Even de nanocars zoals de Microlino en Silence buiten beschouwing gelaten, blijft de nieuwe Dacia Spring de goedkoopste EV op de markt. Meer nog, Dacia slaagt er zelfs in de prijs nog 4.000 € te doen zakken. Al is dat niet helemaal een correcte weergave van de feiten.
De uitgaande Dacia Spring staat in de prijslijst vanaf 20.990 €, de nieuwe Spring maakt z’n entree met een prijskaartje van 16.990 €. Daarmee is hij in ieder geval opnieuw de goedkoopste EV die je kan kopen. Een sterke stunt als je weet dat in de wedloop om elektrisch rijden betaalbaar te maken, heel wat merken hun stinkende best doen om nieuwe EV’s op de markt te brengen die onder de kaap van 25.000 € duiken. Hoe doet Dacia dat toch?
Overroepen
Er zijn een paar verklaringen; allereerst is het een beetje overroepen om te stellen dat Dacia hier een volledig nieuwe Spring neerzet. OK, we hebben niets dan lof over het flink gewijzigde uiterlijk en het geëvolueerde interieur, maar het blijft allemaal redelijk cosmetisch. Qua technologie en ontwikkeling heeft Renault geen miljoenen in R&D moeten investeren. Met andere woorden, het betreft hier een geslaagde facelift, geen volledig nieuw model. Wel introduceert Dacia op de vernieuwde Spring enkele belangrijke nieuwe rijhulpsystemen, zoals je al kon lezen in dit artikel waar je meteen ook de video van de nieuwe Spring kan bekijken.
Voorts verandert er ook nauwelijks iets aan de line-up en de aandrijflijn. Zo herkennen we dezelfde batterij van 25 kWh en ook aan de elektromotor van 45 of 65 pk is niets veranderd. Ook gebleven zijn de 3 uitrustingsniveaus Essential (enkel 45 pk), Expression (45 of 65 pk) en Extreme (enkel 65 pk). Wel past Dacia een kleine truc van de foor toe door de manuele airconditioning te schrappen bij de Essential basisversie, waardoor je nu minstens voor de Expression moet kiezen om het hoofd koel te houden. Dat maakt van de prijsdaling van 4.000 € waarvan sprake in de inleiding een geval van appelen met peren vergelijken. Neemt niet weg dat de gebleven basisuitrusting nog altijd meer dan behoorlijk is met onder andere een snelheidsregelaar, digitaal instrumentarium, 4 airbags, verstelbaar stuur, centrale vergrendeling met afstandsbediening, enz…
Welke kiezen?
Eerst een andere vraag: wanneer moet je de Dacia Spring overwegen? In ieder geval niet als er in je dagelijkste traject een flinke portie autosnelweg zit. Neen, de Spring is en blijft een kleine auto die zich vooral in de stad op z’n best voelt. Daar pakt hij uit met een eerlijke WLTP autonomie van 225 km, ruim voldoende voor alternerende ritten tussen de supermarkt en balletles voor zoon of dochter.
Alle gekheid: wij zouden de basisversie Essential 45 pk van 16.990 € links laten liggen en opteren voor de Expression 65 pk van 18.990 €. Dan krijg je dus airco, regensensor, 15-duims wielen, deurgrepen in koetswerkkleur en stoerdere kunststof deurbescherming die de Spring visueel upgraden. Noem het gerust een upgrade van ballet naar hiphop. Of zoiets.
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
...en wat ga je met dat enorme vermogen aanvangen in de file?
Door Wim Verhaegen 6 uur geleden
Juich, oldtimerliefhebber: Gent en Antwerpen laten je straks weer gratis binnen in de LEZ
Zoals je in het artikel kan lezen, gaat het om een wijziging die de Vlaamse Overheid uitgewerkt...
Door Joram 10 uur geleden
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Als je autofans genoeg sponsort, denk ik dat ze voor jou ook wel een artikeltje willen schrijven ;)
Door this 12 uur geleden
Mazda CX-60 (2024) diesel of PHEV: de ultieme Sahara-test
Ook eigenaar ve CX-60 phev, en zo te lezen wordt de aanstaande trip naar Turkije wel spannend hoe...
Door Ruzi 21 uur geleden