Alpine mag dan een relatief kleine constructeur zijn, het is er wel eentje met grote plannen. Zo komen de Fransen naar buiten met ambities om de Amerikaanse én de Aziatische markt in te palmen, en daarvoor hebben ze meer modellen nodig. Maak dus kennis met de zeven nieuwe Alpines die binnen nu en zeven jaar gelanceerd worden.
Een dikke maand geleden klonk er verontrustend nieuws in de wandelgangen van Alpine. De samenwerking met Lotus, waarmee de Franse autobouwer een platform voor de EV’s van beide merken ging ontwikkelen, was namelijk afgesprongen. Daardoor zou je bijna beginnen vrezen voor de haalbaarheid van Alpines elektrische ambities, want tegen 2026 wilden de Fransen drie elektrische modellen in de showroom staan hebben. Die vrees blijkt nu echter ongegrond, en nog geen klein beetje.
Op naar Amerika
Alpine heeft namelijk een teaserfoto de wereld in gestuurd die zijn toekomstplannen niet alleen bevestigt, maar doodleuk uitbreidt. Zo spreekt de constructeur over maar liefst 7 EV’s die tegen 2030 op de markt moeten komen, dus dat brengt nog maar eens vier nieuwkomers op het toneel. Centraal herkennen we alvast de elektrische A110 die omstreeks 2026 komt, met rechts daarvan de A290-hothatch voor 2024 en links de X-Over GT voor 2025. De auto’s eromheen zijn moeilijker te identificeren, maar Alpine is zo vriendelijk om te verklappen wat er zoal staat.
Zo zou één van de modellen een heuse roadster zijn, en wel eentje op basis van de elektrische A110. Verder belooft Alpine ook een vierzits coupé op hetzelfde platform onder de noemer A310, en wordt het gamma afgewerkt door hoogstwaarschijnlijk een set SUV’s in het D- en E-segment. Die laatste twee moeten Alpine vooral de Amerikaanse en Aziatische markten helpen betreden vanaf 2027. Alles samen moet dat ervoor zorgen dat Alpine omstreeks 2030 een mooie 8 miljard winst maakt, en dat natuurlijk op geheel koolstofneutrale wijze.
’Alpine Performance Platform’
Alle bovenstaande ideetjes zijn namelijk zuiver elektrisch, maar stiekem is dat niet de enige soort aandrijflijn die Alpine onderzoekt. Zo geven ze mee ook te werken aan verbrandingsmotoren op waterstof voor exclusieve sportwagens, en daarvan gaven ze al een klein voorsmaakje in de vorm van de Alpenglow Concept. Meer concrete informatie is er daarover echter nog niet, dus het zou nog steeds kunnen dat het om niets meer dan een verre droom gaat.
Het mag dus duidelijk zijn dat de nadruk ligt op elektrische auto’s, en daarvoor hebben de Fransen Lotus duidelijk niet nodig. Zo zouden de aankomende A110, diens open variant en de A310 op een zelf ontwikkelde ‘APP’-architectuur komen te staan — kort voor ‘Alpine Performance Platform’. De A290 maakt dan weer gebruik van de basis van de elektrische Renault 5, en ook de overige modellen delen vermoedelijk hun genen met producten van moederkloek Renault.
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
...en wat ga je met dat enorme vermogen aanvangen in de file?
Door Wim Verhaegen 7 uur geleden
Juich, oldtimerliefhebber: Gent en Antwerpen laten je straks weer gratis binnen in de LEZ
Zoals je in het artikel kan lezen, gaat het om een wijziging die de Vlaamse Overheid uitgewerkt...
Door Joram 10 uur geleden
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Als je autofans genoeg sponsort, denk ik dat ze voor jou ook wel een artikeltje willen schrijven ;)
Door this 13 uur geleden
Mazda CX-60 (2024) diesel of PHEV: de ultieme Sahara-test
Ook eigenaar ve CX-60 phev, en zo te lezen wordt de aanstaande trip naar Turkije wel spannend hoe...
Door Ruzi 22 uur geleden