Sorry Fisker: nieuwe Karma Kaveya is pas écht een lekkere EV (2023)

Karma Kaveya 2023

Ooit noemde je ‘Fisker’ en ‘Karma’ in één adem, maar sinds een tiental jaar gaan beide namen hun eigen weg. Zo heeft Fisker al een heel gamma aan nieuwe EV’s klaar maar geen van die EV’s is opgewassen tegen het eerste zelfstandige product van Karma Automotive, de Kaveya… Of toch qua looks.

Er was eens: de Fisker Karma, het eerste product van het automerk van Deens Amerikaan Henrik Fisker. Het zag er ook even naar uit dat dit zijn enige product zou blijven want de bizar gelijnde, peperdure plug-inhybride was niet bepaald een succes. Zo ging Fisker in 2014 op de schop en werden de bouwplannen voor de Karma overgekocht door een Chinees bedrijf, dat er Karma Automotive voor uit de grond stampte en de auto omdoopte tot Karma Revero. Sindsdien heeft Fisker een comeback gemaakt met een compleet elektrisch gamma, maar ook Karma Automotive is er nog steeds.

1.196 elektro-pk’s

En nog geen klein beetje ook, want hun eerste volledig zelfstandig ontwikkelde model is er meteen eentje om duimen en vingers bij af te likken. Dit is namelijk de Karma Kaveya, een elektrische supercar die een paar kenmerken van de Revero weet te versmelten met het silhouet van iets als een Lexus LFA. Het resultaat is een coupé die eigenlijk best volwassen voor de dag komt. Zo hebben de designers deze keer aan de verleiding weerstaan om hun auto te overstileren, waardoor de Kaveya vooral indruk maakt met zijn aalgladde koetswerk en zijn compleet wegklappende achtervleugel.

Karma Kaveya 2023

Ook op technisch vlak maakt de nieuwe Karma indruk, of toch als je van een beetje power houdt. Zo belooft de fabrikant maar liefst 1.196 pk aan vermogen op de vier wielen, waarmee het apparaat naar de 100 km/u moet snellen in minder dan 3 seconden. Daarnaast komt er ook een variant met achterwielaandrijving en 543 pk, maar allebei moeten ze hun stroom halen uit een flinke accu van 120 kWh… Al komen ze daar blijkbaar niet zo ver mee, want Karma spreekt over “meer dan 400 kilometer rijbereik”. Op dat vlak doet Fiskers aankomende Ronin-supercabrio het dus stukken beter, want die belooft wel 1.000 kilometer ver te komen.

Toegankelijker, maar niet zuiniger?

Dat is echter niet het enige modelletje dat in Karma’s pijplijn zit, want daarnaast tonen ze ook een schimmig plaatje van de Gyesera. Dat wordt een elektrische sedan die zowel qua prijs als qua oplage een stuk toegankelijker moet zijn. Hij zal het dan ook doen met minder vermogen, al kan je vermoedelijk nog steeds niet klagen met 598 pk ter beschikking. De Gyesera zou trouwens gebruik gaan maken van dezelfde 120 kWh-accu, maar ook hier zijn ze bij Karma blijkbaar al blij als ze er “meer dan 400 kilometer” uit halen. Ook voor deze sedan lijken ze dus een set elektromotoren ontwikkeld te hebben die voor de lol stroom opsouperen.

Karma Gyesera teaser 2023

Nu goed, “meer dan 400 kilometer” kan veel betekenen dus wij hopen er alvast op dat het echte rijbereik flink groter uitdraait bij de marktintroductie. In het geval van de Kaveya gaat het namelijk nog maar om een rijdend prototype, want de auto gaat in productie in 2025. De Gyesera moet eerder op de markt komen: daar mikt Karma op het derde kwartaal van 2024.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws