Officieel: BMW i4 (2021)

BMW i4 eDrive40 (2021)

Na een hoop halve informatie en wat zoethouders zoals de BMW i4 M50 heeft BMW nu de officiële data én prijzen vrijgegeven voor de BMW i4, de eerste volledig elektrische sedan van BMW.

Want behalve die stoere i4 M50 is er ook een meer betaalbare versie van de elektrische sedan. Zo is er bijvoorbeeld de i4 eDrive40 die nog altijd 59.600 euro moet gaan kosten. Veel geld maar daarvoor krijg je wel een reeks prestaties mee die de prijs verantwoorden. Wat dacht je van 340 pk en 430 Nm op de achterwielen en een WLTP-stroomverbruik tussen de 20 en 16 kWh per 100 kilometer. Daarmee rijdt de BMW i4 eDrive40 tot 590 kilometer ver. De concurrentie met de Tesla Model 3 kan worden aangegaan. Laden aan een 11 kWh stopcontact doe je overigens in 8,5 uur.

BMW i4 eDrive40 (2021)

trekhaakje dabei

Voor het rijplezier en het rijcomfort zorgen onder andere de standaard meegeleverde luchtvering en 17 inch wielen. Optioneel krijgt de i4 eDrive40 ook een M-onderstel. Wie het meer praktisch ziet, kan een trekhaak achterop laten monteren, zodat tot 1.600 kilogram kan getrokken worden.

BMW i4 eDrive40 (2021)

aangepast dashboard

Met zijn 4,79 meter lengte is de i4 15 centimeter langer dan de i4 Gran Coupé die hij gedeeltelijk opvolgt. Hij krijgt een wielbasis van 2,86 meter en de vijf inzittenden kunnen nog eens 470 liter bagage meenemen. Zijn er maar twee inzittenden, dan kan de achterbank plat en stijgt het laadvermogen tot 1.290 liter. Meer naar voren gunt BMW ons een blik op het dashboard. Dat houdt het midden tussen dat van de i4 Concept car en de huidige 3 Reeks en 4 Reeks. De knoppen van de radio-afstelling blijven gewoon zitten in de middenconsole, de knoppen voor de klimaatregeling verdwijnen hier echter. Wel krijgt de i4 een Curved Display bovenop het dashboard. Daarin zitten twee displays vervat; eentje van 14,9 inch groot voor de infotainment en eentje van 12,3 inch instrumentenpaneel. De interface wordt gekoppeld aan de nieuwste generatie iDrive.

BMW i4 eDrive40 (2021)

Standaard krijgt de i4 full LED-koplampen en BMW zou BMW niet zijn als de i4 niet met een hoop M Sport-onderdelen aan te kleden was. Binnenkort komen daar nog een M Carbon pakket bij en zullen er ook M Performance Parts te kopen zijn. Binnenin kan de koper kiezen voor Sensatec of Vernasca-leder in verschillende kleuren.

BMW i4 eDrive40 (2021)

Het is opvallend hoe automerken hun elektrische auto's steeds vol laden met veiligheidssystemen. Het hele lijstje opsommen zou de halve dag in beslag nemen maar wat dacht je van de Driving Assistant met Rear Collision Prevention enCross Traffic Warning op de optielijst, of standaard items als Speed Limit Info, Lane Departure Warning, Front Collision Warning en de Speed Limit Assist of Adaptive Cruise Control? Ook is er een Driving Assistant die tot 180 km/u in de gaten houdt of de i4 binnen de lijnen blijft.

BMW i4 eDrive40 (2021)

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws