Triumph TR25 is oer-Britse, elektrische roadster met BMW-genen

Triumph TR25 2023

Triumph is terug, of toch voor heel even. Hoewel het automerk namelijk kwam te gaan in de jaren ’80, krijgen we nu een moderne reïncarnatie te zien van de iconische roadsters van weleer. Zo is deze Triumph TR25 helemaal elektrisch, en maakt hij daarvoor gebruik van het onderstel van een ietwat onverwachte bron.

Staat er een moderne Triumph in je garage, dan moet je waarschijnlijk een helm aandoen elke keer je ermee op pad gaat. Tegenwoordig worden er onder die noemer namelijk enkel nog motorfietsen in elkaar geschroefd, maar ooit was dat anders. Zo bouwde het Britse ‘Triumph Motor Company’ al sinds de jaren ’30 vaak best knappe auto’s, maar het mocht niet baten. De allerlaatste Triumph-vierwieler rolde namelijk van de band in 1984, en dat was toen eigenlijk al gewoon een Honda met wat Britse logo’s. Nadien werd de merknaam opgekocht door BMW, en dat laatste heeft verrassend veel te maken met deze indrukwekkende conceptcar.

Doe er wat mee, BMW!

Dit is namelijk de Triumph TR25 en nee: die werd niet ontwikkeld noch gebouwd door BMW. In de plaats daarvan ontstond hij op de tekentafel van Makkina, een Brits designhuis dat er zijn 25-jarige bestaan mee in de bloemetjes wil zetten. Dat doen ze dan ook op vaderlandslievende wijze, want de TR25 neemt de vorm aan van een klassieke roadster zoals ze hem destijds aan de andere kant van het Kanaal bedacht hebben. In het bijzonder moet zijn lage lijnenspel doen denken aan de Triumph TR2, een model dat in 1953 met de titel van ‘snelste auto ter wereld’ ging lopen dankzij zijn top van 201 km/u. Dat deed hij dan wel in aangepaste “Jabbeke”-vorm en nee: wij weten ook niet waarom de recordwagen genoemd werd naar een knooppunt op de E40...

Triumph TR25 2023

Wat heeft BMW hier dan allemaal mee te maken? Wel om te beginnen moest Makkina natuurlijk in Beieren gaan aankloppen om de Triumph-naam op zijn roadster te mogen kleven, maar daar eindigt de verwantschap nog niet. Zo werd de TR25 gebouwd op de basis van wijlen de BMW i3S dus je weet wat dat betekent: deze Triumph is zuiver elektrisch. Zo vind je op de achteras een elektromotor met 184 pk, waarmee het cabriootje naar de 100 km/u snelt in amper 5,2 seconden. Dat is flink wat vlotter dan de i3S dat deed, en de TR25 weegt dan ook slechts 1.095 kilogram dankzij een koetswerk uit koolstofvezel. De accu blijft trouwens onveranderd met zijn 42,2 kWh, en de Triumph moet er 306 kilometer mee halen.

Klinkt je dat allemaal best plezant, dan moeten we je nu teleurstellen: productieplannen zijn er niet. Triumph is als automerk dus nog steeds even dood als voorheen… Al doet deze conceptcar ons beseffen dat ze bij BMW misschien wel eens iets mogen gaan doen met die naam.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws