De Franse constructeur Renault heeft een inkijk gegeven in zijn toekomstplannen. Het merk wil vanaf 2024 zijn eigen EV-batterijen produceren, de komende jaren 10 nieuwe elektrische modellen lanceren, én naast de Renault 5 nog een elektrische “4ever” lanceren. Leuk extraatje: die twee retromodellen zullen betaalbaar zijn, zo beloven de Fransen.
Steeds meer merken willen tegen 2030 alleen nog elektrisch door het leven, maar de Franse Renault-groep hoort daar voorlopig niet bij. Dat betekent niet dat de Fransen geen elektrische ambitie hebben, integendeel: in 2030 moet 90 procent van de modellen binnen de groep volledig elektrisch zijn, maar de komende jaren mikt Renault vooral op betaalbaarheid.
Eigen productie
Dat hoopt het vanaf 2022 te doen door een samenwerking met de Franse start-up Verkor, om een lokaal geproduceerde krachtige batterij te ontwikkelen. Vanaf 2024 moet daar een heuse “gigafactory” bijkomen, in het Noord-Franse Douai. Twee laar later wil ook Verkor een gigafabriek bouwen voor krachtige batterijen.
Door niet alleen de batterijontwikkeling en –productie maar ook de rest van de elektrische aandrijflijn zoveel mogelijk binnenshuis te ontwikkelen en produceren, wil Renault de kost van een elektrische auto flink drukken. Ook platforms worden gretig gedeeld: zo zal het CMF-EV-platform van de Nissan Ariya gebruikt worden voor de nieuwe generatie Mégane. Dat wordt een van de tien elektrische modellen die de Renault-groep tegen 2025 wil lanceren, waarvan er zeven voor het merk Renault zelf zijn.
Betaalbaar platform
Andere modellen zijn onder meer de Renault 5 en de 4ever. De 5 kondigden de Fransen onlangs aan, en zal het CMF-B EV-platform gebruiken. De kosten voor dat platform zouden volgens Renault tot 33 procent lager moeten liggen dan de huidige Zoé, waardoor de elektrische Renault 5 betaalbaar moet worden. Op hetzelfde platform kondigt Renault nu ook de “4ever” aan, een model dat een moderne elektrische crossoverinterpretatie lijkt te worden van de Renault 4. En jawel, ook dat moet een betaalbare EV worden.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 9 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 9 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden