Rij-impressie: Ford Fiesta (2017)

review-ford-fiesta-2017

De Fiesta, B-segments leutigste inzending gaat aan de zevende generatie. Waarbij Blauwe Ovaal de kernwaarden van zijn voorganger behoudt en de pijnpunten ervan wegwerkt. Daardoor ook de beste leerling van zijn klas?

Associaties, leg je ze met de Fiesta, dan komen kernwaarden zoals rijplezier en sportiviteit naar boven, ongeacht de uitvoering. Waarden die de Ford-ingenieurs uiteraard intact wilden houden met de zevende generatie alweer van de best verkopende B-segmenter van Europa. Al moesten ze dat wel kunnen verzoenen met een grob extra connectiviteit en vooral; een plethora aan veiligheidsvoorzieningen. Een moeilijke evenwichtsoefening om tot een completer pakket te komen. Nodig om steeds meer veeleisende klanten over de streep te trekken.

Generisch centen kloppen

Daarvoor breekt de Fiesta alvast niet hard met z’n voorganger, want de nieuwe gelijkt op verschillende punten stevig op z’n voorganger. Ford spreekt dan ook van een ’evolutionair design’. Ongelijk kunnen we ze niet geven. Het sportieve karakter moet wat de baan ruimen voor een meer generische look. Mede dankzij licht gegroeide afmetingen.

review-ford-fiesta-2017

Een strategische zet van Ford omdat je de Fiesta voortaan kan uitrusten met drie uitgesproken uitvoeringen; ST-Line, Titanium en Vignale. Elk met hun eigen accentpunten. Waarbij ST-light - excuseer, ST-Line - voor een sportieve look gaat (met aanpassingen aan het chassis), Titanium voor een uitgebreide standaarduitrusting met comfortfuncties en Vignale voor de ‘pure luxe’. Met een korrel zout te nemen uiteraard, want het blijft hier nog steeds over een B-segmenter gaan, geen nieuwe Maybach.

Verademing

Ben je de voorgaande generaties Fiesta gewoon, dan lijk je evenwel in een Maybach te stappen bij de nieuwe, want dat er een mijlensprong is genomen is bijna een understatement. Weg is de – pardoneer ons Frans - clusterfuck van knoppen centraal op het dashboard. Net zoals het petieterige schermpje bovenop waardoor zelfs de allereerste Gameboy op een breedbeeldtelevisie leek.

review-ford-fiesta-2017

De designers gingen voor een ruimtegevoel door een brede boordplank te installeren geaccentueerd door een zwevend infotainmentscherm dat desgewenst kan groeien tot 8-duim. Geen stilistische tour de force, want andere merken gaan ook die toer op, al smaakt het bijzonder wel in de Fiesta. Cosy maakt plaats voor een ruimtelijk gevoel en vooral; een serieuze injectie op kwaliteitsvlak. Al zeker als je voor de ST-Line- en Vignale-uitvoeringen kiest. 27 verschillende soorten plastics in de Fiesta, het behoort eindelijk tot het verleden. Een verademing

Met de Fiesta of thuisblijven

Daarbovenop smeert Ford bijna meer veiligheidsnufjes over het geheel dan dat er te vinden zijn in de dienstwagen van President Trump. In één adem: adaptieve cruisecontrol, blindehoekherkenning, actieve rijstrookassistent, verkeersbordherkenning, afstandsindicator, actieve noodrem, automatisch grootlicht, parkeerassistent, 360° camera, cross traffic alert en ga zo nog maar een etmaal verder. Zoek je nog meer veiligheidtechnologie in een B-segmenter, dan blijf je beter thuis.

review-ford-fiesta-2017

Gelukkig beseffen ze bij Ford maar al te goed dat we niet allemaal met open armen staan te wachten op zo’n arsenaal aan mini-passagiers die constant zeggen hoe je moet rijden. Waardoor je alles apart aan of uit kan zetten of – knapper nog – instellen in verschillende niveaus. Waardoor je a la carte kan samenstellen hoe veilig jouw Fiesta door de straten moet laveren.

Dikkere torsieas aan de knikker

Wacht even, dik 500 woorden ver in een rijtest over een Fiesta en er is nog met geen woord gerept over het rijgedrag… hangt er iets aan de knikker? Wel, afhankelijk over welke knikker je het hebt een dikkere torsieas achter, torque vectoring control op de voortrein en gegroeide schijfremmen rondom (voor de +100 pk versies). Een kleine greep uit het aanbod waar de ingenieurs zich mee bezig hebben gehouden. Mechaniek die het gewicht van de wagen binnen de perken moet houden (wegens het extra gewicht van veiligheid- en comfortsnufjes) en meteen ook zorgt voor 10 procent meer grip in de bochten en een verkorte remafstand van 8 procent.

review-ford-fiesta-2017

Onze geodriehoek en lintmeter hebben we desalniettemin thuis gelaten, waardoor we enkel feedback op het gevoel kunnen geven, gevormd door het openbare racecircuit rond Valladolid in het Noorden van Spanje. Een regio waar je aan 140 km/u op een prachtig open gewestweg nog wordt voorbijgestoken door boer Fernando met z’n Citroën ZX. Het feit dat Ford Europees journaille naar daar stuurt zegt hoe zelfzeker het merk is dat de nieuwe Fiesta nog steeds kan schermen met z’n dynamische kwaliteiten.

Moeder, ze doen het weer

Awel, ze hebben alle recht om zelfzeker te zijn, want als het aankomt op dynamische prestaties blijft Fiesta – vooralsnog – heer en meester in het segment. Met een heerlijk uitgebalanceerd chassis, retestrakke nieuwe manuele zesbak en een pedalendoos die danswerk met hiel en tenen tot een koud kunstje maakt. De feedback van het stuur mag dan op een lager pitje sudderen, het Michelin Pilot Sport 4-schoeisel (op de ST-Line) countert dat verlies met grip, tonnen grip.

review-ford-fiesta-2017

Maak echter niet de fout door te denken dat de Fiesta daardoor vooral sportief is op een manier zoals de marketingafdeling het graag ziet; snoeihard. Er is plaats voor veerweg en beweging van de carrosserie in de bochten, zelfs in het geval van de ST-Line-uitvoering. Het maakt dat de Fiesta een plezier blijft om te rijden. Desgewenst zuinig ook, want de 1.5 diesel met 120 pk (die hij deelt met gerief van Peugeot/ Citroën) krijg je vlot onder de 5 l/100 km.

3-zylinder'n

Is zo’n diesel je ding niet, ook in de 85 pk uitvoering, dan biedt het merk vooral benzines aan. Het is te zeggen; twee driecilinders met verschillende vermogens. Een 1.1 zonder turbo die 70 pk of 85 pk richting Moeder Natuur mag sturen, daarboven de bejubelde Ecoboost 1-liter. Tegenwoordig minimaal 100 pk en maximaal 140 pk sterk. Al valt daartussen ook 125 pk te rapen.

Een blok dat zich – in de 140 pk-uitvoering – laat tekenen door zijn souplesse en gretigheid richting de rode zone. Dat je met een oneven aantal cilinders – en daardoor onbalans in de motor – aan het rondtoeren bent, je merkt het niet. Buiten het geluid dat wordt versterkt door de luidsprekers. Geinig detail; de ST-Line stuurt een fake blow-of valve geluidje de cabine in om je innerlijke Johny te plezieren. Spijtig genoeg één van de weinig snufjes die je niet kan uitschakelen.

Middenmootje

Ren je nu meteen naar de dealer, want jawel; hij staat er al, dan moet je met minimaal 15.050 euro over de boeg komen. Een instapprijs waarmee de Fiesta zich zonder schroom wat hoger positioneert dan wat je bij de concurrentie kan bestellen. Eerder Volkswagen Polo-prijs dan Opel Corsa-gelden zeg maar. Een lijn die de Fiesta doorheen de uitrustingsniveaus doorzet.

rijtest-ford-fiesta-2017

Ook zo bij de Vignale-uitvoering. Want hoewel met z'n instapprijs van 21.250 euro een stukje goedkoper dan pakweg een Renault Clio Intiale Paris, moet je nog de optielijsten in voor dingen zoals metaalkleur, achteruitkijkcamera en navigatie. Echt vrijgevig zijn ze daar niet bij Ford. Ga er dan ook maar van uit dat klanten ergens bij de middenmoot blijven plakken; de Titanium uitvoering.

Conclusie

Eindelijk het 'one trick pony'-statuut af, de Fiesta. Want hij kan tegenwoordig meer dan een lekker potje sturen. Dankzij een rits aan veiligheidsnufjes en een interieur waarvan je geen hoofdpijn meer krijgt. Op dit moment de beste leerling van de klas, zonder twijfel. Alleen draagt dat ook zijn prijs...

review-ford-fiesta-2017

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Ann Onymous 01:33
afbeelding van Ann Onymous

Had men mij gezegd dat dit de nieuwe i20 -next generation- is, ik had het ook geloofd. En dit is dus zeker niet negatief bedoelt, want Hyundai is tegenwoordig top!

suskewiet 20:48
afbeelding van suskewiet

beetje jammer, interieur is nu ok, maar ze hebben hem iets groter en zwaarder gemaakt en meer rommel ingepropt en dus duurder. Jammer dat ze niet enkel het interieur aangepakt hebben. Wachten op de testen van de nieuwe swift sport !

Carlos 22:28
afbeelding van Carlos

Enkel maar 1.1 en 1.0 benzine motoren...

Mathieu 12:49
afbeelding van Mathieu

Tof dat de kwaliteit er eens op vooruit gaat, maar zo'n prijs voor een Fiësta is er voor mij wat over.
Maar, ik moet er eerst eens mee rijden alvorens ik hier meer over kan zeggen.

Ik heb ook al redelijk wat gelezen over Fords "Vignale" modellen, deze zou ik al niet nemen. De helft van de garages doet moeilijk over het extra werk dat ze ervoor moeten doen, de andere helft is er niet van op de hoogte, en meer kwaliteit krijg je ook niet.
En aangezien ik een Ford rijder ben, kan ik zeggen dat hun onderhoud en de stukken er ook niet goedkoper op geworden zijn.

j3T 17:33
afbeelding van j3T

Wat bedoel je met extra werk?

Mathieu 10:37
afbeelding van Mathieu

Men zou een gratis "hoffelijkheidsonderhoud" moeten krijgen na 2500km, de auto zou bij elk onderhoud gewassen worden, ze zouden de auto komen ophalen en afzetten, er zou een gratis vervangwagen gegeven worden, ...
Blijkbaar loopt dat niet allemaal van een leien dakje of toch niet zonder discussie.
Auto's worden niet gewassen, komen ophalen, ... = gratis extra werk

GLENN 20:48
afbeelding van GLENN

Zo'n 1.1l 70pk in steunkousen-beige lijkt me wel iets voor als ik ooit op pensioen ben en alle interesse in wagens heb verloren.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Zoute-Grand-Prix

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws