ga je met dat enorme vermogen aanvangen in de file?
Door Wim Verhaegen 7 uur geleden
Juich, oldtimerliefhebber: Gent en Antwerpen laten je straks weer gratis binnen in de LEZ
Zoals je in het artikel kan lezen, gaat het om een wijziging die de Vlaamse Overheid uitgewerkt...
Door Joram 10 uur geleden
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Als je autofans genoeg sponsort, denk ik dat ze voor jou ook wel een artikeltje willen schrijven ;)
Door this 13 uur geleden
Mazda CX-60 (2024) diesel of PHEV: de ultieme Sahara-test
Ook eigenaar ve CX-60 phev, en zo te lezen wordt de aanstaande trip naar Turkije wel spannend hoe...
Door Ruzi 22 uur geleden