Diesel boven: 5 absurde Europese dieselkrachtpatsers

Diesel performance cars

De Golf GTD is - na de facelift van de achste generatie - niet meer. Waardoor er een einde lijkt te komen aan een tijdperk waarin de dieselmotor werd uitgewrongen tot absolute krachtpatser in performance-auto's. Dit zijn alvast onze 5 favoriete dieselbommetjes uit Europa.

Kijk, we weten het ook. Het is helemaal niet woke om anno 2024 nog te praten over dieselmotoren. Desalniettemin waren ze decennialang dé krachtbron bij uitstek. Meer nog, in de hoogdagen van de diesel haalden merken er hun neus niet voor op om performance-derivaten te lanceren. Van pittige hothatches tot SUV uitgerust met een exuberante V12 dieselmotoren. Tijd dus om de geschiedenis te eren, in plaats van oneer aan te doen.

Alpina D5 S

Laat ons de lijst aftrappen met een auto die niet uit de VAG-stal komt - en geloof ons, dat was niet makkelijk. Dit is de Alpina D5 S. Een op het eerste gezicht subtiel aangepakte 5 Reek van BMW. Het is echter onder de kap waar de magie plaats vindt.

Diesel performance cars

Deze "Funfer" pakt namelijk niet uit met een dieselmotor met één of twee turbo's. Nee, deze Alpina D5 S doet beroep op 3 turbo's! Twee turbo's zorgen voor de kracht hoog in de toeren, terwijl een compacte turbo al van uit de lage toeren voor de koppelschop in de bips zorgt. Met 388 pk klinkt de 3-liter 3-turbo zes-in-lijn diesel niet exuberant performant... maar je krijgt wel 800 Nm koppel. Dankjewel!


Porsche Cayenne Diesel S

Vond je die 3-turbo BMW hierboven al van de pot gerukt? Dan heb je geen weet wat voor dieselmonsters er de voorbije decennia zijn gemaakt. Toen Porsche de Cayenne aan de diesel hing, ging het er meteen prat op dat er ook een performance-versies moest komen. Die werd gevonden in de vorm van de Cayenne Diesel S.

Diesel performance cars

Zijn naam klinkt misschien klassiek, voorin huisde wel een 4.2-liter V8 turbodiesel. Die was goed voor 382 pk en 850 Nm koppel. En o ja, Porsche trok met deze Cayenne een 265 ton wegend vliegtuig 42 meter ver aan de trekhaak.


Skoda Fabia RS

Oké, laten we even afkoelen. Met doordacht gerief van Skoda bijvoorbeeld. Neem nu de Fabia RS van de eerste generatie. Skoda wist dat zijn klantenbestand bezorgd was over hoge tankkosten. Waardoor de Fabia RS werd uitgerust met de 1.9-liter viercilinder turbodiesel van de VW Group. Die "Pumpe-Düse" was goed voor 130 pk en 310 Nm koppel.

Diesel performance cars

Hoewel Skoda een brave sprint naar de honderd opgaf van zo'n 9,6 seconden, deden de meest exemplaren dat eerder richting de 7 seconden. En dat allemaal met een verbruik onder de 6,5l/100 km.


Volkswagen Touareg V10 TDI

Toen Volkswagen besloot een full-size SUV te lanceren was het beste niet goed genoeg. Want de topversie moest beschikken over de offroadkwaliteiten van een Land Rover Defender, het speels rijgedrag van een BMW X5 en de luxe van een Range Rover. Het resultaat werd de Touareg V10 TDI. Een versie met - inderdaad - een 5-liter twinturbo V10 diesel.

Diesel performance cars

Met 313 pk en 750 Nm was dit begin de 21ste eeuw compleet ongezien. Vandaag de dag is het nog steeds compleet hallucinant. Al gingen ze binnen Volkswagen nog extremer...


Audi Q7 V12 TDI

Want waarom zou je stoppen bij 10 cilinders? Een diesel met twaalf cilinders moet ook kunnen toch? Audi boekte tenslotte successen in de etmaalraces met een 5.5-liter V12. Dat succes werd gevierd met de Q7 V12 TDI in 2008. Die kreeg een 6-liter V12 turbodiesel met een buitensporige 500 pk en 1.000 Nm koppel. Waardoor de container op wielen amper 5,5 seconden nodig had om de honderd aan te tikken.

Diesel performance cars

Hoewel hij visueel niet zo verschillend lijkt van een "gewone" Q7, werd deze auto geproduceerd door de afdeling die ook de RS-voertuigen van Audi bouwt. Het hoogtepunt was echter bereikt met deze V12 TDI, want geen automerk ging hier echter nog over.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws