Test: MINI Countryman C benzine (2024)

Mini Countryman C 2024 test benzine autofans

De focus mag bij Mini dan wel verlegd worden naar de elektrische aandrijflijn, de nagelnieuwe Countryman is nog steeds verkrijgbaar met een verbrandingsmotor. We doen de test met de Countryman C, de grootste Mini ooit gemaakt... met een driecilinder benzineblok voorin.

Wat is dit?

De alweer derde generatie van een auto die het begrip "Mini" met een serieuze korrel Brits zeezout neemt. De nieuwe Countryman is tegenwoordig groter dan de Volkswagen Tiguan van je schoonvader en mikt vooral op fleetklanten met zijn volstrekt elektrische aandrijflijn. Voor de eeuwige twijfelaar is er ook een benzinevariant.

Wacht, groter dan een Tiguan?

Jep, de nieuwe Countryman mag dan wel een Mini-badge op de snuit dragen, met 13 extra centimeters (voor een lengte van 4,44 meter) is dit een volwaardige gezins-SUV geworden. Een leegte die het Britse merk tot voor kort nog in zijn line-up had. Of Mini überhaupt een gezins-SUV in het gamma zou moeten hebben staan? Dat is een andere discussie.

Mini Countryman C 2024 test benzine autofans

Kijken we even voorbij de badge, dan zien we een strak en minimalistisch gestileerde SUV met smaakvolle kleur- en velgenopties. Mini valt niet in de val om de nieuwe Countryman coupé-allures te geven, waardoor hij uit kan pakken met een riante koffer van 450 liter. Daar kan een Opel Mokka enkel maar van dromen. Verzonken deurgrepen, geaccentueerde beschermplaten en plaats voor een trekhaak... in de juiste trim straalt de Countryman avontuur uit!

Wat een sprong!

Het is echter binnenin waar deze derde generatie Countryman een mijlensprong maakt. Want laat ons eerlijk zijn: het grote publiek associeert Mini stiekem niet met "klein", maar wel met "speels". En jongens, de speelsheid straalt van dit interieur af. Het zachtjes gebogen dashboard wordt overtrokken met een stofje dat richting de achterbank van kleur verandert, de derde spaak aan het stuur is eveneens van stof en er valt geen streepje chroom te bekennen.

Mini Countryman C 2024 test benzine autofans

Deze Countryman mag dan wel zijn genen delen met de BMW X1, het verschil binnenin kan niet groter zijn. Straffer nog, we durven zelfs stellen dat ondanks de speelsheid deze Countryman kwalitatiever aanvoelt dan die Duits! Toch zolang je kinderen geen koeken laat vreten in deze Brit, want de kruimels nestelen zich voor eeuwig in de stoffen middenconsole. Sorry, Mini.

Software-update?

Ondertussen zal je ook al wel de centrale display hebben opgemerkt. Da's altijd al een designpunt van Mini geweest, maar deze generatie Countryman (en Cooper hatchback) tilt dat schermpje naar een hoger niveau. Het 240 mm grote OLED-scherm kent piepfijne boordjes, is scherper dan een Wüsthof Classic en introduceert Spike, je persoonlijke (hond-)assistent. Aan pracht en praal geen gebrek. Met een zwierige interface, 8 "experiences" die de overlay aanpassen en een duidelijke stroom aan informatie.

Mini Countryman C 2024 test benzine autofans

Daar stopt de pret - momenteel - echter. Want hoewel uniek, vormt de software de zwakke schakel. Niet enkel hebben we het dan over het nogal dwaas tonen van Android Auto en Apple Carplay in een rechthoek binnen de cirkel, meermaals wou onze Countryman geen draadloze verbinding maken met de smartphonesystemen, viel Android Auto uit tijdens het rijden of was het niet mogelijk om via bluetooth te bellen. Hopelijk gaat het hier over enkele kinderziektes die er met een update uit vallen te halen.

Spreidstand aan motorisaties

Met 4,44 meter lijkt het vanzelfsprekend dat de Countryman niet op het onderstel van de gewone Mini hatchback staat. Correct! Want onderhuids rolt deze Countryman C op het UKL2-platorm dat ook zijn dienst doet onder de BMW 2 Reeks Active Tourer, X1 en X2. Motorisch is er daardoor ruimte voor benzine, diesel, plug-in en full-EV. Mini schrapt alvast (initieel) de plug-in. Daardoor heb je op elektrisch vlak de Countryman E en Countryman SE ALL4 met 64,7 kWh aan accu (netto) en respectievelijk 204 pk (voorwiel) of 313 pk (AWD).

Mini Countryman C 2024 test benzine autofans

Dieselrijders krijgen de Countryman D met een 163 pk sterke 2.0-liter viercilinder en een CO2-uitstoot van 120 g/km. Aan de benzinekant zien we de Countryman C, Countryman S ALL4 en JCW Countryman ALL4. De twee laatste modellen teren op een 2.0-liter viercilinder die respectievelijk 218 pk of 300 pk naar de vier wielen stuurt, de C is de absolute instapper met een 170 pk sterke 1.5-liter driecilinder op de voorwielen. Merk trouwens op dat zelf roeren met de pook er niet meer in zit, ongeacht de versie.

Speelse indruk, maar...

Omdat het gros van het internet al op pad is geweest met de versie die het gros van particulieren niet zal kopen - de JCW Countryman -, nemen wij de Countryman C mee op pad. Die toont op papier nette waarden: 170 pk, 280 Nm, mildhybride aandrijflijn en 8,3 seconden naar de honderd. Ook het chassis laat een speelse indruk na met een uitstekende demping, korte stuurslag en - dankzij het bredere spoor - een zelfzekere indruk aan hogere snelheden. Dat mag ook wel, met een gewicht van tegenwoordig 1,5 ton.

Mini Countryman C 2024 test benzine autofans

De combinatie van automaat, motor en voorwielaandrijving in de Countryman C fnuikt het algemene plezier echter wat. De zeventrapsautomaat met dubbele koppeling twijfelt bij hernemingen en geeft niet het gevoel dat je 170 pk onder de kap hebt liggen. Bij afdraaien op een kruispunt is een doorschuivende vooras niet ongebruikelijk en bij het uit accelereren van een bocht is koppelstuur opvallend aanwezig. Dat is leuk op een Cooper S hothatch, niet op de gezinswagen die deze Countryman in alle andere aspecten uitstraalt. Met een getest verbruik van 7,3 l/100 km is hij niet uitgesproken dorstig, maar ook niet uitgesproken zuinig.

Respect, diesellover!

Kortom, instapversie Countryman C liet ons wat op onze honger zitten qua rijgedrag wat op z'n minst raar is voor een Mini en extra hard steekt als je voelt hoe capabel het chassis onderhuids is. Zonder twijfel doen vierwielaangedreven varianten het dus een stuk beter. Daar begint echter een schoentje te knellen. Zo kost de Countryman C minimaal 38.250 euro. Da's ongeveer wat je ook betaalt voor de BMW X1 18i. En hoewel de Mini meer vermogen en een betere uitrusting heeft, is dat geen Duitser natuurlijk.

Mini Countryman C 2024 test benzine autofans

Voor de Cooper S ALL4 - onze keuze in de benzine line-up - ben je 44.250 euro kwijt. Na wat opties eindig je rond de 55.000 euro. Voor dat geld shop je ook voor de Countryman E met wat opties. Die is misschien wel elektrisch, maar komt meteen ook met de fiscale voordelen daarvan. Waardoor het aantal benzine-exemplaren van deze nieuwe Countryman op de Belgische markt eerder verwaarloosbaar zal zijn. Voor die éne dieselklant; nu al respect!

Conclusie

De derde generatie Mini Countryman neemt een reuzensprong op vlak van afwerking, kwaliteit én dimensies, maar stelt teleur als instapper Countryman C en op vlak van gebruiksgemak qua infotainment. Dat laatste kan Mini makkelijk met een software-update oplossen, de keuze qua motorisatie heb je zelf in de hand. De grootste Mini ooit, kan misschien wel eens de meest populaire worden...

Mini Countryman C 2024 test benzine autofans

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws