Officieel: vernieuwde Jeep Wrangler landt in Europa als plug-inhybride (2023)

Jeep Wrangler facelift 2023

De Jeep Wrangler werd intussen al vernieuwd in de VS en nu is het ook onze beurt. Zo krijgt de ruigste der Jeeps een nieuw frontje en stoerdere bumpers terwijl de technologie binnenin eveneens aangepakt wordt… Op de aandrijflijn na, want daar blijft iedere Europese Wrangler gewoon een ‘4XE’ plug-inhybride.

Geloof het of niet, maar de huidige generatie van de Jeep Wrangler dateert van 2017. Dat zeggen we deze keer niet omdat je hem misschien jonger zou inschatten, maar eerder omdat de offroader eruit ziet als iets van diep in de vorige eeuw. Zelfs dinosaurussen als de Jeep Wrangler moeten echter mee met de tijden, dus na zes jaar op de markt is het hoog tijd voor een flinke facelift.

Geen V8 of V6, wel een stekker

Al mag je dat “flinke” wel weglaten, want je moet op zijn zachtst gezegd een alerte Jeep-afficionado zijn om de verschillen te herkennen. Zo gaat de grille onder het mes en die komt er iets compacter uit dan voorheen. De bumpers groeien dan weer en krijgen als het ware een silhouet van ouderwetse stootblokken mee. Jeep wijst ons er verder op dat de klassieke antenne vervangen is door eentje geïntegreerd in de voorruit — want ja, de Wrangler had nog een klassieke antenne — en dat is niet de enige high-tech op de Jeep, o nee. Zo krijgt de terreinbeul een nieuw 12,3 inch aanraakscherm, en verkeersbordherkenning die je tegenwoordig op de vingers tikt indien je over de snelheidslimiet durft gaan… Lekker Europees.

Jeep Wrangler facelift 2023

Voor zover kan deze informatie je bekend voorkomen, want Jeep onthulde deze facelift eerder al voor de Amerikaanse markt. Wat echter wel grondig verschilt, is het motorenaanbod. Zo vinden we hier geen 6.4-liter V8-monster of 3.6-liter V6-geschut en ook de 2.0-liter viercilinder waagt de oversteek niet… Of toch niet indien die het zonder elektrohulp wil doen, want iedere Wrangler blijft bij ons een plug-inhybride. Die Wrangler 4XE combineert een 2.0-liter benzinemotor met een elektromotor voor een totaal van 380 pk, terwijl hij een elektrisch rijbereik van zo’n 50 kilometer uit een accu van 17,3 kWh haalt. Hoeveel je ervoor zal moeten neertellen na de facelift weten we nog niet, maar de eerste exemplaren arriveren begin volgend jaar.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws