Rijtest: BMW i4 eDrive35 - Instapper maakt klapper (2023)

BMW i4 eDrive35 test review rijtest autofans 2023

Past die BMW i4 net niet in je leasinbudget? Geen paniek! Want BMW is hier met een nieuwe instapversie. Goedkoper, zeker zo performant maar met nét wat minder range... weet de BMW i4 eDrive35 te bekoren?

Wat is dit?

BMW wil een groter deel van de elektrotaart dan een obese grootmoeder op een familiefeest. Dat kan je enerzijds door een hoop modellen op de markt brengen (daar alvast geen gebrek bij BMW) en anderzijds door nieuwe instapversies van bestaande modellen te lanceren. De i4-familie heeft er een nieuwe geborene bij in de vorm van de i4 eDrive35. Minder duur... maar ook minder range. Tijd voor taart, oma Sonja!

Niet door de mand

Behoeft de BMW i4 nog een introductie? Dit is het interessantere maar - dankzij de wetten der SUV-gekte - minder populaire broertje van de BMW iX3. Een dijk van een elektrosedan die met trots de term "freude am fahren" op z'n paspoort mag dragen. Een auto die er nu ook in een goedkoper smaakje komt, zonder af te doen aan zijn stijl. ja, zelfs met die megalomane snuit voorop.

BMW i4 eDrive35 test review rijtest autofans 2023

BMW doet er namelijk alles aan om te verbergen dat dit een instapversie is. Visueel zijn er dan ook geen verschillen tussen deze eDrive35 en de duurdere eDrive40. Vink je dan nog het M-Pack aan, dan lijk je zo onderweg met de i4 M50, de huidige topper van het gamma. Geen vrees dus, leasinrijder met beperkt(er) budget, je gaat helemaal niet door de mand vallen.

Curves zijn in

Zoals het een goede BMW betaamt zijn de Duitsers ook zo vriendelijk om je volledig van het paadje te laten gaan in de optielijsten. Exclusieve koetswerkkleuren van dik 5.000 euro, velgen van net geen 4.000 euro of een lederen interieur van 4.600 euro? U vraagt, BMW draait! Laat dat je echter niet afschrikken, want al vanaf de basis weet BMW wat klanten eigenlijk echt willen. Jep, er steekt een joekel van een curved display bovenop het dashboard.

BMW i4 eDrive35 test review rijtest autofans 2023

Alle geintjes opzij, ook in zijn basisversie is deze i4 verrekt mooi afgewerkt. Niet als één of andere futuristische karaokebar (we kijken naar jou Mercedes) of minimalistische dwangbuis (Tesla iemand?), wel als een warme plaats om in te vertoeven. Een tikkeltje klassiek misschien, maar een streepje jazz heeft nog nooit de sfeer verpest, toch? Vijf passagiers (vier als Sonja meerijdt) kunnen genieten van draadloze Apple Carplay of Android Auto. Buddie de hond kan dan weer achterin de koffer van 470 liter. Wees je er echter wel bewust van dat hij binnen de kortste keren de gehele achterruit besmeurt met zijn gekwijl. Het blijft een vierdeurscoupé. Nee, niet Buddie, wel de i4.

Sneller dan een Tesla!

Hoe zit het nu met de specs van deze i4 eDrive35? Want je bespaart hier wel enkele duizenden euro's... maar koop je dan een kat in een zak? Wel, hét grootste verschil is de batterij onderhuids. Terwijl tot nu toe alle i4's uitgerust werden met een accu van 80,7 kWh netto, moet de eDrive35 genoegen nemen met een batterij van 67 kWh netto. Een serieuze streep minder, maar wel zo'n 10 kWh meer dan wat je krijgt in een Tesla Model 3 Standard Range. We geven het maar even mee.

BMW i4 eDrive35 test review rijtest autofans 2023

De elektromotor op de achteras, die is bij deze variant 286 pk en 400 Nm koppel sterk. Laat ons niet flauw doen: heb je jarenlang de typische leasingdiesels gereden, dan is deze i4 eDrive35 een raket met zijn sprint naar de honderd van 6 seconden. Hij is zelfs 0,1 seconde sneller klaar met de sprint naar de honderd dan de eerder aangehaalde Tesla Model 3 Standard Range. En sneller dan een Tesla... dat ben je niet vaak.

Minder gewicht = meer fun?

Veel interessanter dan dat sprintcijfer is het feit dat deze instapversie niet minder plezant rijdt dan zijn performantere broeders. Oké, hij mist misschien het explosieve karakter van zo'n i4 M50 maar in ruil legt deze eDrive35 wel 230 kg minder in de weegschaal. Dat zijn toch al snel twee Sonja's! Dit is één van de beter rijdende EV's momenteel op de markt. Zelfs met 2 ton droog aan de haak.

BMW i4 eDrive35 test review rijtest autofans 2023

Stuurgedrag? Aangenaam. One pedal driving? Adequaat. Ophanging? Uitstekend gedempt. Driften? Nou, als je het lef hebt. Niet zozeer omdat de i4 een ongebalanceerde hoop miserie is - eerder het tegendeel -, wel omdat de banden in samenwerking met het gewicht voor een serieuze grob grip zorgen. Daardoor kan je 'm weer wel met uitermate veel snelheid door de binnenbaantjes kegelen. Iets om over weg te dromen tijdens de ochtendlijke file op de binnenring...

Hoe zit het met de range?

Ach ja, de range... dé vonk die de fakkel van elke niet EV-rijder aansteekt. Wij klokten af op een gemiddeld verbruik van 16,4 kWh/100 km, wat neer komt op een range van zo'n 400 kilometer. Da's tegenwoordig niet meer exceptioneel in EV-land maar laat ons eerlijk zijn; hoe vaak rijd je nu écht 400 kilometer op een dag? Wel belangrijk om weten is dat de i4 eDrive40 dankzij zijn grotere accu daar nog eens 100 kilometer bij lapt. Heb je dus echt range-anxiety, dan weet je wat kiezen.

BMW i4 eDrive35 test review rijtest autofans 2023

Moet je eenmaal gaan laden, dan doet de i4 eDrive35 dat aan 11 kW AC en 180 KW DC. Wederom niet exceptioneel maar ook hier weer perfect binnen de marges van moderne EV's. Straffer nog, snelladen doet deze instapper weer net wat sneller dan de Tesla Model 3 Standard Range. Het lijkt wel of BMW heeft zijn huiswerk gemaakt.

Zoals Lidl

Net zoals pakweg Lidl of Aldi bestaat deze i4 eDrive35 op de wereld om minder geld uit je zakken te kloppen, zonder in te boeten op kwaliteit. Hoe veel minder geld ben je echter kwijt? Wel, 5.000 euro en wat kleingeld bespaar je wanneer je de eDrive40 links laat liggen en voor deze eDrive35 gaat. Dat is een prijsverschil dat je al vlot terug stuk kan slaan op de optielijsten. Waardoor BMW alsnog al de gelden weet binnen te rijven. Boekhouding... je moet het de Duitsers niet leren!

BMW i4 eDrive35 test review rijtest autofans 2023

Wat BMW je er echter niet bij vertelt is dat deze i4 eDriv35 met zijn basisprijs van 59.000 euro nog steeds 5.000 euro duurder is dan pakweg een Polestar 2 Long Range, Hyundai Ioniq 6 en Tesla Model 3 Long Range/ Performance. BMW's instapversie komt dus qua prijs overeen met de midden- tot topuitvoeringen bij andere merken. Meer nog, ben je eenmaal de gift shop buiten, dan moet je niet raar opkijken wanneer je plots 70.000 euro hebt uitgegeven (na opties) op je i4 eDrive35.

Conclusie

Het is sinds de 318i met driecilinder geleden dat we een basisversie van een BMW aanraden. Want ook als eDrive35 is de i4 een dijk van een auto met een lekker rijgedrag, knappe afwerking in het interieur en een praktische koffer. Wees er wel bewust van dat je bij andere merken vaak meer auto (en range) voor je geld koopt. Ach, was het ooit anders?

BMW i4 eDrive35 test review rijtest autofans 2023

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
John 21:08
afbeelding van John

Verbruik: 16,4 kWh/100km
13,7 kWh extra batterij = 100 extra kilometer range.
Die wiskunde lijkt mij niet te kloppen, of is dit vergeleken met de cijfers op papier?

Lizo 10:54
afbeelding van Lizo

Ze zeggen 63 kw batterij
63:16kw/h= 400 km

John 10:40
afbeelding van John

Die 400km geloof ik. 16,4kWh/100km, 67kWh batterij (netto volgens specs)
Maar ik had het op het model met de grotere batterij, 80,7kWh batterij (netto). Dat is 13,7kWh meer, met een verbruik van 16,4kWh, geraak je met wiskunde niet aan een extra range van 100km.
Als je de specificaties naast elkaar legt, dan komt het verschil in range uit op 70km in de winter en 95km in de zomer (op papier). Doe daar in het echt nog maar wat kilometertjes vanaf. Want 13,7kWh batterij extra , is ook extra gewicht, heeft ook meer PK, dus verbruik zal ook hoger liggen.

this 13:35
afbeelding van this

Meer PK betekent niet altijd meer verbruik. Bij Tesla is de Performance ook gelijkwaardig aan de LR qua verbruik (die ligt enkel hoger door de grotere velgenmaat) ondanks dat er nog een redelijk vermogensverschil is tussen beiden.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws