Rijtest: Volkswagen Golf 7 2.0 TDI

Volkswagen Golf 7 2.0 TDI rijtest

Variëren of revolteren, het zijn woorden die niet bij je opkomen als je de Golf-bloedlijn ziet. Evolueren en standaardiseren zijn dan weer wel rijkelijk aanwezig, ook bij deze zevende generatie.

"Ongelooflijk saai," is de algemene indruk bij de redactie na een weekje testrijden met de Golf VII. En dat ligt niet aan de trage motor of te weinig nadenken over het interieur. Nee, de indruk komt er doordat de Golf voorspelbaar is tot in de details, ofwel hebben we het al gezien op andere modellen, ofwel worden zaken overgenomen van de vorige generatie. Wat goed is, hoef je echter niet te veranderen, al doen ze dat bij Volkswagen tot het saaie toe. Toch blijkt dat voldoende om de Golf voor de tweede keer in de geschiedenis als Auto van het jaar te betitelen.

Volkswagen Golf 7 2.0 TDI rijtest

terug naar vroeger

Uiterlijk zien we wel een verschil met de vorige generatie, al moet je zelfs als kenner twee keer kijken. De koplampen werden minder hoog en ook de achterlichten werden samengeduwd. Toch werd de Golf opnieuw langer en breder tegenover zij voorganger en heb je vanwege de vorm van de C-stijl meer het beeld van een Golf 4 dan van een Golf VI als je over zijn voorganger praat. Ons testexemplaar zag er dan weer lekker uit, al kan dat ook aan de optionele xenonverlichting en dito velgen liggen. De kleurencombinatie is er eentje die geslaagd is maar die we tegelijk niet vaak denken tegen te komen op de leaseparkings.

luxe afwerking

Binnenin springt het grote multimediascherm als eerste in het oog. Via de Bluetooth te bedienen met pakweg je iPad zorgt dat voor een aantal extra mogelijkheden. De navigatie is gebruiksvriendelijk en dat straalt uit naar de rest van de ergonomie. Het lijkt er wel op dat Volkswagen ditmaal de moeite heeft genomen om de Golf een meer luxueuze indruk te laten geven aan zijn inzittenden. De pianolakafwerking, het leder op het stuurwiel en ook de zachte kunststoffen zorgen ervoor dat je je meer welkom voelt in een Golf dan ooit eerder.

Volkswagen Golf 7 2.0 TDI rijtest

een goede vriend waarschuwt je voor gevaar

Rijden doe je met de Golf alsof je hem al jaren kent. Geen verrassingen bij het rijden dus, en mocht dat wel zo zijn, dan heeft Volkswagen een hele hoop snufjes ingebouwd om te voorkomen dat je van de wijs raakt. Zo rijd je met de Golf tegenwoordig op Adaptive Cruise Control, heeft hij een Anti Collision-waarschuwing en is er ook rijbaanassistentie. Allemaal systemen die je het leven makkelijker moeten maken maar die ook hun beperkingen kennen. Zet je de Adaptive Cruise Control op 120 km/u en rijd een vrachtwagen voor je, dan zorg je best dat je zelf het gaspedaal weer hanteert. Wie te dicht bij een afslaande voorligger komt en anticipeert en het rempedaal alweer lost, maakt bruut kennis met de anti-collision en ook de rijbaanassistentie werkt alleen op wegen met goed zichtbare aflijning en duwt je van links naar rechts als je het stuur losjes in de hand houdt. Dempen en afveren doet een Golf zoals we van Volkswagen gewoon zijn, kort dempend maar het golvende gevoel bij langere oneffenheden is er nog steeds. Volkswagen laat de Golf strak sturen, al is de stuurbekrachtiging iets lichter geworden tegenover de vorige generatie.

Volkswagen Golf 7 2.0 TDI rijtest

Motorisch ook geen verrassingen

Onder de kap van de Golf zit een 2.0 TDI met 150 pk. Die motor zie je in allerlei andere modellen van Volkswagen en zustermerken ook, iets wat nog meer zal gebeuren nu de ingenieurs kunnen prutsen aan het MQB-platform. De 2.0 TDI staat erom bekend het vermogen al bij een laag toerental vrij te geven, wat goed is voor het verbruik. De wagen laat zich dan ook schakellui rijden en dat levert ons een verbruik op van 6 l/100 km. Gaan we ecologisch de baan op, dan zakken we tot onder de 5 l/100 km.

Volkswagen Golf 7 2.0 TDI rijtest

Op kousenvoeten prijziger

Bij de rijtest met de Audi A3 Sportback - overigens voorzien van dezelfde motorisatie - lees je vaak dat het publiek de prijs hoog vindt. Onze blauwe Golf hier moet niet onderdoen voor zijn neefje. Een Golf mag dan wel bij 17.990 euro beginnen, deze 2.0 TDI DSG in Highline-uitvoering kost er 28.010, exclusief opties. Neem je de optielijst mee op in de prijs, dan kom je op een goeie 40.000 euro uit, voor een Golf. Natuurlijk kan je goedkoper, want naast deze 2.0 TDI (die zich net onder de 184 pk sterke GTD positioneert) is er ook de welbekende 1.6 TDI voor net geen 21.000 euro.

Volkswagen Golf 7 2.0 TDI rijtest

De zevende generatie van de Golf is niet alleen een stapje vooruit, hij zet ook een stapje hogerop. Waar we bij onze rijtesten moeite moeten doen om negatieve punten te vinden bij Audi's en BMW's, hebben we nu bij de Golf hetzelfde probleem. Het enige dat we hem kunnen aanwrijven zijn het saaie design en de steeds hogere prijs die je voor een Golf betaalt. Wie die prijs te hoog vindt maar toch nog van Volkswagens technologie wil genieten, verwijzen we door naar de Seat Leon, die tegenwoordig een waardig alternatief biedt.

Specificaties

Motor

2.0 turbo diesel vier-in-lijn

Vermogen

150pk

Koppel

320 Nm

Overbrenging

automaat dubbele koppeling, 6 versnellingen

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 275 kg

Topsnelheid

216 km/u

0 tot 100 km/u

8.60 sec

Gemiddeld testverbruik

6.00 L/100km

Min. kofferinhoud

380 L

Max. kofferinhoud

1 270 L

CO2-uitstoot

119 g/km

BIV

€ 78.00

Rijtaks

€ 397.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Adriaan 16:14
afbeelding van Adriaan

Ik heb er ook zeer lang over getwijfeld, maar net omdat ik eens iets anders wou dan normaal ben ik toch maar voor de 1 serie gegaan. Een golf is goed, maar jah, nogal wat voorspelbaar.

Gerard Boontjes 00:59
afbeelding van Gerard Boontjes

Het verlaagde uiterlijk ziet er goed uit.
Maar helaas zit daardoor de binnenspiegel te laag voor mij (1m 96cm). Zelfs met de stoel op de laagste stand krijg ik geen zicht op verkeer van rechts. Ook afritten van de snelweg zijn niet meer te overzien.

Luc B. 23:10
afbeelding van Luc B.

Ik heb de voorkeur gegeven aan de Golf 2.0 TDI als leasewagen omwille van de opties die ik erbij kon nemen tov vb een BMW. Geen moment spijt van gehad! Een dijk van een wagen met een pak rijdynamiek gekoppeld aan een laag verbruik. Een no nonsense wagen die perfect evenwichtig is en de concurrentie weer ver achter zich laat ... letterlijk en figuurlijk

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws