IAA Munchen 2021: De primeurs

Elke twee jaar vindt in september traditioneel de IAA plaats. In corona-tijden lijkt dat niet anders maar kijk toch maar even goed voordat je de GPS instelt. Sinds dit jaar moet je niet langer naar Frankfurt maar naar München.

Een kleine streep door de rekening van de liefhebbers die een korte roadtrip maakten naar de IAA bij onze oosterburen. München ligt namelijk niet zo dicht bij de grens als Frankfurt. Elk nadeel heb z'n voordeel, want de IAA in München vindt dan weer plaats in de nabijheid van de luchthaven van de Beierse stad. Zo wordt de IAA wat meer zoals het autosalon van Genève.

Er zijn echter nog meer veranderingen. Waar vroeger bijna twee weken autoplezier te halen viel in Frankfurt, doet de IAA in Munchen het op slechts zes (6) dagen. Het is maar dat als je écht geïnteresseerd bent in auto's, je ook wel binnen die vijf dagen eens kan langs gaan. De IAA in München wil daarbovenop ook wat af van het imago van autobeurs. De beurs mag dan wel in de Duitse centrum van de autoindustrie doorgaan, toch willen de organisatoren ook hier meer inzetten op de verschillende vormen van mobiliteit.

veel afwezigen

Zoveel auto is er trouwens niet meer te zien op de IAA. Kijken we op de lijst van exposanten dan zien we dat daar een hele hoop merken ontbreken. Tegenwoordig kiezen merken ervoor om hun producten op andere evenementen voor te stellen.Thuisspelers Volkswagen, Audi, BMW, Porsche en Mercedes zal je nog terugvinden. Ook Renault, Dacia en Hyundai zijn te zien op de beursvloer. De hele Stellantis-groep geeft echter aan dat ze betere dingen te doen hebben. Zo zijn Alfa Romeo, Fiat en Jeep niet te zien maar loop je ook vruchteloos te zoeken naar Peugeot en Citroën en zelfs voor het Duitse Opel is geen beursstand gereserveerd.

Wat is er dan nog wel te zien? De merken die in de schijnwerpers staan zien hun kans om groot uit te pakken. We lijsten even de nieuwigheden op, al is dat een kort lijstje.

Audi Grand Sphere Concept

Audi Grand Sphere Concept IAA 2021

Audi stelde recent drie concept cars voor rond het 'Sphere'-thema. Op de IAA zal alleen de Grand Sphere te zien zijn in de Open Space waar een plekje voor Audi voorzien is. De Grand Sphere Concept moet vooruitblikken op hun volgende stap in de Vorsprung durch Technik-lijn.


BMW 7 Reeks (concept?)

BMW zou met een nieuwe 7 Reeks werken. Om ons alvast te laten wennen aan het idee brengen de Duitsers een concept car mee naar de beurs in hun achtertuin. Zo gaat hij er alvast niet helemaal uit zien.


Dacia zevenzitter

Dacia seven seater IAA 2021

Dacia heeft dan weer een opvolger klaar voor de Lodgy. In het tanende MPV-segment willen ze liever geen kopers gaan zoeken, dus verhuizen ze hun zevenzitter naar het SUV-segment. Nu alleen nog een goeie naam vinden...


Mercedes EQE

Mercedes EQE IAA 2021

Mercedes trekt een nieuwe schuif open in de EQ-reeks. De Mercedes EQE laat zien dat elektrische voertuigen niet alleen in de luxeklasse of bij de SUV's moeten gekocht worden.


Mercedes-AMG EQG (concept?)

Ook de Geländewagen van Mercedes krijgt een elektrische versie. Of een wagen met de afmetingen van een zeecontainer op elektrische aandrijving schoeien een ecologisch doel dient, durven we dan weer in vraag stellen.


Mercedes-AMG EQS & Mercedes-Maybach EQS (?)

Mercedes-AMG EQS IAA 2021

De Mercedes EQS kan je dan wel al gezien hebben in onze videoreview, Mercedes heeft ook een AMG-afgeleide klaar staan. In de andere hoek baadt de Mercedes EQS in de Maybach-luxe.


Renault Megane E-Tech

Renault Megane E-Tech IAA 2021

De Renault Megane E-Tech is misschien wel het belangrijkste nieuws bij het merk met de ruit. Het toont de volgende generatie Megane, die waarschijnlijk deze koetswerkversie in de plaats van een Scenic ziet verschijnen.


Smart SUV

Smart SUV IAA 2021

smart moet zichzelf gaan heruitvinden als het wil overleven. Op de IAA zal het merk een concept car voorstellen. Uiteraard wordt die concept car deze keer een SUV en niet langer een stadsautootje.


kleinere nieuwigheden

Verder vinden we ook de tastbare versie van de Renault 5 concept, de Cupra Born, de BMW i4 en 4 Reeks Gran Coupé, een Mercedes C-Klasse All-Terrain, een Mercedes-AMG GT 4 Door 73, of hoe we diens naam ook moeten schrijven.

We kunnen ook wat bij de nieuwe BMW 2 Reeks coupé gaan staan. Geruchten gaan ook over een Volkswagen ID.1, een elektrische auto onder de 20.000 euro. Een ander gerucht is de ID.5, een crossover coupé op basis van de ID.4. Geen gerucht maar wel een productieversie is de Volkswagen Multivan T7, die zich voortaan los scheurt van de Transporter. Ook wie de Mercedes C-Klasse nog niet herkende op straat en wie de Taycan Cross Turismo miste, kan op de IAA in München terecht.

praktisch

De IAA in München vindt plaats van 7 tot 12 september. De beursruimte is te bezoeken van 9 tot 18u. De 'Open Space' is te bezoeken van 10u tot 20u. Die Open Space ligt niet op dezelfde locatie als de beursruimte maar bevindt zich dichter bij het centrum van de stad. Een ticketje voor de IAA kost liefst 20 euro, aan de kassa betaal je zelfs 22 euro. 'Youngsters' betalen slechts 10 euro. Praktische informatie over hoe tot op de beursvloer te geraken vind je op de website van de IAA zelf. Onze eigen Autofans-redactie is voorlopig nog aan het dobbelen om te zien óf we aanwezig zullen zijn en wié er dan wel de vlieger op mag.

Auteur: Auteur: Sven
Reacties: 2 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
John 11:04
afbeelding van John

Zou dit geen goede case zijn voor de redactie om met een elektrische testwagen naar Munchen te rijden? Vanuit Brussel een 750 km , met 1 tussentijdse laadbeurt zou dat met een moderne wagen toch wel moeten lukken?

Wim Bervoets 11:37
afbeelding van Wim Bervoets

Topidee, maar de IAA valt midden in mijn vakantie. En zolang onze redactie-uitbreiding nog niet helemaal rond is, hebben we in die periode de luxe helaas niet om Yves of Sven drie dagen op pad te sturen ;-)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws