Volvo heeft haar Drive-e gamma een update gegeven: een nieuwe 2.0 viercilinder, bestaande motoren die zuiniger worden en een nieuwe i-Art technologie.
Slimme i-Art technologie
i-Art is niet het nieuwste Apple product, wel een technologie met betrekking op de cilinderdruk. De technologie meet per cilindercyclus de benodigde druk voor elke brandstofinjector afzonderlijk. Traditioneel wordt er een druksensor geplaatst voor alle injectoren. Doordat elke injector een eigen drukmeter krijgt, kan die op een intelligente manier worden bestudeerd - hierdoor krijgt elke injector enkel de benzine die hij nodig heeft. Volgens Volvo een ideale technologie om brandstof te besparen maar - in onze ogen - vooral slimmer in te zetten. (zie foto hieronder)
Nieuwe T6
Mooi is de lancering van een nieuwe tweeliter viercilinder die de Drive-e familie vervoegd. De T6 motor heeft 306 pk zou 149 g/km CO2 uitstoten. Daarmee zou de Volvo s60 T6 de eerste wagen in zijn klasse worden met 2 pk per uitgestootte gram CO2. Het gemiddelde verbruik ligt officieel op 6,6 liter, de sprint naar 100 werkt hij in 5,9 seconden af.
Diezelfde tweeliter krijgt een supercharger én turbocharger. De supercharger is van dienst bij lage toeren, de turbocharger komt er pas bij als er voldoende luchtstroom is opgebouwd.
Beste in hun klasse
Een andere Volvo die bij de betere in zijn klasse zou zijn is de D4 met 181 pk en handbak, binnen zijn segment en krachtklasse de eerste dieselwagen die onder de 100 g/km duikt, 99 g/km op exact te zijn. Het gemiddelde verbruik ligt op 3,8 liter en zou daarmee de beste uit zijn klas zijn. Ook de V60 blijft onder de 100 g/km, al mag je dan niet boven de 17 inch gaan met je velgen.
De Volvo s60 T5 met 245 pk krijgt een nieuwe achttrapsautomaat. De CO2 uitstoot werd verlaagd tot 139 g/km, het brandstofverbruik ligt op 6.0 liter per 100 kilometer.
Klaar voor de toekomst
Opvallend is dat Volvo meegeeft klaar te zijn voor de toekomstige elektrificatie. Alle Drive-E motoren zijn klaar voor een elektrische configuratie. Door het compacte formaat kan de motor zowel voor- als achterin worden gemonteerd, de batterijen zouden dan in het midden van de wagen worden geplaatst.
Recente reacties
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Dus liever volle pot betalen, dan met overschot aan zonnepanelen ? En 2 aansluitingen... Als...
Door David 17 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
In mijn ogen helemaal niet zo dom. Dit heb ik zelf ook al overwogen wanneer ik full elektrisch zou...
Door Maarten 1 dag geleden
Dacia Duster krijgt nog dit jaar gezelschap van zevenzits ‘Bigster’
Is de bigster ook verkrijgbaar in een vijfzitter,voor meer bagageruimte te hebben? Mvg Dave
Door Muller dave 1 dag geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Ik heb een vennootschap en rij elektrisch... De wagen laadt ik thuis op en kreeg van de overheid...
Door David 1 dag geleden