Eerste test: Hyundai Kona Electric (2023)

Rijtest Hyundai Kona Electric 2023

De Hyundai Kona is toe aan zijn tweede generatie, en daar hoort als vanouds een zuiver elektrische variant bij. Die Kona Electric was voorheen namelijk al een competente, zuinige EV waardoor deze opvolger grote schoenen te vullen heeft. De oplossing is dus simpel: dan moet de Kona zoveel mogelijk groeien.

De eerste generatie van de Hyundai Kona was meteen een schot in de roos. Zo kwam de compacte crossover er niet alleen net op het moment dat vrijwel iedereen het een beetje hogerop wilde gaan zoeken, maar bood hij ook voor ieder wat wils. Je kreeg bijvoorbeeld de keuze uit verbrandingsmotoren, hybrides en twee zuiver elektrische varianten. Het enige dat de Kona enigszins roet in het eten gooide, was het feit dat technische tweeling Kia Niro een stukje handiger was. Hyundai wist met andere woorden wat te doen bij de overgang naar de tweede generatie.

Ioniq achterna

Dit is namelijk de gloednieuwe Hyundai Kona en inderdaad: die is een maatje groter dan voorheen… Of liever: een heel segment groter want met zijn lengte van 4,35 meter en zijn breedte van 1,83 meter is hij 15 centimeter langer en 2,5 centimeter breder dan zijn voorganger. Toch blijft de familieband met de vorige Kona duidelijk in stand, want hoewel het design grondig verschilt vertoont de nieuwe generatie een even gewaagd, ietwat overdadig ontwerp. Vooral achteraan word je van alle kanten belaagd door de hoeken en de lijnen, al zorgt de doorlopende LED-balk wel voor een eigentijdse toets. Die balk keert ook vooraan terug, en in het geval van deze EV vind je daaronder een laadpoort en een gesloten grille met de vierkantige pixel-elementjes waar Hyundai ook zijn elektrische Ioniq-modellen mee versiert.

Rijtest Hyundai Kona Electric 2023

Diezelfde blokjes keren ook in viervoud terug op het stuurwiel en voor mocht je je afvragen waarom daar niet gewoon het ‘H’-logo van Hyundai staan: vier keer kort is morsecode voor de letter ‘H’. Verder moet je echter niet gestudeerd hebben om het beste uit deze degelijk gebouwde cabine te kunnen halen, want je vindt er nog lekker veel fysieke knoppen. In de middenconsole kan je dan weer een stuk meer spullen kwijt dan voorheen, want Hyundai heeft de bedieningspook voor de aandrijflijn nu VW ID.-gewijs verplaatst naar de stuurkolom. De opmerkelijkste wijziging is echter de gebogen schermpartij die bestaat uit twee heldere 12,3-inchdisplays, en die de bedenker van BMW’s Curved Display vast naar zijn patenten doet zoeken.

Stijgende cijfers alom

Nu goed, bestel je je Kona met een klassieke verbrander en een handbak, dan krijg je die gekke pook niet mee. Wij gingen echter op pad met de zuiver elektrische Kona Electric. Die krijgt dan wel dezelfde naam als voorheen – van ‘Ioniq-en-een-cijfertje’ is hier geen sprake – maar onderhuids hebben de Koreanen de hele boel grondig herzien. Zo ontwikkelden ze de nieuwe Kona in tegenstelling tot zijn voorganger eerst als elektrische auto en werd er pas nadien plaats gezocht voor de verbrandingsmotoren. Dat Hyundai deze Kona dus in de verf wil zetten als een competentere EV, merk je ook aan de cijfers. De basisversie beschikt bijvoorbeeld meteen over een elektromotor met 156 pk of 20 pk meer dan voorheen terwijl de topversie naar de 100 km/u stroomt in 7,8 seconden dankzij 218 pk aan vermogen – een toename van 14 pk .

Rijtest Hyundai Kona Electric 2023

Dat zijn niet de enige cijfers die de hoogte in gingen, kijk maar eens naar de accu’s van de nieuwe Kona EV. Het goedkoopste model krijgt voortaan namelijk al 48,8 kWh aan cellen onder de bodem, flink meer dus dan de 39 kWh waar de vorige Kona het mee moest doen. Daarmee moet je in theorie 377 kilometer ver geraken, en daarboven staat er nog een variant met een accu van 65,4 kWh. Daar is de stijging dus beperkter tegenover de 64 kWh-batterij van de oude top-Kona, maar met een WLTP-rijbereik van tot 490 kilometer doet de nieuwkomer er toch nog een paar kilometertjes bovenop. Snelladen doet de 48,8 kWh-accu tot 74 kW en de 65,4 kWh-accu tot 102,3 kWh, waarmee ze allebei in een kleine driekwartier van 10 naar 80 procent capaciteit laden.

Comfortabel en zuinig

Dat laden en dat rijbereik konden we gedurende onze korte testrit nog niet uitgebreid op de proef stellen, maar het rijgedrag wel. Wat daarbij echter meteen opviel, was dat de Kona Electric er een beetje minder vinnig op geworden was. Dat ligt niet alleen aan zijn toegenomen centimeters in lengte en breedte, want de Korea-kenner merkte misschien al op dat het nieuwe model er ondanks zijn extra pk’s niet veel sneller op wordt. Je raadt dus al wat er aan de hand is: de elektrische Kona is er in standaardvorm een 80-tal kilogram zwaarder op geworden, terwijl de variant met grote accu het houdt op 35 extra kilootjes.

Rijtest Hyundai Kona Electric 2023

De nieuwe Kona Electric gaat wel merkbaar comfortabeler met die kilo’s om dan voorheen, want de ophanging reageert zelfs verfijnd op serieuzere oneffenheden. Bovendien laat de aandrijflijn zich voorspelbaar bedienen, ook in de i-PEDAL-modus waar de remregeneratie zo sterk is dat je met het gaspedaal alleen kan rijden. In die modus recupereert je Kona zoveel mogelijk energie tijdens het remmen en op het eerste gezicht wierp dat zijn vruchten af, want ons gemiddelde verbruik schommelde tussen de 16 en de 17 kWh/100 km. Daarmee zouden we in theorie dus zo’n 400 kilometer rijbereik uit de 65,4 kWh-accu halen; wat ons betreft allesbehalve verkeerd.

Goedkope EV af

Die indruk geldt ook voor de binnenruimte, vooral als je ooit in een Kona van de vorige generatie moeten kruipen hebt. Zo zit je in vergelijking meer dan riant voorin dit nieuwe exemplaar, met als enige minpuntje dat de stuurkolom slechts beperkt verstelbaar is. Achterin is er dan weer aanzienlijk meer ruimte dankzij de grotere wielbasis dus ook als volwassene valt er daar eigenlijk weinig te klagen. Qua koffer biedt de EV een mooie 466 liter en dat is niet alleen bijna een derde meer dan voorheen, maar ook precies even veel als een Kona met een verbrandingsmotor… Nog zo’n voordeel van een auto die vanaf de basis als EV ontwikkeld is.

Rijtest Hyundai Kona Electric 2023

Je moet natuurlijk nog steeds wat meer over hebben voor zo’n elektrische Kona dan voor een exemplaar met een verbrandingsmotor. Die laatste krijg je namelijk al vanaf 27.999 euro maar voor een Kona Electric moet je doorsparen tot je 43.499 euro verzameld hebt. Voor dat geld koop je een exemplaar met 156 pk en de 48,8 kWh-accu, en eentje met 218 pk en 65,4 kWh kost minstens 48.499 euro. In beide gevallen krijg je dan echter meteen het ‘Feel’-uitrustingsniveau mee waar je bij de reguliere Kona voor moet bijleggen. Reken dus op een knappe basisuitrusting met onder andere 17-inchvelgen, twee 12,3-inchschermen, adaptieve cruise control en dodehoeksensoren… Al kunnen we er moeilijk om heen dat de Kona zijn status als goedkope EV enigszins achter zich laat.

Conclusie

De nieuwe Hyundai Kona Electric is niet alleen een stukje groter geworden, maar ook een stukje verfijnder dan voorheen. Waar de EV in zijn eerste generatie dus al heel wat waar voor zijn geld bood, is dat bij deze opvolger allesbehalve veranderd… En dat betekent veel, wetende dat de Kona Electric naast een stukje groter en een stukje verfijnder ook een stukje duurder geworden is.

Specificaties

Motor

Elektromotor

Vermogen

218pk

Koppel

255 Nm

Overbrenging

Automaat (vaste verhouding)

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 795 kg

Topsnelheid

172 km/u

Prijs testwagen

€ 48 499.00

Prijs basismodel

€ 43 499.00

0 tot 100 km/u

7.80 sec

Min. kofferinhoud

466 L

Max. kofferinhoud

1 300 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Piet 20:30
afbeelding van Piet

ik ben niet vooringenomen voor wat betreft merken en ik sta open voor alles maar ik vind deze wagen echt LE-LIJK...

kevin l 20:26
afbeelding van kevin l

Op zich geen verkeerde afmeting voor een auto.
Maar wat een gedrocht. die lichtblokplaats....
Die ontwerper op staande voet ontslaan.
Op technisch vlak loopt deze auto veel te ver achter.
Waarom maar aan een 80kw piek? Terwijl hun betere het doen in 18min zit je met dit gedrocht aan 45min....
Wat een zonde

Roel 13:17
afbeelding van Roel

Wat een prachtig model. Anders dan anders en dat geeft weer iets verfrissend op het Nederlandse wagenpark. Ik rij nu ook in de oude kona ev en bevalt mij uitstekend. Vooral het actieradius is geweldig. In de zomer kom ik ongeveer 570 km ver en verwacht met de nieuwe kona verder te komen. Daar kan BMW nog wat van leren. Gelukkig zijn er voldoende knoppen op het dashboard. Alles is top. Blijft wel prijzig.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws