Rijtest: Toyota C-HR (2017)

Ook bij Toyota zijn ze eindelijk op de juiste weg wat crossovers betreft, na wat experimenteren doen ze het nu met een opvallende C-HR, die qua stijl richting die andere Japanner, de Juke, neigt.

Toyota heeft het een hele tijd lang moeilijk gehad met speciale kleintjes op de Europese markt. Denk maar aan de Yaris Verso destijds, en recenter de Urban Cruiser. Beide modellen die uit de band sprongen, maar toch te weinig klanten wisten te overtuigen. Deze C-HR breekt daarmee en blijkt nu al een schot in de roos te zijn voor Toyota.

De C-HR wil een vreemde eend in de bijt zijn. Want heeft hij veel weg van een Nissan Juke, toch speelt hij een klasse hoger. Maar ook niet helemaal, want een Nissan Qashqai is dan weer een stukje te groot als concurrent.

toyota-chr-hybrid-2017-rijtest-autofans

Dat komt door de vorm van de C-HR, de Coupé High-Rider. Met zijn sterk aflopende daklijn lijkt hij een stuk kleiner en ook dynamischer dan zijn concurrenten. En dat is hij ook, want die aflopende daklijn heeft nadelen voor de kofferruimte. De looks zijn dan weer erg apart, zelfs voor een Toyota waar ze de laatste jaren twijfelden tussen de doodsaaie Corolla en de misschien iets te excentrieke Prius in al zijn vormen. De C-HR heeft daar een mooie middenweg tussen gevonden, met looks die wel doen omkijken maar waar je nadien niet direct van wil wegkijken vol afschuw.

chauvinistisch chassis

De ontwikkeling van de C-HR vond vooral in Europa plaats, meerbepaald in ons eigen Zaventem. Daar leverden ze zulk een goed werk dat de top van Toyota besloot de wagen ook buiten Europa te gaan commercialiseren, als wereldauto. Goed nieuws voor de Europese fabrieken in Turkije, waar ze inmiddels volop exemplaren van die C-HR van de band rijden.

toyota-chr-hybrid-2017-rijtest-autofans

De flitsende lijnen van het exterieur vind je ook binnenin terug, waar de jonge garde zeker blij mee zal zijn. Het oogt allemaal erg goed afgewerkt en Toyota zorgde er ook voor dat er allerhande aansluitingen voor je multimedia aanwezig zijn.

hybridegeloof

Toyota biedt de C-HR aan met een hybridemotor zoals in onze testwagen, maar ook benzinemotoren zijn beschikbaar. Omdat de Japanners nooit in diesel geloofd hebben, komt deze zelfontbrander niet onder de kap van de C-HR, in tegenstelling tot het aanbod van de concurrentie. Dat lijkt op het eerste zicht een misser van Toyota, maar met de kerende markt in ons land ten voordele van de benzines is dat op lange termijn misschien wel een goeie zet.

toyota-chr-hybrid-2017-rijtest-autofans

De hybride C-HR wordt bij Toyota aangedreven door de 1.8 benzinemotor met en ietwat magere 95 pk. Een dinosaurus, zou je tegenwoordig kunnen zeggen, want zulk een grote motor lijkt garant te staan voor een stevig verbruik. De motor is volgens Toyota echter nog steeds de beste om te combineren met de elektromotor die van de wagen een hybride maakt en ervoor zorgt dat je gecombineerd met zowat 122 pk onderweg bent. Na de test kwamen wij alvast uit op een gemiddeld verbruik van 5,3 l/100 km. Niet slecht, al kan je je de vraag stellen hoeveel slechter een kleine benzine zonder elektromotor het tegenwoordig doet.

gefnuikte ervaring

Toyota combineert de dinosaurusmotor ook nog eens met een CVT versnellingsbak. De jongeren die aangetrokken werden door het hippe exterieur en technosnufjes interieur, zijn intussen al lang weer gaan lopen. Want die CVT doet ook nog steeds zoals je hem kent. Raak je het gaspedaal iets te stevig aan, zoekt hij het ideale toerental op en dan lijkt het alsof de bomma de tweede versnelling niet vindt, ook al rij je al 50 km/u. Je moet met zulke versnellingsbak leren rijden om er goed mee om te kunnen, al leerden we dat de gesimuleerde versnellingen in de Subaru Levorg het eerdergenoemde gevoel kunnen uitvlakken. Waar wacht Toyota op om dat over te nemen?

toyota-chr-hybrid-2017-rijtest-autofans

De ophanging houdt dan weer wel wat rekening met de wensen van de jonge klant. De demping is strak zonder ze hard te moeten noemen en de sturing is vrij direct, waardoor je met de C-HR een levendige metgezel hebt op de baan. Sportief zouden we het niet durven noemen, zeker niet in combinatie met de CVT en hybride combinatie.

conclusie

De C-HR is een staaltje "ziet er spannender uit dan hij rijdt". Toyota zet een opvallend vehikel neer maar vergeet het geheel af te maken met een spannende motorisatie samen met een kwieke versnellingsbak. Bij de C-HR verwacht je dat misschien niet, maar de verbruikscijfers zijn daar dan weer niet zo laag als we ze zouden willen. Maar ga maar eens op zoek naar een hybride concurrent in dit segment, eentje die er dan nog zo spannend uitziet als deze C-HR, die zelfs in het donkergrijs nog opvalt. Geef maar toe, die vind je voorlopig niet.

Specificaties

Motor

1.8 viercilinder benzine + elektromotor

Vermogen

122pk

Overbrenging

CVT automaat

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 395 kg

Topsnelheid

170 km/u

0 tot 100 km/u

11.00 sec

Gemiddeld testverbruik

5.30 L/100km

Min. kofferinhoud

377 L

CO2-uitstoot

87 g/km

BIV

€ 56.00

Rijtaks

€ 242.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
Optimus 21:35
afbeelding van Optimus

1800cc met 95pk?? 0-100 in 11 sec??
Hhheeeelllll no...

Kevin_300 04:53
afbeelding van Kevin_300

wa the hell are they thinking ???? Shit man

Leo Nidas 10:32
afbeelding van Leo Nidas

Het was vast niet gemakkelijk voor Toyota om de Nissan Juke te verslaan wat lelijkheid betreft. Het leek onmogelijk nog een mottiger ding te creëren dan zo'n Juke, maar ze zijn er toch in geslaagd. :)
Dit gecombineerd met een flutvermogen aka prestaties en een verbruik dat niks beter doet dan gelijk welke moderne benzinemotor, maakt dit een volledig nutteloos wangedrocht.

Optimus 20:43
afbeelding van Optimus

En ik heb dan ook nog onlangs moeten horen dat voor deze slak toyota niet kan voldoen aan de vraag!
Zo zie je maar wat een Groupon groepsaankoop van de OKRA kan doen....

Evo X 21:08
afbeelding van Evo X

Met een éénliter motorje heb je hetzelfde vermogen dus 'k snap 'm ni echt. Dus als ze in garage diene 1.8 z'n ding laten doen dan wil 'k hem op oprit. Uiteraard moet huidige 't dan eerst voor bekeken houden.

Adriaan 22:45
afbeelding van Adriaan

Mensen weten toch ook niet wat ze willen he :p of ik lees hier massaal geklaag dat de huidige 999cc met 750pk nooit lang kunnen leven, dat verbruikscijfers enkel kunnen gehaald worden in labo's, en als toyota dan een 1.8l uitbrengt met "beperkt" vermogen, is het ook niet goed :p

Nancy 11:49
afbeelding van Nancy

Ik rij met een CHR van 3 januari al en ben er heel content mee ik zou geen andere meer willen

Evo X 16:13
afbeelding van Evo X

Zo'n 140 a 150pk halen Japanners al jaar en dag uit 'n 1.8i en da's niet eens overdreven veel. Gaat hier niet over 3 cylinder met 1000cc die 120pk heeft, vandaar de reacties uiteraard.

Lowlandee 16:57
afbeelding van Lowlandee

Als men zich eens zou verdiepen in hoe Toyota hybride techniek werkt dan begrijpt men het vast beter.

De 1.8 is een Atkinson motor. Dat gaat ten koste van het max.vermogen en ten gunste van de efficiency. Daarnaast maakt deze motor minder hoge toeren dan technisch zou kunnen dus ook dat resulteert in minder PK.

De electromotoren en generatoren zitten in een compact planetair tandwielstelsel en dat is zo vernuftigt dat er via electronische weg een variabele transmissie wordt bereikt.
Deze aandrijving heeft het minst aantal onderdelen t.o.v andere transmissies en is super betrouwbaar.

De motor heeft geen V snaar (multi riem) dus dat scheelt ook weer kosten.

11 seconden is prima in de praktijk. Daarnaast is 0-100 een flutmeting want nergens ga je de snelweg op vanuit stilstand.
Even versnellen en daarna is het weer rustig aan boord. Het houdt de motor tevens lekker wakker zo.
En ik weet niet hoe jullie het allemaal zien maar mijn mening is dat we niet steeds snellere auto's nodig hebben maar zuinigere!

PS je gaat het verbruik met een kleinere motor niet evenaren. Deze auto met 1.2 Turbo is merkbaar minder zuinig.

Robert Crijns 11:20
afbeelding van Robert Crijns

Inderdaad, breng elke kleine benzine motor eens naar een verbruik van vijf liter per honderd kilometer? Je zult zien geen enkele die dit in werkelijkheid ook niet de nieuwe 900 of 1000 cc.driecylinders. Ik Rij al jaren met een prius en heel tevreden en zonder hoge kosten of problemen. Mijn C -hr is besteld!!!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws