Goed nieuws voor zij die al dat autorijden stilaan beu aan het worden zijn: Mercedes brengt deze maand de verkoop op gang van zijn Drive Pilot. Dat is op slag het meest geautomatiseerde rijhulpsysteem op de Europese markt, al moet je er in eerste instantie wel nog in Duitsland voor gaan shoppen.
Geloof het of niet, maar het meest uitgebreide semi-autonome rijhulpsysteem op onze markt komt niet langer van Tesla. Eind vorig jaar raakte namelijk bekend dat Mercedes-Benz als eerste constructeur de goedkeuring heeft gekregen van een Europees land om zijn Drive Pilot-systeem het stuurwiel volledig over te laten nemen. Het fiat kwam van de overheid van — hoe kan het ook anders — autoland Duitsland, en het is dan ook daar dat de S-Klasse en EQS hun eerste autonome kilometers zullen afleggen.
File-assistent
Dat betekent echter niet dat je nu volop Mercedessen met ingedommelde bestuurders over de Autobahn zult zien razen, want er zijn nog meer dan genoeg beperkingen in het gebruik van het systeem. Zo mag het stuur enkel langdurig losgelaten worden “op geschikte snelwegtrajecten” tot een snelheid van 60 km/u. Dat maakt er dus eerder een soort file-assistent van, al kunnen we zoiets evengoed appreciëren met de verkeersdrukte van tegenwoordig. Binnen die marge is dit dan wel het enige systeem dat officieel niveau 3 van autonoom rijden bereikt, en dus meer doet dan de gemiddelde adaptive cruise control met wat rijstrookhulp kan verwezenlijken. Zo wordt de functie gevoed door een LiDAR-sensor, diverse camera’s, een radar en zelfs ultrasoonsensoren, maar maakt het ook gebruik van gegevens van het navigatiesysteem. Je bedient het langs een setje knoppen die in de rand van het stuurwiel gemonteerd zitten, en zo herken je dus meteen ook een ‘Benz-eigenaar die dit speeltje op de optielijst aangevinkt heeft.
Mercedes rolt de technologie als eerste uit op zijn topmodellen, de S-Klasse en de elektrische EQS. De Duitse koper vindt ze vanaf 17 mei in de configurator, waar die er bij de S-Klasse 5.000 euro voor moet neertellen. Op de EQS kost de toevoeging in totaal 7.430 euro aangezien daar ook het Driver Assistance Package Plus aangevinkt moet worden ter waarde van 2.430 euro. Wanneer — en zelfs of — het systeem ooit in de Belgische catalogus zal verschijnen is nog niet bekend, want dat hangt volledig af van de wetgeving in ons land. Zij die écht van hun filestress af willen, kunnen er dus alleen maar eentje van onze buren importeren.
Recente reacties
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Dus liever volle pot betalen, dan met overschot aan zonnepanelen ? En 2 aansluitingen... Als...
Door David 10 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
In mijn ogen helemaal niet zo dom. Dit heb ik zelf ook al overwogen wanneer ik full elektrisch zou...
Door Maarten 1 dag geleden
Dacia Duster krijgt nog dit jaar gezelschap van zevenzits ‘Bigster’
Is de bigster ook verkrijgbaar in een vijfzitter,voor meer bagageruimte te hebben? Mvg Dave
Door Muller dave 1 dag geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Ik heb een vennootschap en rij elektrisch... De wagen laadt ik thuis op en kreeg van de overheid...
Door David 1 dag geleden