Twintig procent van alle nieuwe elektrische auto's die in Europa werden ingeschreven in februari 2024 droegen een Chinees paspoort. Je kan dus gerust stellen dat de Chinezen aan een serieuze opmars bezig zijn op ons continent. Al moet je vooral met de vinger naar de westerse merken wijzen. Wacht, wat?!
Onderzoeksbureau Jato Dynamics windt er geen doekjes om: de in China geproduceerde auto's kennen een ongezien opmars in Europa. In februari 2024 (de meest recente cijfers) werd 1 op de 5 nieuwe ingeschreven elektrische auto voor Europa geproduceerd in China. Het legt echter meteen een belangrijke nuance bloot. Want er wordt hier niet gesproken over "Chinese auto's" maar wel over "in China geproduceerde auto's". Waarom dat een belangrijk verschil is?
Tesla, Volvo, MG, BMW...
Niet enkel Chinese automerken bouwen auto's in China voor Europa. Ook verschillende westerse merken doen dit. Tesla bouwt er bijvoorbeeld de Model 3, BMW de iX3, Volvo de EX30, Dacia de Spring en Polestar zijn gehele line-up. Het resultaat? Van die 20% "Chinese" EV's voor Europa, draagt bijna de helft (44%) een Europese- of Tesla-badge.
Nog wat hallucinanter? Van de overgebleven 56%, komt maar liefst 40% (!) van MG. Waardoor je gerust kan stellen dat het merk zijn honderdste verjaardag dit jaar met de nodige trots kan vieren. Gaan we kijken naar alle aandrijflijnen (want er komen niet enkel EV's uit China), dan wordt 4% van ons totale nieuwe Europese wagenpark in China geproduceerd. Daarmee laat China landen zoals Italië, Zuid-Korea, Marokko en Roemenië achter zich.
Storm in een glas water?
Ben je nu al in paniek je ramen aan het dichtspijkeren? Dan loop je misschien wel wat voor op de zaken. Volgens Jato Dynamics heeft de Chinese industrie nog een lange weg te gaan voor het een significant deel van de Europese koek naar zich toe kan trekken. Die 4% klinkt namelijk indrukwekkend, maar uiteindelijk heeft Duitsland nog steeds 20% van de voor Europa geproduceerde autoproductie in handen. Gevolg door Spanje (14%), Tsjechië (9%) en Frankrijk (7,9%). Besluiten daarenboven de Europese merken die nu auto's in China aan het produceren zijn te stoppen, dan zakt het Chinese aandeel terug naar een kleine 2%.
Meer nog, de kans bestaat dat er de komende jaren net een groei komt van in Europa gebouwde Chinese auto's. Zo zullen alvast BYD en Leapmotor in Europa auto's gaan bouwen en heeft ook MG die plannen. De kans is dus reëel dat de opkomst van de Chinese auto's nét voor jobs zal gaan zorgen in Europa.
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
...en wat ga je met dat enorme vermogen aanvangen in de file?
Door Wim Verhaegen 4 uur geleden
Juich, oldtimerliefhebber: Gent en Antwerpen laten je straks weer gratis binnen in de LEZ
Zoals je in het artikel kan lezen, gaat het om een wijziging die de Vlaamse Overheid uitgewerkt...
Door Joram 8 uur geleden
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Als je autofans genoeg sponsort, denk ik dat ze voor jou ook wel een artikeltje willen schrijven ;)
Door this 10 uur geleden
Mazda CX-60 (2024) diesel of PHEV: de ultieme Sahara-test
Ook eigenaar ve CX-60 phev, en zo te lezen wordt de aanstaande trip naar Turkije wel spannend hoe...
Door Ruzi 19 uur geleden