Zowel Frankrijk als Italië overwegen om subsidies voor Chinese EV's af te schaffen door een - niet onlogische - aanpassing in de regelgeving. Dit door niet enkel te focussen op aanschafprijs, maar ook op CO2-uitstoot van productie tot levering.
Terwijl de Europese Unie van plan is een onderzoek te starten naar de "oneerlijke concurrentie" van Chinese automerken, nemen enkele EU-landen het heft in eigen handen. Zowel Italië als Frankrijk willen de aankoop van een Chinese EV ontmoedigen door subsidies af te schaffen.
In naam van het klimaat
Hoewel die denkpiste ruikt naar een sterk stukje protectionisme (in het voordeel van merken zoals Peugeot, Renault, Fiat, Lancia, etc), is de denkpiste niet volledig onlogisch. Frankrijk en Italië reiken namelijk forse EV-subsidies uit (tot wel 7.500 euro), maar beseffen dat de éne EV niet de andere is. Daardoor zal Frankrijk per 15 december enkel nog een subsidie uitreiken voor EV's die onder een bepaalde CO2-grens vallen van productie tot levering. Daardoor vallen EV's die van buiten Europa komen eigenlijk de facto uit de boot.
Ook Italië heeft wel oren naar die maatregel en overweegt om deze regel ook te implementeren. Hoewel een lidstaat van de EU bij wet geen lokale bedrijven voor mag trekken (vrije handel, weet je wel?), mag het wel klimaatgerelateerde redenen aanhalen om beslissingen te rechtvaardigen.
Lokale productie aanmoedigen
Deze maatregel mag op het eerste gezicht dan wel een slag in het gezicht zijn van Chinese merken, het kan wel eens voor een omgekeerd effect zorgen. Zowel BYD als MG zijn momenteel aan het bekijken waar ze een Europese productiesite op kunnen richten. Een proces, dat met maatregelen zoals dit, alleen maar in een stroomversnelling zal komen.
Recente reacties
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Dus liever volle pot betalen, dan met overschot aan zonnepanelen ? En 2 aansluitingen... Als...
Door David 21 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
In mijn ogen helemaal niet zo dom. Dit heb ik zelf ook al overwogen wanneer ik full elektrisch zou...
Door Maarten 1 dag geleden
Dacia Duster krijgt nog dit jaar gezelschap van zevenzits ‘Bigster’
Is de bigster ook verkrijgbaar in een vijfzitter,voor meer bagageruimte te hebben? Mvg Dave
Door Muller dave 1 dag geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Ik heb een vennootschap en rij elektrisch... De wagen laadt ik thuis op en kreeg van de overheid...
Door David 1 dag geleden