Rijtest: Fisker Karma

fisker karma

Toen we het ja-woord kregen voor een rijtest met de Fisker Karma kon je stellen dat de redactie op zijn minst enthousiast was. De Fisker is momenteel de upper-class van de elektrische wagens, en het werd tijd dat we bevestiging gingen zoeken...

Elektrische wagens zijn duur, saai en lelijk. Dat is een mooi cliché dat de constructeurs zichzelf hebben aangemeten de laatste jaren. Maar niemand zegt dat je als constructeur in dezelfde stroom moet meezwemmen. Een zekere Henrik Fisker toont ons na jarenlang werken een sexy elektrische auto die er erg spannend uitziet, sportieve aspiraties koestert en nog steeds erg duur is. Dat wil zeggen dat twee van de drie clichés al doorstreept kunnen worden bij deze Fisker Karma.

Elektrisch dus. De Fisker Karma wordt continu aangedreven door twee sterke elektromotoren die achteraan geplaatst zijn en de achterwielen aandrijven. Dan hebben we net zoals bij de Opel Ampera een voorin gelegen benzinemotor die de batterij oplaadt plus een zonnepaneel dat per jaar ongeveer een 350 gratis kilometers oplevert (al is dat volgens Californische standaarden waar de Fisker is ontwikkeld). Met een volle batterij rijd je maximaal 83 km. Dat is niet slecht, maar deze wagen ga je willen gebruiken voor ritjes buiten het woon-werk verkeer. Het verbruik is ongeveer een 2,1 l/100km en dat hangt natuurlijk af van de afstanden. Rij je korte afstanden en laad je hem dagelijks op dan kan je op die 2,1 l/100km vertrouwen, rijd je naar de Cote d'Azur dan moet je niet verschieten van 10l/100km. Met een volle tank en opgeladen batterijen kan je maximaal 485 kilometer afleggen.

fisker karma

De Karma kan je in twee modussen rijden, namelijk Stealth- en Sport Mode. Laten we de eerste even toelichten: In stealth rijd je, zoals je kon verwachten, 100% op batterijvoeding. Je topsnelheid is beperkt tot 153 km/u en je hebt dus dat bereik van om en bij de 80 kilometer. Schakel je over naar Sport Mode dan krijgen de batterijen en de elektromotor een powerpunch van de benzinemotor. In Sport Mode is de topsnelheid 200 km/u en een 0-100 km/u sprintje leg je af in 6.3 seconden. Ik hoor je denken, ruim 6 seconden... echt héél snel is dat niet. Inderdaad, als ik de prestatiecijfers de eerste keer doornam dan verwachtte ik ook meer van het immense koppel. Het opgegeven koppel bedraagt maarliefst 1300 Nm. Dat krijgen we van twee door Quantum Technologies ontwikkelde elektromotoren die elk 650 Nm leveren. Allemaal leuk maar verwacht er niet te veel van. Hetzelfde geldt bij de 408 opgegeven pk’s. Dat cijfer krijgen we als we de 260 pk van de 2.0 liter benzinemotor optellen bij de 204 pk van de elektromotoren. Iets wat volgens mij een verkeerd beeld geeft aangezien de benzine motor geen mechanische verbinding met de wielen heeft. De Karma is uiteraard wel snel in hernemingen en als je de gas(?)pedaal vloert dan is er ook geen tijd meer om na te denken, de Karma gaat er als een pijl vandoor. Typisch natuurlijk voor elektrische wagens maar we mogen niet vergeten dat de Fisker Karma met 2.400 kilogram geen lichtgewicht is.

fisker karma

Nu we weten hoe de Karma aangedreven wordt gaan we verder in op het rijcomfort en wegligging. Het mooiste aan de Karma is dat hij niet zwaar aanvoelt. De achterwielaandrijving maakt de beleving dan weer compleet. Je wordt in je zetel geduwd bij de acceleratie maar na die eerste kick gaat alles enorm zacht. Zo zacht dat je snelheidsgevoel eerder aan de lage kant is. Dit natuurlijk mede door het ontbreken van het conventionele motorgeluid dat je bijna hoopt te horen. In Sport modus is er wel de benzinemotor die op eigen initiatief zich komt moeien, maar ook deze vinden wij vrij stil. Het enige wat je -amper- hoort is het voetgangers* alert signal*. Dat is een subtiel pulserende toon die zo uit de film Tron lijkt te komen. Naar mijn mening niet zo doeltreffend als het (lachwekkende) toetertje op de Ampera. Als je niet afgeleid word door de vele starende blikken en opgestoken duimen die deze auto aantrekt dan kan je echt genieten van de rit. Op de autostrade komt het comfort pas echt naar boven. Dit is zeker en vast te vergelijken met een Jaguar XK. Die ligt ook goed op de weg, je hebt voeling met de ondergrond en een stugge maar helemaal niet storende ophanging. De 22” velgen kunnen namelijk snel zorgen voor een te harde doorgave van oneffenheden, maar niet bij de Fisker. Enige wat ik als een minpunt heb ervaren was het remmen. Je wil remmen? Dan moet je er voor werken ook. De pedaal moet echt behoorlijk ingeduwd worden om te vertragen. Een raar gevoel dat zijn oorsprong vindt in de elektromotoren. Er zijn elektro hydraulische remmen in de elektromotoren geïntegreerd en laden natuurlijk bij het remmen de batterij weer op. De elektrische rem is bijkomstig op de vier grote Brembo’s die bij hogere snelheden dan weer wel tot hun recht komen en de Fisker binnen enkele tellen tot stilstand brengen.

fisker karma

Het exterieur is zoals je op de foto’s en misschien in het echt ook al hebt gezien echt wel modernchic. Eén van de knapste GT’s die we kennen. De grote grill is wel het opvallendste punt aan de wagen. Dat deze auto geheel vanaf nul is ontworpen maakt het nog specialer. Zowel de looks als de afwerking binnen en buiten. Wij reden met de EcoChic uitvoering. Dat is één van de drie uitvoeringen en ook de compleetste. Er is ook nog EcoStandard en EcoSport. De EcoChic is eigenlijk de EcoSport met aangevulde opties. Zo zijn er de gedroogde Magnoliabladen die verwerkt zijn in een "EcoLucent" kunstof  dat rijkelijk omringt is door "EcoSuede". We kunnen nog wel even doorgaan met Ecodit en Ecodatjes waarmee Fisker ons bekogeld. Waar het op neerkomt is dat alles zo groen mogelijk tot stand is gekomen. Zo is het gebruikte hout afkomstig van drijfhout of overblijfselen van een bosbrand... en ga zo maar door. Onze EcoChic is uitgerust met het "Glacier TriTone" kleurige interieur en afgewerkt met Rescuead Walnut Burl Wood. Een mondvol en helaas zowat de lelijkste kleur en materialen combinatie mogelijk. Alle andere kleurencombinaties, die bij hun respectievelijke uitvoering horen, zijn knapper dan deze. Wij raden het Earth TriTone aan en in combinatie met Eclipse zwart of Shadow grijs. Maar goed, over smaken valt niet te discussiëren.

fisker karma

De kwaliteit van de afwerking is op topniveau. Het zitmeubilair is zo comfortabel als dat van een BMW 6 maar zoveel specialer. En "speciaal" is net zoals "Eco" een sleutelwoord bij Fisker. De deuren gaan bijvoorbeeld niet open met een hendel maar met een drukknop waarna ze elektrisch ontsluiten. Van knopjes houden ze bij Fisker blijkbaar ook niet want het dashboard huisvest een immens touchscreen (10,2”). Behalve voor het schakelen en het bedienen van de ramen moeten alle overige functies worden bediend via dit centrale scherm. Hoe knap het ook is, het zorgt voor net iets te veel afleiding tijdens het rijden. Iets wat je bij conventionele knopjes na een tijdje niet meer hebt daar je ze gewoon vanbuiten weet staan. Een minpunt dat niet opweegt tegen de coolfactor van het ding. Knap detail is bijvoorbeeld het “diamantje” waamee je de wagen in P, D, N of Reverse zet. Dit vinden we makkelijk en logisch geplaatst terug op de middenconsole en niet ergens in de verte zoals bij Aston Martin (Einde vergelijking).

fisker karma

De middenconsole loopt trouwens helemaal door tot achteraan. Onder die console zit de langwerpige batterij. Naast de middenconsole vinden we de achterste zitplaatsen. De passagiers achterin kunnen van hetzelfde comfort genieten met acceptabele beenruimte. Iets meer had beter geweest maar dan komt er vast en zeker iets anders in het gedrang. Nu denk je waarschijnlijk dat je dan als compromis een grote koffer krijgt. Nee hoor, bij de specifactielijst vinden we naast trunk space geen cijfer maar "room for two golf bags", en ook dat lijkt ons optimistisch.

De wagen is op sommige punten echt tot in de perfectie afgewerkt (op het loszittende houten balkje achterin na, maar laten we dat een individueel defect noemen). Het knapste punt is de digitale wijzerplaat. Een echte eye catcher, haarscherp beeld en hypermodern. Wij reden zo veel mogelijk in Stealth mode, gewoon omdat het zo stoer in het display stond dan.

fisker karma

Conclusie

Met de 5 meter lange Fisker Karma heb je gegarandeerd de eye catcher van het moment. De Fisker valt overal op en krijgt bijna uitsluitend positieve reacties. Toen we foto’s namen waren er zelfs mensen die speciaal terugkeerden met de wagen om nog eens te komen kijken, ons om info kwamen vragen of ons de thumbs up gaven. Ja, bekijks heb je meer met dit dat pakweg een Porsche Panamera. Concurrentie heeft hij nog niet. Zijn dichtste concurrent zou de BMW 6 GranCoupé kunnen zijn. Al is dat moeilijk te beargumenteren daar het echt nog steeds twee totaal verschillende auto’s zijn. Maar ze liggen wel in ongeveer in dezelfde prijsklasse (met gelijke opties). De Fisker Karma EcoStandard is verkrijgbaar vanaf € 109.989, de duurste de Karma EcoChic die heb je voor € 125.961.

fisker karma

Tekst: Yannick Degroeve
Foto's: Yannick Degroeve en Workz Photography
Met dank aan Fisker Automotive België

Specificaties

Motor

elektrisch + range extender

Vermogen

408pk

Koppel

1 300 Nm

Overbrenging

elektrisch

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

2 404 kg

Topsnelheid

200 km/u

Prijs testwagen

€ 125 961.00

Prijs basismodel

€ 109 989.00

0 tot 100 km/u

6.30 sec

Gemiddeld testverbruik

2.80 L/100km

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
Wim 13:20
afbeelding van Wim

2.8 L/100 km en 408 pk, kan niet slecht voelen :)

Yvesw 13:35
afbeelding van Yvesw

In mijnen tijd reden ze nog 20l/100 km met 408 pk... Het blijft een ongelooflijk knap ding met een paar lelijke hoekjes (de ruitvormige stukjes metaal onderaan de achterbumper en het lelijke ding onderdaan in het midden van de achterbumper) al is het mijlenver mooier dan al de andere elektrische meuk die je op dit moment kan kopen... Mooi test ook ;) Zeker het "stealth" gevoel kan ik me mee toetsen. In het matzwart graag met bijgeleverde Batmancape!

Quin 13:51
afbeelding van Quin

Niet echt grote fan van dat design, al is het wel 10x beter dan andere elektrische nest die nu op de markt bestaat.

Een leuke denkoefening en met mini-stapjes zal de elektromotor uiteindelijk wel op punt komen, al ligt dat nog een dik decennia in de toekomst, volgens mij.

BePa 16:34
afbeelding van BePa

Wel wat naast de kwestie, maar toch vermeldenswaardig: Verdraaid knappe foto, die waarbij de Boeing boven de Karma in de lucht hangt.
Da's niet van: "Mannen, vlieg nog eens een extra rondje, want ik heb net iets te laat afgedrukt...".

Yvesw 16:41
afbeelding van Yvesw

@BePa: Inderdaad! Foto's zijn inderdaad van een zeer hoog niveau! Ook die van de metertjes vind ik knap. Al zal de coole lay-out van het dashboard er ook veel mee te maken hebben.

Anonieme gebruiker 18:17
afbeelding van Anonieme gebruiker

Zeer leuk dat je zo'n wagen meegekregen hebt! Goede review.

knobeeZ 12:12
afbeelding van knobeeZ

uiterlijk smaakt ie me wel, zeker in zijaanzicht... kmtellerpartij is idd knàp!
dat interieur in deze kleurencombinatie echter is even gezellig als de binnenkant van een industriële koelkast.

Quin 09:16
afbeelding van Quin

Vandaag ook eentje gezien (witte kleur, regio Gooik), het valt in ieder geval op!

Jerry Joseph 13:57
afbeelding van Jerry Joseph

Fantastiche wagen! Maar een en wel een groot nadeel. Maximum bereik 480 km. Als men regelmatig ritten maakt van enkele afstand van 250 km of meer, en ondertussen de wagen niet de accu's kan opladen, ja ergens op de terugweg blijft men staan. Ja en verder verbruikt die wagen toch wel bezine (2,8 liter per 100 km). Men hoeft wel in Nederland geen BPM en wegenbelasting te betalen, maar die wagen is vrij duur. Volgens mij is het toekomst muziek.
Mensen die 'n nieuwe wagen aanschaffen moeten eerst goed nadenken voor wat ze die wagen zullen gebruiken. Dat verschilt van sitatie tot situatie, er zijn immers leuke wagens te koop die ook niet veel gebruiken, en ver onder de prijs zitten. Voor het prijsverschil kan men heel wat extra brandstof kopen en heel wat jaartjes wegenbelasting betalen.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws