Porsche viert de 60ste verjaardag van de iconische 911 met deze S/T, een geslaagd huwelijk van een GT3 Touring en GT3 RS. Of in mensentaal: 525 pk, 9.000 toeren, handbak en met 1.380 kilogram de lichtste 911 van de huidige generatie.
Hoe vier je 60 jaar van de Porsche 911? Want laat ons eerlijk zijn, aan iconische varianten geen gebrek. Denk maar aan de GT3 RS, GT2 RS, Dakar, GT3 Touring, 911 T, enzovoort. Wel, Porsche haalt een nieuwe naam uit de rekken: S/T. Een eerbetoon aan de 911 S uit 1969 die intern S/T werd genoemd. Volg je nog?
GT3 Touring... Touring
Visueel lijkt de 911 S/T alvast op een GT3 Touring. Daardoor wel een sportieve snuit vooraan maar geen joekel van een spoiler achterop. De kofferklep vooraan, het dak, de voorspatborden en de deuren zijn gemaakt van lichtgewicht koolstofvezelversterkte kunststof. De magnesium velgen meten dan weer 20 duim vooraan en 21 duim achteraan. Straffe koolstof ceramische remmen zijn standaard. De achterwielsturing werd dan weer gesloopt in deze variant. Om een puurdere (lees: lichtere) rij-ervaring te bieden. Zo is er ook minder isolatie, dunnere ramen en is de batterij van het lithium-ion-type.
Tot dusver hebben we dus gewoon eigenlijk een 911 GT3 met wat specifieke opsmuk. Maar hier begint de fun, want achterin deze 911 S/T ploft Porsche de 4-liter boxermotor met 525 pk van de 911 GT3 RS. Die hangt Porsche vast aan een manuele zesbak met kortere verhoudingen en een lichter vliegwiel. Samen met het leeggewicht van 1.380 kilogram kijk je hier naar de strafste... maar toch lichtste 911 die je van deze generatie kan kopen.
Ultieme 911?
Porsche had de ingenieurs dan ook een duidelijk doel gegeven; maak de ultieme 911 GT3 RS voor de openbare weg. Een machine die pure beleving ademt, zonder daardoor knijterhard uit te pakken met circuitprestaties. De Duitsers gaan er dan ook prat op dat dit een ongelooflijk pretpakket is. Gezien de specs durven we ze eigenlijk geen ongelijk geven.
Kortom, je bent aan het staren naar - volgens ons - de ultieme 911 die je kan kopen van deze generatie. Al schuilt er een addertje onder het gras, want dit verjaardagsmodel wordt gebouwd in amper 1.963 exemplaren, met een startprijs van 327.743,04 euro. Iets zegt ons dat het gros van de 911's S/T dus vooral gebruikt zal worden om te showen en bewaren, niet om te genieten van de laatste jaren verbrandingsmotor.
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
...en wat ga je met dat enorme vermogen aanvangen in de file?
Door Wim Verhaegen 7 uur geleden
Juich, oldtimerliefhebber: Gent en Antwerpen laten je straks weer gratis binnen in de LEZ
Zoals je in het artikel kan lezen, gaat het om een wijziging die de Vlaamse Overheid uitgewerkt...
Door Joram 10 uur geleden
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Als je autofans genoeg sponsort, denk ik dat ze voor jou ook wel een artikeltje willen schrijven ;)
Door this 13 uur geleden
Mazda CX-60 (2024) diesel of PHEV: de ultieme Sahara-test
Ook eigenaar ve CX-60 phev, en zo te lezen wordt de aanstaande trip naar Turkije wel spannend hoe...
Door Ruzi 22 uur geleden