Rijtest: Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet

Geef hem een nieuwe neus en de klanten zullen als bij bosjes vallen voor onze crossover. Dat moet zowat elke autoconstructeur denken als ze aan de facelift van een model toe zijn. En bij Suzuki lijkt het nog te werken ook.

Want was de S-Cross vroeger een model dat de gaatjes in de verkoopscijfers van Suzuki opvulde, dan onderging hij bij de facelift een hele metamorfose waardoor klanten hem nu plots wel zien staan. Zo fel zelfs dat de Vitara moet gaan opletten als het om het bestverkopende model van het gamma gaat.

De S-Cross ruilde de anonieme glimlach voor een opvallend pronte en boze chromé snuit. Het geeft de wagen alvast een pak meer uitstraling dan voordien, of je het nu mooi vindt of niet.

Maar het is natuurlijk niet alleen de snuit die de kentering op gang trok bij de S-Cross. Want tegelijk met de facelift gooide Suzuki er de 1.0 BoosterJet in. En nu zetten ze hem ook met de 1.4 BoosterJet uit de Vitara op de markt. Dat zorgt ervoor dat de S-Cross plots een erg aantrekkelijk motorenaanbod krijgt. Tel daar nog eens bij op dat je het model zowel met twee- als vierwielaandrijving kan krijgen en je spreekt een breed publiek aan.

jeckyll & ride

Wij reden ditmaal met de 1.4 BoosterJet. Die motor met 140 pk doet zijn werk geruisloos en goed, zonder uit te blinken op vlak van acceleraties. Dat hoeft ook niet want hoewel de 140 pk niet bijzonder weinig is, moet je in gedachten houden dat de S-Cross intussen geen kleine auto meer is. Het rijgedrag is vrij strak, waardoor rijden over dwarsrichels nogal droog in het interieur wordt overgebracht. We zien ook dat het stuur iets preciezer stuurt dan voorheen, maar dat er nog steeds een Jeckyll & Hyde-tegenstelling in zit. Bij hogere snelheden is de rechtuitstand ronduit vaag te noemen, terwijl het stuur bij lagere snelheden dan weer aan die middenstand lijkt te zijn vastgekluisterd.

Als je instapt in de S-Cross zou je hem niet geven dat hij een vanafprijs van 16.799 euro heeft. De harde plastics en zachte zetels boezemen niet veel vertrouwen in, al wordt dat vertrouwen tijdens het rijden hersteld. Het ietwat vreemde gevoel komt overigens door de hoge zit en vrij rechte en lange zitvlakken. De malse zetels blijken voldoende steun te geven en de harde plastics herbergen heel wat technologie. Wat dacht je van een afstandsradar voor het crash-warning systeem? Waarschuwen doet het systeem je bij een nakende aanrijding, al moeten we stellen dat het wat wispelturig is. De ene keer krijg je een piepsignaal terwijl je nog ruim de tijd hebt om tot stilstand te komen, de andere keer bots je bijna op je voorligger voordat het systeem in actie schiet.

Ook het aanraakscherm van de nieuwe navigatie kende goede en slechte momenten. Daarnaast kan je dan weer wel beschikken over zetelverwarming voorin. Laden kan je achterin van 430 tot 1.270 liter. Niet de grootste van de klasse maar wel naar de wens van menig supermarktbezoeker. Een voordeel is dan weer dat de laadvloer vlak is, zodat je niet te diep hoeft te bukken om in te laden.

conclusie

De facelift van de Suzuki S-Cross was een goeie zaak. Het muurbloempje heeft een pak extra karakter gekregen en krijgt nu de kans om zijn goeie punten wat extra in de verf te zetten. Een aangename uitrusting voor een correcte prijs, die wordt aangevuld met een leuke 1.4 motorisatie, alleen al voor de BoosterJet-naam erbij.

Specificaties

Motor

1.4 BoosterJet, turbo benzine, vier-in-lijn

Vermogen

140pk

Koppel

220 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 215 kg

Topsnelheid

200 km/u

Prijs testwagen

€ 26 299.00

Prijs basismodel

€ 16 799.00

0 tot 100 km/u

10.20 sec

Gemiddeld testverbruik

6.90 L/100km

Min. kofferinhoud

430 L

Max. kofferinhoud

1 269 L

CO2-uitstoot

127 g/km

BIV

€ 248.00

Rijtaks

€ 200.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
Fred Allus 16:22
afbeelding van Fred Allus

De buitenkant ziet er nog redelijk aantrekkelijk uit; niks spectaculair, maar zeker niet mis.
Jammer dat het interieur even veel sexappeal heeft als het interieur in de eerste de beste Volkswagen: geen dus. Dit ziet er (bijna) even saai uit als de producten uit Wolfsburg.
Mechanisch daarentegen zal deze Suzuki allicht beter scoren; maar dat is uiteraard niet echt moeilijk! ;-)

Adriaan 17:30
afbeelding van Adriaan

Design inspired by ssangyong :p

Sven 13:34
afbeelding van Sven

Bon, ik heb een aantal reacties verwijderd aangezien ze een negatieve spiraal op onze website teweeg brengen. Andere reacties zijn bewerkt, zodat we gewoon on topic kunnen blijven.

Ik begrijp dat er heel wat mensen zich ergeren aan het gedrag van gebruiker FredAllus, die het blijkbaar fijn vindt om spelletjes te spelen maar niet ingaat op ons voorstel tot dialoog via ons contactformulier.

Dat voorstel geldt overigens nog steeds, we horen graag je verhaal waarom je zo gefrustreerd je kritiek spuit over de sjoemelsoftware en de VAG-groep in het geheel, misschien kunnen we er nog een fijn idee voor een artikel uit puren.

John 14:43
afbeelding van John

Bedankt aan de redactie!
Bedankt Fred A. , wegens bovenstaande redenen word je nu ook volledig gefilterd van mijn scherm. Je hebt immers mijn creativiteit gestimuleerd en die wil ik graag met de rest van deze site delen:

1) gebruik Firefox
2) installeer de add-on GreaseMonkey
3) In Greasemonkey maak je een nieuw user-script aan die je hier kan vinden: http://pastebin.com/vGNvbQtY

Graag gedaan!

j3T 16:37
afbeelding van j3T

Jammer dat ge die kerel nu ook nog een spreekbuis gaat geven. Ik ga er verder mijn tijd niet aan wijden, u mag mijn account schrappen. Er zijn andere websites waar men wel het lef heeft om trolls buiten te zwieren.
Mijn wekelijkse AutoExpress geeft mij al het laatste nieuws en reviews zonder gezever onderaan het artikel.

B4 18:54
afbeelding van B4

Voor die prijs een zeer onschatte auto... alleen het design van die grille mocht toch iets anders zijn

John 19:10
afbeelding van John

Die neus doet mij steeds denken aan een blob-vis: https://adruidway.files.wordpress.com/2014/07/blobfish.jpg :-)

E.K. 14:41
afbeelding van E.K.

Een 1.4 turbo, soepele automaat in 4x4 uitvoering, gecombineerd met zowat elke mogelijk optie die je, je maar kan inbeelden (LED daglichten en koplampen, parkeersensoren, panoramisch open dak, navigatie, DAB radio, achteruitrijcamera, cruise control, automatische airco, zetelverwarming, radar brake support, start/stop, lederen stuurwiel etc...) voor deze prijs (25.000 à 26.000 euro na kortingen) met 5 jaar garantie en bijstand. Ik heb zowat elk mogelijk merk uitvoerig bekeken en vergeleken voor een betaalbare, degelijk uitgeruste mid-range SUV in automaat en bij voorkeur met 4x4 optie, maar deze kwam uiteindelijk als beste deal uit de bus. Het blijft een goedkopere Japanner en het is dus niet fair om hem te vergelijken met bvb. een veel duurdere Duitser (heb zelf 15+ jaar met bedrijfswagens gereden, al wordt die Duitse kwaliteit mijn inziens ook vaak overroepen en overschat). Als ik uit gebruikersreviews over langere periode dan ook nog opmaak dat deze een stuk betrouwbaarder lijkt te zijn dan de pakweg veel populairdere Nissan Qashqai, dan zou ik deze persoonlijk zeker overwegen. Het uitzicht blijft uiteindelijk een kwestie van smaak, al kan ik de nieuwe facelift wel appreciëren. Binnenin zijn er ook zeker nog verbeteringen mogelijk, maar het is alvast een hele stap vooruit t.o.v. de Vitara. Een beetje spijtig dus mijn inziens dat deze wagen niet meer aandacht krijgt.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws