Officieel: Cupra Born is Spaanse ID.3 (2021)

Cupra Born EV 2021

Seats sportief submerk Cupra begeeft zich voortaan ook op de EV-markt. De Cupra Born is een Volkswagen ID.3 met een Spaans sportief karakter én desgewenst met een grob extra pk's. De strafste variant schopt het tot 231 pk en legt 540 km aan range voor.

De Volkswagen Group heeft onnoemelijk veel geld gespendeerd aan de ontwikkeling van een elektrische portfolio. Bij dochtermerk Seat was het - buiten de elektrische Mii - opvallend lang wachten voor de eerste vruchten daarvan werden geplukt. Het fruit is echter rijp en luister naar de naam Born. Cupra Born.

Cupra Born Cupra

Deze Cupra Born mag je gerust zien als het Spaanse neefje van de Volkswagen ID.3 Net zoals de Seat Leon een ver familielid is van de Volkswagen Golf. Opvallend is wel dat ID.3 en Born zo goed als hetzelfde karkas delen. Toch heeft Cupra er alles aan gedaan om de Born zijn eigen identiteit te geven. Niet in het minst door lustig te strooien met bronzen accenten. Kijk je daar voorbij, dan zie je een ID.3 die in een trainingspak lijkt te zijn gestoken. Met sportieve bumpers rondom, een kwade blik vooraan en fraaie aan elkaar geconnecteerde achterlichten. Het resultaat is een soort van Cupra Born... euhm... Cupra.

Cupra Born EV 2021

Om het geheel af te maken krijg je ook nog eens een knap gestileerde zijschort en sportief vormgegeven velgen met - jawel - een bronzen tint. De proporties zijn uiteraard identiek aan de ID.3. Waardoor hij qua voetafdruk op het niveau staat van een Seat Leon. Door de elektrische opbouw kan deze Born wel pronken met de binnenruimte van pakweg een Ateca. Het voordeel van een EV op een specifiek daarvoor ontwikkeld platform.

Warm interieur

Binnenin neemt deze Born de digitale bouwstenen van de ID.3 over. Zo zijn de digitale schermen identiek, daarrond drapeert Cupra wel haar eigen dashboard. Of anders gezegd, waar de ID.3 er wel eens van beticht wordt er binnenin uit te zien als een lege koelkast, voelt deze Born een stuk warmer aan. Afwerken doen de Spanjaarden met een heerlijk stuurtje met rijmodi-knoppen en stevige sportstoelen gemaakt van gerecycleerde vegan microfiber. Maak je dan ook geen illusies, dit is écht wel het sportieve broertje van de Volkswagen ID.3.

Cupra Born EV 2021

Qua interieurruimte profiteert deze Born van de elektrische opbouw. Daardoor is het riant zitten voor de passagiers. Zowel voor- als achteraan. De koffer is met zijn 385 liter identiek aan die van de ID.3 en valt daardoor net een stukje kleiner uit dan de koffer van een Leon. Een frunk heeft deze Born, net zoals de ID.3, niet. Een rist veiligheidsnufjes, de nodige connectiviteit en een head-updisplay heeft deze Born dan weer wel.

231 pk, 540 km

Cupra, dat was tot voor kort de performance-tak van Seat, tegenwoordig ligt het verhaal iets complexer. Want Cupra biedt tegenwoordig een ruimer gamma aan motoren aan. Dat is niet anders bij deze Born. Zo verschijnen er 3 vermogensversies voor de elektromotor op de achteras. In de basis is er de Born met 150 pk en 310 Nm koppel. Die gebruikt een accu van 45 KWh (netto) en legt een theoretische range van 340 kilometer voor. Daarboven staat de versie met 204 pk (310 Nm) die zijn kracht mag halen uit een accu van 58 kWh en kan pronken met een nul naar honderd van 7.3 seconden en een WLTP-range van zo'n 420 kilometer.

Cupra Born EV 2021

Helemaal bovenaan staat een versie met 231 pk (310 Nm). Specifiek gaat het over een e-Boost pack dat je kan nemen op de versie met 204 pk. Daardoor snelt de Cupra Born met zijn accu van 58 kWh naar de honderd in 6.6 seconden, de range blijft identiek met 420 km. Die e-Boost-versie kan je trouwens ook nog krijgen met een accu van 77 kWh. Het meergewicht verlengt de sprint naar de honderd wel richting de 7 seconden, in ruil krijg je een theoretische range van - hou je vast - 540 km. Hoezo, range anxiety?

Sportievere afstelling

Of er buiten dat extra vermogen en sportiever interieur een groot verschil is met de ID.3? Dat weten we natuurlijk pas echt als we deze Born aan den lijven kunnen ondervinden. Desalniettemin spreken de Spanjaarden nu al van een specifieke set-up. Het gaat dan over een sportievere ophanging via de dynamic chassis control en een sportief afgestelde tractiecontrole (achterwielaandrijving, weet je wel). De stuurinrichting zou direct moeten zijn, de remmen "groter" dan bij de ID.3 en de banden rondom de velgen "breder". Een snelle blik op de persplaatjes leert ons dat de Born mag rollen op Michelin's Pilot Sport 4S'en met maatje 235/40R20. Hypersportieve banden natuurlijk én inderdaad een teug breder dan de 215/45's die je op de 20-duimers van de ID.3 kan krijgen. Al zeggen we meteen dat de Born er ook komt met 18- en 19-duims velgen.

Oplaadmogelijkheden tenslotte (niet onbelangrijk voor een EV)? De strafste 77 kWh-accu laat 125 kW snelladen toe (DC), standaard zal het waarschijnlijk over 50 kW (DC) gaan. AC-laden zal afhankelijk van de versie gebeuren aan 7.2 dan wel 11 kW. Optioneel (en eigenlijk een must) kan je de Born trouwens ook nog uitrusten met een warmtepomp om de autonomie tijdens koude dagen te optimaliseren. Vanaf september gaat de Born in productie in het Duitse Zwickau, broederlijk naast de Volkswagen ID.3.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws