Met de Z06 stuurt Chevrolet zijn Corvette in trackoutfit de baan op. De compressor van de vorige generatie wordt nu ingeruild voor een hoogtoerige atmosferische V8. Naar eigen zeggen de krachtigste ooit.
Twee jaar geleden liet Chevrolet zijn nieuwe Corvette op de wereld los. De C8-generatie verhuisde zijn motor van de klassieke plaats voorin naar centraal achterin, maar dat houdt de Amerikanen niet tegen om opnieuw een Z06-versie voor te rijden. Geen huilende supercharger dit keer, maar wel een atmosferische V8 van 670 pk en een rode zone die pas bij 8.600 tpm begint.
Vlakke krukas
Dat is trouwens niet zomaar een aangepaste versie van het 6,2 liter grote blok uit de gewone Corvette. Het gaat om een 5,5 liter grote achtcilinder met codenaam LT6, die de nodige ontwikkelkilometers opdeed in de C8.R die de Amerikanen sinds 2019 in de racerij inzetten. De achtcilinder heeft een vlakke krukas om zijn vermogen bij hoge toeren vrij te kunnen geven, en produceert naast 670 pk ook 623 Nm aan koppel. Het vermogen gaat via een achttraps met dubbele koppeling naar de achterwielen.
Om al dat vermogen op circuit enigszins deftig aan de grond te krijgen, beschikt de Corvette Z06 over een bijna 10 centimeter bredere stance, een aangepaste voor- en achterbumper voor verbeterde koeling, een potige achterspoiler, een actieve ophanging en krachtigere remmen. De velgen zijn vooraan 20 duim groot en achteraan 21 duim, en zijn vervaardigd uit gesmeed aluminium. Er zijn ook lichtgewicht exemplaren uit koolstofvezel, die het onafgeveerd gewicht met 18,6 kilogram verlagen.
Z07 Performance Package
Daarnaast is er nog een ‘Z07 Performance Package’. Dat bevat andere aerodynamische addenda die nog eens met koolstofvezel zijn bekleed, geeft de adaptieve ophanging een specifieke afstelling, vervangt het Michelin Pilot Sport 4S ZP-rubber door Sport Cup 2 R ZP-rubber, en monteert nog iets potigere Brembo-stoppers uit koolstofvezel.
Recente reacties
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Dus liever volle pot betalen, dan met overschot aan zonnepanelen ? En 2 aansluitingen... Als...
Door David 8 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
In mijn ogen helemaal niet zo dom. Dit heb ik zelf ook al overwogen wanneer ik full elektrisch zou...
Door Maarten 22 uur geleden
Dacia Duster krijgt nog dit jaar gezelschap van zevenzits ‘Bigster’
Is de bigster ook verkrijgbaar in een vijfzitter,voor meer bagageruimte te hebben? Mvg Dave
Door Muller dave 1 dag geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Ik heb een vennootschap en rij elektrisch... De wagen laadt ik thuis op en kreeg van de overheid...
Door David 1 dag geleden