Rijtest: BMW M4 CS (2018)

2018-bmw-m4-cs-review

BMW vond nog een leegte tussen de M4 Competition en de tot 700 stuks gelimiteerde M4 GTS. Opvulling? Deze M4 Competition Sport. Een modelletje dat niet gelimiteerd is in aantal maar wel in tijd. De M4 om te hebben?

Je zou bijna van je stoel vallen als we zeggen dat de M4 weeral mee draait van 2014, waardoor de eerste exemplaren vanaf dit jaar al naar de keuring moeten. De tijd gaat snel en in die tijd heeft BMW heus geprutst aan de 3-liter zes-in-lijn met 431 pk. Niet enkel door water in het geheel te injecteren - jawel, in de M4 GTS - maar ook wat extra pit uit de motor te halen via de M4 Competition uitvoering. Daarvan krijgen we nu een overtreffende trap, de M4 Competition Sport. Al mag je ook M4 CS zeggen.

Onder de koolstofvezel motorkap

Daar vinden we de gekende 3.0-liter biturbo die in dit geval 460 paarden en 600 Nm meekrijgt. De 10 pk die hij wint op de M4 Competition zorgt ervoor dat hij op 3,9 seconden naar de 100 km/u spurt, een tiende van een seconde sneller dan zijn Competition-broertje. Moest het allemaal wat te snel gaan, dan kan je de koolstofvezel keramische remmen aanspreken om terug in je comfortzone te komen. Toch wel even warmte in de remmen krijgen voor je de volledige capaciteit aan kan spreken. De motor is een juweeltje die je een instant versnelling geeft zodra je de rechterpedaal induwt. Turbo-gat? Zeker niet bij deze 3.0-liter, terwijl hij volle vitesse blijft doortrekken tot de elektronisch gelimiteerde topsnelheid van 280 km/u. Snoeihard gaat het.

2018-bmw-m4-cs

Naast de immense kracht die onder de koolstofvezel kap sluimert, krijg je bij het induwen van het gaspedaal ook nog een geluidsclip die gepaard gaat met die versnelling. Daarna bij het loslaten van die geluidspedaal begint de wagen te kletteren zonder eind, dat laat ons Autofans-hartje sneller kloppen. Als neveneffect van het geluid zetten sommige mensen het op een lopen; iets over een aanval met vuurwapens?! Natuurlijk is dit te danken aan de M-perfomance sportuitlaat die standaard op de CS terug te vinden is. Klinkt het zoals de V8 van weleer? Nee. Meer BMW heeft de laatste jaren verdomd hard werk gemaakt van de sound dat uit de M3 en M4 komt.

2018-bmw-m4-cs

Het verbruik van de krachtbron hangt dan ook vooral af van de zwaarte van je voet. Cruisecontrol geeft je de mogelijkheid om bij 50 km/u 5,5 liter per 100 km te verbruiken. Terwijl de snelheid verhoogt, verhoogt ook het verbruik. Waardoor je bij 120 km/u op de autostrade kan rekenen op 9l/100km. Al bij al zeker geen slechte cijfers wanneer je de rechtervoet onder controle kan houden. Groot probleem: die gaspedaal is veel te leuk waardoor ons gemiddeld verbruik na het weekend op 12,6 liter per 100 kilometer staat. OEPS

Staat die 'C' voor Carbon?

Carbon is één van de hoofdbestanddelen van de BMW M4 CS, waardoor je zou denken dat de C in de benaming terugslaat op het goedje. Koolstofvezel lipje vooraan, koolstofvezel op het dak, de motorkap, en bijna de gehele achtersteven. We zijn er zelf nog één vergeten; heel de aandrijfas is opgetrokken uit dit exclusief materiaal. Het ander bestanddeel van deze wagen is alcantara; dat je terugvindt op je stuur, zetels -gedeeltelijk met leer- en dashboard.

2018-bmw-m4-cs

Maar nu verder over de buitenkant. De BMW M4 CS moet wel de mooiste, ook al is dat persoonlijk, van alle M4’s zijn. Dit wordt nog meer benadrukt door de prachtige blauwe kleur die de naam “San Marino blue” draagt. De carbononderdelen van hierboven geven de CS het agressief uiterlijk dat je zoekt bij dit type wagen, zonder over the top te zijn en daarvoor kijken we even naar zijn GTS-familie. Je gaat zeker opvallen tijdens je parade toertje door Knokke, St. Tropez of Monaco.

Vooraan beschikt hij over volledige LED-koplampen die een enorme lichtbundel de wereld insturen wanneer ze automatisch opspringen met prachtige en kracht uitbrullende dagrijverlichting dat we ook kennen van de andere M4-en. Achteraan is er gekozen voor de OLED-lichten, die hij van de GTS-versie leent en 4 immense uitlaten van het sportuitlaatsysteem dat je dan weer terugvindt op de M4 met Competition pack.

2018-bmw-m4-cs

Begroet door de racerij

Open de deur en je kan het idee van de racerij ruiken; wel niet zo extreem als de GTS - god zij dank. De perfect ondersteunende sportzetels verwelkomen je, zetten je direct op je plaats en daar houden ze je ook. De zetels zijn naar de harde kant zonder ondragelijk te zijn, dus dat kunnen we ze vergeven. Wat ook helpt is dat ze elektrisch verstelbaar zijn in hoogte, diepte en zelf aan de lendensteun waardoor je voor ieders wat wils creëert.

2018-bmw-m4-cs

De deur dichttrekken gebeurt via het lintje(!) aan de deur waar de M-kleuren subtiel in verwerkt zijn. Die kleuren zien we ook terugkeren op de deels leder, deels alcantara zetels. Verder zien we aan de binnenkant van de deur het ontbreken van opbergruimte, dus eigenlijk zien we het niet. Dit in combinatie met dat lintje moet helpen om gewicht te besparen en alweer een duidelijke streep te zetten onder zijn zin in racerij. Meer marketing dan echte gewichtsbesparing natuurlijk, want dat lintje staat haaks op de elektrisch verstelbare stoelen.

2018-bmw-m4-cs

We laten het interieur op ons af komen en zien heel wat terugkerende kenmerken van uit de normale 4 Reeks terug waardoor de bediening van het navigatiesysteem en de rest van het infotainmentsysteem heel vertrouwelijk aanvoelt. Al was het even zoeken naar de USB-poort die wat onhandig achter de handrem is verstopt... en dan is er eigenlijk geen plek om je smartphone te plaatsen, waardoor je hem al snel onder je zetel kan gaan zoeken. Maar veel zal je toch niet bezig zijn met je telefoon. Niet enkel omdat het verboden is tijdens het rijden (deuheuh) maar omdat de CS een veel te hyperactief karakter op de grond neer zet.

We pakken het mooi afgewerkt, multifunctioneel, alcantara stuurwiel in onze handen en er valt direct één ding op. Het stuur voelt net wat te dik aan, eigenaardig want zo'n kleine handen hebben we niet. Voor de rest hebben we eigenlijk helemaal geen klagen over de machine.

2018-bmw-m4-cs

Bandenvreter

Met de startknop ontwaakt de 3.0-liter motor met een enorme brul. We gaan hem eindelijk voor een ritje nemen en sinds dat eerste ritje hebben we bijna de rest van ons weekend in de wagen doorgebracht, maar slapen ging toch net niet.

Beangstigend was het moment dat we het gaspedaal voorbij een kwart induwde, wat gaat dat ding vooruit! Je bent best wakker wanneer je de wagen eens echt tot het uiterste wil duwen. Zelf met de tractiecontrole aan begint de poep te slingeren in eerste en tweede versnelling zodra je het pedaal eens tegen de bodem plaatst. Maar zeker niets dat te oncontroleerbaar wordt, wat de M4 CS een perfecte sparringpartner maakt. Natuurlijk kan dit ook aan de winterbanden, ContiWinterContact, liggen; al waren we heel blij dat BMW voor de gelegenheid de semi-slicks, die er standaard opstaan, heeft thuis gelaten. Al zeker met de vriestemperaturen die we hebben gekend tijdens de periode met de M4 CS.

2018-bmw-m4-cs

Of je nu kiest voor de automatische versnellingsbak of je hebt graag zelf de touwtjes in handen met de flippers achter het stuur, de wagen blijft even sociaal incorrect met de mogelijkheid om snelheid te maken zonder eind. Waarbij de CS je ook het gevoel geeft dat hij zonder genade elke fout die je maakt afstraft. Om deze reden moet je enorme cohones hebben om de wagen in de bochten tot het uiterste te duwen, waarvoor hij uiteindelijk wel gemaakt is. We herhalen hier nog wel eens dat de vriestemperaturen zeker geen positieve invloed hebben op zijn grip.

2018-bmw-m4-cs

Je kan de wagen ook volledig personaliseren naar je voorkeur of met welk been je uit het bed bent gestapt. De ophanging, motorreactie, schakelsnelheid van de versnellingsbak en stuurbekrachtiging zijn allemaal in drie verschillende standen in te stellen -comfort, sport en sport plus. Elke instelling doet natuurlijk wat zijn naam voorschrijft, wat het mogelijk maakt om je wagen te laten cruizen als een normale 4 Reeks en met enkele duwen op de knoppen komt het uiterst effectief racemonster naar boven.

De prijs, zitten jullie?

De BMW M4 CS verschijnt vanaf 122.000 euro op je oprit, dat is toch wel even slikken. Dat is een meerprijs van 40.000 euro boven op de normale M4. Ons model in dat prachtig San Marino blauw en met de keramische remmen tikt 134.390 euro aan. Met wat moet je dat dan vergelijken? Mercedes-AMG of Audi RS? Geen van beide hebben echt een lichtere, circuit-gefocuste versie. Even verder kijken dan onze neus lang is dan maar, Porsche 911 GTS? Lichter dan de originele 911, bijna evenveel kracht (450pk), prijs die gelijkaardig is (vanaf 129.570 euro) maar wel minder praktisch.

2018-bmw-m4-cs

Conclusie

Wat een Ge-Wel-Dige wagen! Aangezien niemand onze nieren wil kopen zullen we nooit het prijskaartje kunnen betalen. Voor de gelukzak die dit wel kan, wensen we hem alvast veel plezier! Zouden wij deze CS boven een Competition Pack nemen? Volgens ons hart: Ja, hij is enorm duur -net wat te duur- maar je koopt iets uniek, opvallend en niemand zal je CS met een normale verwarren. Vergeet de 'zeldzame' GTS, dit is de über-M4.

Specificaties

Motor

3.0-liter biturbo

Vermogen

460pk

Koppel

600 Nm

Overbrenging

7-traps semi-automatisch

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 505 kg

Topsnelheid

280 km/u

Prijs testwagen

€ 134 390.00

Prijs basismodel

€ 122 000.00

0 tot 100 km/u

3.90 sec

Gemiddeld testverbruik

12.60 L/100km

Min. kofferinhoud

445 L

CO2-uitstoot

197 g/km

BIV

€ 2 586.00

Rijtaks

€ 868.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Luc 12:39
afbeelding van Luc

Mooie wagen
Maar veel te duur zeg

Voor deze prijs heb je de m5

dirk 06:13
afbeelding van dirk

Voor die prijs liever ne dikke Porsche hoor !

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws