Rij-impressie: Seat Arona 1.0 TSI DSG

Als een geoliede estafetteploeg geven de VAG-merken de SUV/crossover-stok in ijltempo door. Ditmaal is het de beurt aan de Seat Arona. Een kleine, compacte crossover die zijn techniek deelt met de zopas gelanceerde Volkswagen T-Roc en Skoda’s interpretatie die er weliswaar pas vanaf 2019 is.

Het effect van een SUV binnen het gamma valt niet te onderschatten. Ook bij Seat zien ze het positieve effect welk de Ateca teweeg bracht. De SUV-familie uitbreiden is met andere woorden het logische gevolg. Zeker gezien de hoeveelheid beschikbare technologieën en platformen binnen het VAG-concern.

zonnebaden in Tenerife

De Arona, vernoemd naar de gelijkname stad op Tenerife, meet 22 cm korter dan de Ateca en staat op het recente MQB AO-platform dat ook de nieuwe Ibiza siert. Dat biedt niet alleen voordelen wat betreft chassisstijfheid en gewichtsreductie - de Arona is met stip de lichtste van de drie -, maar introduceert ook actieve en passieve veiligheidssystemen zoals front assist met noodremfunctie en adaptieve cruise control. En ook de digitale klokkenwinkel maakt vanaf volgend jaar zijn intrede.

Qua afmetingen is de Arona met zijn 4.138 mm lengte, 1.780 mm breedte en 1.552 mm hoogte competitief, maar desalniettemin een fractie korter dan de T-Roc. Iets wat zich vooral uit op de achterbank en qua kofferruimte. Met 400 l heb je echter nog steeds niet te klagen.

Voorts speelt de Arona het vrij safe met een exterieur en interieur dat naadloos aansluit bij de rest van de heersende Seat-designtaal. Enkel de kenmerkende C-stijl met opvallend X-logo zorgt voor een stukje welgekomen frivoliteit. Wie zijn Arona verder visueel wilt onderscheiden kan terecht bij een van de vier afwerkingsniveau’s (Reference, Style, FR en Xcellence) en een van de 68 kleurencombinaties waarbij een opvallende rol is weggelegd voor het tweekleurig dak. En ook aan de binnenzijde is er heel wat keuze.

vlotte driecilinder

Van meet af aan is de Arona beschikbaar met een intussen vertrouwd gamma motoren. Aan de benzinezijde is dat dat 1.0 TSI driecilinder in twee versies met 95 en 115 pk, waarbij die laatste ook met DSG kan worden uitgerust. En een 150 pk sterke 1.5 TSI Evo met handgeschakelde zesbak. Niet voor het eerst is het de driecilinder die het meest weet te charmeren met de beste soundtrack en het meeste karakter.

Zeker gecombineerd met de snel schakelende DSG zet de 1.0 vlotte prestaties neer, terwijl het verbruik bij een normale rijstijl ook binnen de perken valt. Sportievere chauffeurs kunnen opteren voor de schakelpeddels waardoor er zeker plezier te beleven valt achter het stuur van de strikt voorwielaangedreven Arona. In tegenstelling de T-Roc en Karoq is er immers geen versie met vierwielaandrijving. Adaptieve dempers heeft Seat wel in de aanbieding, net als tal van instelbare parameters via de knop van de rijmodi waaronder ook een individuele waarbij je zelf de keuzevrijheid hebt. Maar cruciaal zijn ze gelukkig niet. De 95 pk sterke 1.6 TDI reden we enkel in combinatie met de 7-traps DSG en is een opvallend minder geslaagde combinatie. Best mijden dus.

De Arona mag dan wel op een gloednieuw chassis staan dat tegelijk lichter en stijver is dan het oude MQB-platform, echt bakens verzetten doet het niet. De kleine crossover voelt weliswaar licht aan en absorbeert de weinige oneffenheden ten noorden van Barcelona met sprekend gemak, maar op het uitdagend parcours loopt de Arona toch snel aan tegen de limieten van de adhesie met de nadruk op veilig onderstuur. Soit, van dergelijk spaghetti-asfalt kunnen we in Vlaanderen enkel dromen. Echt relevant zouden we het dan ook niet durven noemen.

Kapers

Waar de Arona dan wel punten scoort? Met de hoeveelheid beschikbare technologie bijvoorbeeld. Zo wil Seat binnenkort zelfs een heuse primeur pakken met de integratie van Amazon’s persoonlijke assistent Alexa. Maar ook zijn bescheiden vanafprijs van 16.090 euro (18.790 euro voor de 1.6 TDI). Daarvoor heb je reeds de 1.0 TSI met 95 pk en handgeschakelde vijfbak. Met zesbak en 115 pk betaal je minstens 19.950 euro - al zit je dan meteen ook een uitrustingsniveau hoger. Gekoppeld aan de 7-traps DSG loopt de prijs verder op naar minstens 21.250 euro.

Al zijn er natuurlijk flink wat meer kapers op de kust. De lijst is intussen schier eindeloos met niet alleen een veelvoud van concurrenten binnen de VAG-rangen maar ook daarbuiten. Denk maar aan de Nissan Juke, Fiat 500X, Mazda CX-3, Jeep Renegade, Peugeot 2008, Renault Captur of de meer recente Opel Crossland X, Citroën C3 AirCross, Kia Stonic en Hyundai Kona. En dan zijn we er vast nog enkele vergeten.

conclusie

Gezien de strikte hiërarchie binnen de Volkswagengroep blijft het voor Seat en lastige evenwichtsoefening. We missen nog steeds dat tikkeltje Spaanse peper waardoor de Arona zich echt zou kunnen onderscheiden van de rest van het veelvoud B-SUVs. Maar echt steken laten vallen doet de ‘ie niet. In combinatie met de nodige technologie, eye-catchers zoals de integrale LED-verlichting en de 1.0 TSI - eventueel in combinatie met de DSG-automaat - komt de Arona het sterkst voor de dag.

Tekst: Pieter Ameye

Gelijkaardige wagens

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
John 22:17
afbeelding van John

- Edit: verwarring troef, in dat segment. Het werd intussen aangepast :) -

Diedrik Moës 12:20
afbeelding van Diedrik Moës

Inderdaad Autofans, de Karoq speelt op het niveau van de Tiguan en Ateca. Skoda komt volgend jaar met een crossover die tegenover de T-Roc en Arona staat.

Karoq lengte 4382mm, breedte 2025mm en hoogte1603mm, is dus iets groter dan de fractie waarover jullie spreken.

De concurentie van de Karoq is Nissan Quasquai, Huyndai Tucson, Kia Sportage, Peugeot 3008...

Ik ben een fan van Autofans, maar de info in jullie artikel best controleren alvorens te publiceren ;-)

Diedrik Moës 12:06
afbeelding van Diedrik Moës

Het artikel werd aangepast. Dat siert jullie Autofans. Well done ;-)

Wim 14:46
afbeelding van Wim

Thanks, zo'n constructieve feedback wordt ook zeer geapprecieerd!

Uw reactie