Rijtest: Mercedes CLA facelift (2023)

Test Mercedes CLA Shooting Brake 2023

Goed nieuws, hipster met een voorliefde voor het merk met de ster! Want je favoriete (financieel haalbare) model steekt in het nieuw. Jep, de Mercedes CLA kreeg zopas een facelift. Wij reden 'm als Coupé en Shooting Brake en met een diesel en plug-inaandrijflijn onder de kap. Welke moet je kiezen?

Wat is dit?

De auto die tien jaar geleden ook klanten onder de 70 jaar richting de Mercedes-dealer kreeg. Ondertussen zit de CLA halfweg zijn tweede generatie waardoor het tijd is voor een facelift. Die vijlt de randjes verder glad maar haalt geen buitensporige toeren uit. Of dat genoeg is om de klant anno 2023 te overtuigen?

Aan de kleuren

Op vlak van looks alvast wel, want de CLA blijft een absoluut plaatje. Al zeker als Shooting Brake! Wij kregen echter de sleutels van de vierdeurscoupé in handen (boe) die zonder AMG-opsmuk best onopvallend door het straatbeeld glijdt. Mercedes probeert de boel wat pit te geven door het chromen lijntje onderaan de achterbumper te stileren zodat het refereert naar de vier rechthoekige uitlaten van een échte AMG. Maar dan maakt het vooral zichzelf iets wijs. Begrijpen wie begrijpen kan.

Test Mercedes CLA Shooting Brake 2023

Wat we wel begrijpen is dat Mercedes voortaan al vanaf de basis elke CLA uitrust met led-koplampen. Het is dan ook 2023. Tenslotte nog een dikke duim naar Mercedes voor de gewaagde lakkleuren die je tegenwoordig op de CLA kan krijgen. Vooral het "Rose-goud" en "Hyperblau" staan 'm geweldig. Afhankelijk van de uitvoering zelfs zonder meerprijs trouwens. Zeg nu nog eens dat Duitsers niet vrijgevig zijn!

Zoals in een S-Klasse!... Bijna

De homerun is echter compleet eenmaal je instapt. Want zonder twijfel is elke Audi A3-, BMW 2 Reeks Gran Coupe- en (waarom ook niet) Tesla Model 3-rijder stikjaloers op het interieur van je CLA. De materialen, de afwerking en sfeer getuigen van vakmanschap. Oké, het is niet op het niveau van een Bentley maar dit is één van Mercedes' instapmodellen, niet te vergeten. De stoelen zitten na de facelift weer wat beter (comfortstoelen zijn voortaan standaard) en het "grote" infotainmentscherm van 10,25 inch behoort voortaan eveneens tot de standaarduitrusting.

Test Mercedes CLA Shooting Brake 2023

Connecteren met Android Auto of Apple Carplay gaat draadloos en naadloos en de digitale instrumentcluster is haarscherp. Heb je een lichte vorm van cataract en slaat de schemer al op de voorruit, dan durf je zo geloven dat je in een Mercedes S-Klasse zit! Zolang je maar niet aan de wat plastic aanvoelende knoppen voor de klimaatcontrole priegelt. Al mogen we ook hier weer niet te streng zijn, want deze CLA hééft tenminste nog fysieke knoppen voor de klimaatcontrole.

Zuiniger dan een EV! (als je niet kan rekenen)

Kijk, je voelt het al, dit is zonder twijfel Autofans' auto van het jaar! Wel, laten we nu ook weer niet té hard van stapel lopen. Want als 250e plug-inhybride verliest hij al stevig wat punten op z'n rapport. Toegegeven, op papier heeft de PHEV zijn specificaties mee: 218 pk, 450 Nm, een elektrische range tot 78 kilometer en een sprint naar de honderd van 7,6 seconden. Cijfers waarmee je zonder schaamte voor de dag kan komen, al zeker in combinatie met de lage CO2-uitstoot van 19 g/km.

Test Mercedes CLA Shooting Brake 2023

In de praktijk is deze CLA 250e dan ook efficiënter dan eender welke elektrische auto, met een verbruik van amper 10.6 kWh/100 km... Al heeft hij tijdens die 100 kilometer ook wel 4,4 liter benzine nodig. Of anders gezegd; deze CLA plug-in heeft per honderd kilometer het gemiddelde verbruik van een CLA diesel plus het verbruik van een zeer compacte elektrokar. Of je dat kan verantwoorden nu het fiscale voordeel gaan vliegen is?

Nukkige aandrijflijn

Nu goed, dat is natuurlijk niets nieuw voor een plug-inhybride, want ook de concurrenten van de CLA plug-in zijn hier schuldig aan. Het probleem is echter dat deze 250e zonder fiscaal voordeel simpelweg niet meer plezant is om te rijden. In de realiteit geeft in EV-modus de batterij van 15.6 kWh er na zo'n 65 kilometer de brui aan waardoor je achterblijft met een net geen 1.7 ton wegende CLA die het moet rooien met een 163 pk (270 Nm) sterke 1.3-liter viercilinder turbobenzine. Jep, dat las je goed.

Test Mercedes CLA Shooting Brake 2023

Om maar te zeggen dat het rijgedrag vanaf dat moment nogal lauw is. "Ach, rij dat ding dan altijd met elektriciteit in de batterij", hoor ik je zeggen. Wel, ook dan reageert de versnellingsbak nukkig met een vertraging wanneer je vertrekt en schakelmomenten die net dat tikje te lang duren. We durven het bijna niet zeggen maar deze CLA is stukken beter met een... diesel.

less is more

Maar stel dat je toch voor die CLA 250e Coupe bent gegaan. Wel, dan heb je minimaal 52.514 euro uitgegeven aan een plug-inhybride die fiscaal minder interessant is dan een Tesla Model 3 Long Range en na opties ook fors duurder uitvalt. Wederom: het nut van deze 250e-uitvoering ontgaat ons dus wat. Sloop dus gewoon die elektromotor uit de plug-in aandrijflijn en bestel 'm als CLA 200. Oké, dan heb je nog steeds die kleine 1.3-liter viercilinder van 163 pk aan boord, maar omdat hij vlot 300 kg minder mee moet sleuren blijft zelfs de sprinttijd van 8,4 seconden meer dan respectabel.

Test Mercedes CLA Shooting Brake 2023

Zeker met het wegvallen van het riante fiscale voordeel voor plug-ins zijn we benieuwd hoe goed deze CLA het nog gaat doen. Ook Mercedes is zich daar ter degen van bewust, getuige de volstrekt elektrische CLA concept die het dit jaar toonde. Tegen het einde van 2024 moet 'ie al in productie, om zo terug een vuist te kunnen maken in leasingland. Waardoor er over de huidige CLA misschien wel even een schaduwwolk kruipt.

Conclusie

De auto die een jongere generatie en masse in een Mercedes kreeg zit volop in zijn midlifecrisis. Niet alleen omdat het originele doelpubliek voortgeplant heeft en derhalve aan de SUV is gegaan, maar ook omdat de plug-inaandrijflijn wat achterhaald aanvoelt. Het is dus tijd voor een moment van herbronning... om dan terug te komen als volstrekt elektrische CLA. Stiekem kijken we er nu al naar uit.

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
MarcelB 20:42
afbeelding van MarcelB

EV, s.....dat is nog een kwestie van tijd en zijn we daar gelukkig van af. Let maar op, de verbrandingsmotor met alternatieve brandstoffen zal het weer overnemen. Over pakweg 20 jaar lachen we om die vreselijke EV's..

this 09:32
afbeelding van this

Jammer dat ik deze comment ga vergeten zijn over 20 jaar, maar anders zou ik wel eens goed lachen met deze comment. Alles wijst er op dat EV's er zijn om te blijven.
Waarom zou je ooit teruggaan naar een brandstof motor die vuile lucht uitstoot en vele malen minder efficiënt is.
Als je de wetenschap van alternatieve brandstof volgt (wat ik doe, want ik heb namelijk ook veel interesse in oldtimers), dan weet je dat dit niet haalbaar is op grote schaal

John 13:50
afbeelding van John

Mogelijks lachen we om de batterijen die we vandaag gebruiken, maar zoals This ook aangeeft: elektrisch rijden lijkt mij ook de weg van de toekomst. Maar over de batterijen ben ik nog niet helemaal overtuigd.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws