Volkswagen zet vanaf september de nieuwe Golf R naast de GTI in het gamma. En aangezien die GTI wat meer paardjes kreeg, moet de R er ook wat meer temmen. 300 stuks zijn het er tegenwoordig, dat is 30 meer dan zijn voorganger.
Naast die 30 extra pk's haalt hij ook 30 Nm meer dan de vorige generatie uit de 2.0 TSI-benzinemotor. Hij legt de 0-100 km/u af in 5,3 seconden in manuele versie, de DSG-versie doet dat in 4,9 seconden. En dat terwijl hij 18 procent minder verbruikt. De Golf R verbruikt met DSG-versnellingsbak nog 6,9 l/100 km volgens het boekje (de manuele Golf R verbruikt 7,1 l/100 km, CO2: 165 g/km). De topsnelheid is begrensd op 250 km/u.
Volkswagen laat het vermogen op de vier wielen overzetten door hun bekende 4Motion vierwielaandrijving. Dat systeem zagen we ook al bij de zesde generatie. Verder wordt hij voorzien van een DCC, het adaptieve dempersysteem van VW. De ingenieurs voorzagen naast normal, comfort en sport ook een race-instelling, voor wie zich echt in een supercar wil wanen. Hij krijgt een elektronisch sperdifferentieel en een sportstand op het de besturing.
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
...en wat ga je met dat enorme vermogen aanvangen in de file?
Door Wim Verhaegen 8 uur geleden
Juich, oldtimerliefhebber: Gent en Antwerpen laten je straks weer gratis binnen in de LEZ
Zoals je in het artikel kan lezen, gaat het om een wijziging die de Vlaamse Overheid uitgewerkt...
Door Joram 11 uur geleden
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Als je autofans genoeg sponsort, denk ik dat ze voor jou ook wel een artikeltje willen schrijven ;)
Door this 14 uur geleden
Mazda CX-60 (2024) diesel of PHEV: de ultieme Sahara-test
Ook eigenaar ve CX-60 phev, en zo te lezen wordt de aanstaande trip naar Turkije wel spannend hoe...
Door Ruzi 23 uur geleden