Heft in eigen handen: Geen subsidies meer voor Chinese EV's in Frankrijk en Italië

Subsidie chinese EV frankrijk italie

Zowel Frankrijk als Italië overwegen om subsidies voor Chinese EV's af te schaffen door een - niet onlogische - aanpassing in de regelgeving. Dit door niet enkel te focussen op aanschafprijs, maar ook op CO2-uitstoot van productie tot levering.

Terwijl de Europese Unie van plan is een onderzoek te starten naar de "oneerlijke concurrentie" van Chinese automerken, nemen enkele EU-landen het heft in eigen handen. Zowel Italië als Frankrijk willen de aankoop van een Chinese EV ontmoedigen door subsidies af te schaffen.

In naam van het klimaat

Hoewel die denkpiste ruikt naar een sterk stukje protectionisme (in het voordeel van merken zoals Peugeot, Renault, Fiat, Lancia, etc), is de denkpiste niet volledig onlogisch. Frankrijk en Italië reiken namelijk forse EV-subsidies uit (tot wel 7.500 euro), maar beseffen dat de éne EV niet de andere is. Daardoor zal Frankrijk per 15 december enkel nog een subsidie uitreiken voor EV's die onder een bepaalde CO2-grens vallen van productie tot levering. Daardoor vallen EV's die van buiten Europa komen eigenlijk de facto uit de boot.

Subsidie chinese EV frankrijk italie

Ook Italië heeft wel oren naar die maatregel en overweegt om deze regel ook te implementeren. Hoewel een lidstaat van de EU bij wet geen lokale bedrijven voor mag trekken (vrije handel, weet je wel?), mag het wel klimaatgerelateerde redenen aanhalen om beslissingen te rechtvaardigen.

Lokale productie aanmoedigen

Deze maatregel mag op het eerste gezicht dan wel een slag in het gezicht zijn van Chinese merken, het kan wel eens voor een omgekeerd effect zorgen. Zowel BYD als MG zijn momenteel aan het bekijken waar ze een Europese productiesite op kunnen richten. Een proces, dat met maatregelen zoals dit, alleen maar in een stroomversnelling zal komen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Adriaan 11:01
afbeelding van Adriaan

Het gaat nog heel moeilijk worden om iets te doen tegen de Chinese overmacht. We gaan moeten toegeven dat ze het heel mooi gespeeld hebben. Eerst met open armen de Europese fabrikaneten ontvangen op eigen markt, maar wel altijd gezorgd dat er een lokale speler mee moest werken. Toegelaten om die europese fabrikanten "veel" geld te laten verdienen waardoor die hun marktmodel aanpassen met een China focus. Nu hebben die lokale fabrikanten genoeg kennis en r&d kunnen stelen/bruiklenen/afkijken waardoor je nu gaat merken dat ze de overhand gaan krijgen. Als Europa nu iets gaat willen doen hieraan gaan de eigen Europese merken vrezen voor hun inkomsten, doen ze niets gaan ze uiteindelijk kapot geknepen worden door hun eigen Chinees avontuur. Wanneer BYD claimt dat ze de gevestigde waarde kapot gaan maken, moet je dat in dit verhaal zeer serieus nemen, en we gaan sterk moeten nadenken hoe we hiermee om moeten gaan.Geo-politiek gezien heeft China het ongelooflijk knap gespeeld, voor ons is dit iets minder mooie realiteit.

this 11:18
afbeelding van this

Knap gespeeld vind ik nu wel de waarheid serieus verbloemen. De Chinese bevolking is slachtoffer geworden hiervan, zij zijn namelijk degenen die het zware werk aan minimumlonen mogen doen.
En langs de andere kant heb je de Europese Unie die amper moeite deed om de invloed van China te beperken. Integendeel, ze lijken hen te ontvangen met open armen. En dan af en toe eens iets roepen zoals de maatregel in dit artikel, zodat de schone schijn toch maar kan opblijven.

Adriaan 13:28
afbeelding van Adriaan

Ik zeg niet dat dit fantastisch is voor iedereen, maar vanuit een zoals Mathieu hieronder ook zegt, hoger niveau gezien heeft China ons geweldig uitgespeeld... En moeten we toegeven dat ze ons bij de ballen hebben.

Mathieu 12:42
afbeelding van Mathieu

Op zich zeggen jullie beiden bijna hetzelfde ;-) Maar het is knap gespeeld. Of de bevolking nu uitgebuit wordt of niet, op hoger niveau hebben ze het goed gespeeld.
PS: als ik een toffe trui zie in de winkel met "Bangladesh" in het etiket, besef ik ook wel dat dit met lage lonen gemaakt is. Maar ik ga ze ook kopen.

Als de Chinese merken de betaalbare merken blijven voor de particulier dan zijn de mensen die geen leasing hebben ook de pineut. Men roept al jaren dat de prijzen gaan dalen. De de dag van vandaag zegt men tegen een KLEINE elektrische wagen van +/-€30000 een betaalbare wagen. Sorry, maar hier ga ik niet mee akoord. Voorlopig laat ik dit allemaal aan mij voorbij gaan, maar er zal een dag komen dat ik wel zal moeten overschakelen. Of ik verander van werk en koop een elektrische fiets. :-) Maar eerst moeten de kinderen groot genoeg en zelfstandig zijn.

kevin 18:27
afbeelding van kevin

Hoe moeilijk is het...
Jaren roepen ze al de betaalbare ev af.
en wat krijgen we? Niets!
Een sardinedoos van 35.000euro en met range van 140km op de snelweg.
We leven in 2023 en niet 1923! bewegingsvrijheid voor een gezin is een must!

Straks steken ze ons allen in 15min steden.
Leuk voor die dat willen maar niets voor mij

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws