Hoe de WLTP-cyclus met de hakbijl in automodellen gaat

WLTP-cyclus-info

Er staat een grote verandering op til, want de oude NEDC-testmethode wordt dit jaar vervangen door de WLTP-methode. En dat geeft merken slapeloze nachten. Waardoor modellen zullen verdwijnen en producties stil worden gelegd. Wat is er juist aan de hand? Awel, RIP BMW M3 en zo.

We hoeven het jullie niet te vertellen, het verbruik dat een constructeur op geeft zal je in realiteit nooit halen. Ongeacht hoe groot of klein je wagen is en of er nu een petieterige driecilinder benzine voorin steekt dan wel een V8-diesel. De reden daarvoor is dat de huidige rekenmethode zich baseert op de zogenaamde NEDC-cyclus. Een cyclus die twee labo-meetoefeningen gebruikt die al uitgedokterd waren in de jaren 80. Een tijd toen files nog uitzonderlijk waren en auto's 20 seconden nodig hadden om de honderd aan te tikken.

Iets overdreven maar je begrijpt wat we bedoelen.

De baan op

Tijd voor een nieuwe meetmethode dus. En zo is de WLTP-cyclus geboren, ofte: Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure. Een meetmethode die meer en relevantere gegevens gebruikt via een dynamische cyclus van 30 minuten. Het resultaat moet een normverbruik- en CO2-cijfer worden dat dichter bij de realiteit aanleunt. Allemaal goed nieuws dus, toch? Wel, de automerken verfoeien de cyclus momenteel. En nee, niet enkel omdat ze met nieuwe spelregels auto's zo groen mogelijk moeten krijgen...

WLTP-Cyclus-Info

Wel omdat door heel de hetze rond dieselgate alles in een stroomversnelling is gegaan. Dachten de automerken nog drie jaar tijd te hebben voor de omschakeling, dan moet het plots stukken sneller gebeuren Wat juist? Alle motorisaties van alle modellen moeten opnieuw getest worden via de WLTP-methode. Beeld je dus even in dat je naam BMW is en je zo'n 37 modellen hebt met vaak meer dan 20 motorisaties die allemaal op een jaartje tijd getest moeten worden. Bloed, zweet, tranen en harde cash, kost zoiets.

Adieu M3 en co

Het resultaat is dat sommige merken beslist hebben om de brui te geven aan bepaalde uitvoeringen. Om nog eens BMW aan te halen, die zien bijvoorbeeld het nut niet meer in van de EfficientDynamics-uitvoeringen. Omdat die met de nieuwe cyclus zo dicht gaan aanleunen bij het 'non-EfficientDynamics-alternatief' dat het de testinvestering vaak niet waard is. Valt het je trouwens op dat in het kleinere segment bij een facelift vaak de diesel verdwijnt? Wel, dank WLTP. Want het verkooppercentage voor diesel is soms zo laag dat het merk geen duiten neer wil leggen om een rits diesels te her-testen waar vaak amper vraag naar is.

WLTP-Cyclus-Info

Pijnlijkere voorbeelden? Jawel, we gaan nog maar eens naar BMW. Daar ligt de M3 namelijk onder de guillotine. Het merk dacht nog even tijd te hebben om de sportsedan te prepareren voor de nieuwe cyclus maar door de snelle komst zou de productie een tijdlang stil moeten worden gelegd om alles in orde te brengen. Waardoor het overweegt om gewoon dit jaar te kappen met de M3 en alle tijd te steken in de nieuwe generatie voor 2020. Ouch.

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
Waxweazel 11:19
afbeelding van Waxweazel

Zijn er reed eerste resultaten gekend met deze nieuwe meetmethode ?
Vooral het vergelijk met de bestaande testmethode van bestaande motoren. Die resultaten zijn heel erg interessant.

Sven 11:34
afbeelding van Sven

We namen destijds een artikel van Opel op waar beide vergeleken werden. In hoeverre dat verbruik realistisch is, is nog wat gissen.

Optimus 12:05
afbeelding van Optimus

En de eco rotzooi wordt nog wat dieper in onze strot geduwd...

Kevin 16:29
afbeelding van Kevin

Langs de ene kant zonde, langs de andere kant was het ook wel tijd voor een nieuwe methode. Kwestie van de aankoop wel wat realistischer te laten maken. Klein voorbeeld wat ik bedoel: Ik heb in augustus een nieuwe Ford C-Max gekocht. 1.5 ecoboost benzine. Heerlijke wagen. Daar ik van diesel terug naar benzine ben gekomen wist ik dat het verbruik een pak hoger ging liggen. Maar bij de aankoop van deze wagen heb ik niet gekeken naar het verbruik daar ik toch wist dat dit niet de realiteit ging zijn. Heb mij voornamelijk gebaseerd op meningen van andere chauffeurs met deze wagen en mij neergelegd bij het negatieve punt dat de wagen veel verbruikt. Zou toen de WLTP methode reeds in voegen zijn geweest had ik waarschijnlijk wel een alternatief gezocht kwestie het verbruik omdat ik dan wist dat het cijfer dichter bij de realiteit zou zitten mij kennende.

Adolf Van Oostende 00:47
afbeelding van Adolf Van Oostende

Schandalig dat "consumenten-organisaties" samen met de media en politiek onder 1 hoedje gespeeld hebben om aan te dringen op nieuwe zogezegd realistischer testmethode .

De politici wisten vooraf dat nieuwe testmethode hogere verbruikscijfers en uitstootcijfers zouden opleveren ,dus meer taksen en belastingen .

Moesten die extra inkomsten dan nog naar verbetering vh wegennet gaan zou men daar nog mee kunnen leven maar neen de toegelaten snelheden worden steeds verder verlaagd ondanks performantere veiligheidssystemen , banden en remmen vd wagens .

De perfecte verbruikstest bestaat niet en zal ook nooit bestaan want iedereen heeft andere rijstijl , de wegen waarop men rijdt verschillen , de lading vd wagen verschilt : de ene zit alleen in de wagen de ander met baggage en/ of passagiers , de ene rijdt in het stad - de andere op het platteland - nog een andere rijd vooral op snelweg - nog een andere een mix van dat alles , de ene gebruikt amper verwarming - de andere wil het minstens 24°C in de wagen en zetelverwarming + stuurverwarming aan , nog een andere wil het 's zomers in de wagen 18°C terwijl z'n passagiers 22°C willen , de ene rijdt graag met de ramen open de andere niet , de ene rijdt met correcte bandendruk -de andere rijdt met te lage bandendruk want dat wordt enkel door z'n garagist gecontroleerd voor jaarlijkse keuring , nog een andere rijd heel het jaar door met imperiaal op z'n dak rond al dan niet met een skibox erop , nog een andere zet er een rij mistlampen en/of verstralers op vh formaat ve Duitse helm in WOII zodat de zorgvuldig in de windtunnel geteste stroomlijn vd wagen direct om zeep is , nog een andere rijdt meestal op heuvelachtige wegen terwijl iemand anders meestal op vlakke wegen rijdt , nog een andere sleurt vaak een paardenremorque , nog een andere is het slachtoffer vd groene politici en heeft te kampen met mobiliteitsplannen/ debiliteitsplannen waardoor je om 5 straten verder te geraken enorme omweg moet rijden over wegen waarop je om de haverklap moet stoppen voor verkeerslichten die wel volgens de rode golf ipv de groene golf afgesteld lijken en tussenin nog wat verkeersdrempels om onderstel en ophanging nog wat sneller te doen slijten enz .

Dus zelfs al zou je autonoom rijdende wagens hebben dan nog zijn er pakken factoren die er voor zullen zorgen dat je geen uniform verbruikscijfer zult behalen ongeacht welke test ze ook uitvinden !

Als je van een bepaalde wagen het verbruik wil weten kun je op bepaalde sites zien hoeveel andere gebruikers van dat type ongeveer halen dat is al goed om grove selectie te maken tussen verschillende wagens waarvan je denkt dat ze in aanmerking komen , maar nog beter is dat je daarna gewoon naar een dealer gaat en je de wagen die U interesseert van model + motor + versnellingsbak en uitvoering voltankt en er mee rijdt waar en zoals je de wagen daadwerkelijk zult gebruiken .

Er zijn tenslotte meer en meer merken waar je de wagen voor een testrit van 48uur of zelfs meer kan meekrijgen .

Grunt 12:27
afbeelding van Grunt

Ik heb de indruk dat de meesten een beetje het punt missen van de overgang naar WLTP.

De "meer realistische verbruikscijfers" zijn alleen bijkomstig. Waar het om gaat is dat dit (en andere maatregelen die ermee samengan) ervoor zorgen dat de constructeurs de resultaten niet meer kunnen manipuleren. En dan gaat het vooral om de impact op de uitstoot (niet het gemiddelde verbruik).
We weten dat onder de NDEC cyclus bvb de uitstoot van het (voor de mens schadelijke) NOx tot 14 keer hoger was in realiteit dan volgens de tests. Dat zal niet meer mogelijk zijn in de nabije toekomst. En dat maakt de hele verandering de moeite waard, het zal jaarlijks duizenden levens sparen.
Als onze regering die overgang misbruikt voor een belastingsverhoging (dat is vandaag nog niet besloten) dan is dat erg, maar dat staat los van de voordelen die niet min zijn.

Waxweazel 12:57
afbeelding van Waxweazel

Uw uitleg over waarom deze nieuwe WLTP testen worden ingevoerd is wel correct, maar de gevolgen ervan zijn door geen enkele overheid echt ingecalculeerd.
De bestaande wetgeving met de uitstoot-cijfers verandert niet. De taksen zijn nog steeds gebaseerd op op de huidige puur theoretische (en veel te lage) uitstootwaarden. Een wagen getest met de nieuwe WLTP zal veel hogere uitstootwaarden hebben dan vroeger. Meer belastingen/taksen dus.

Johan T 00:20
afbeelding van Johan T

In Duitsland zijn er al gevallen berekend met een stijging van bijna 300% aan taksen hierdoor.
Terwijl Europa dit spoorslags gaan toepassen kijken India, China en US het nog even aan, ook al hebben ze akkoord getekend. Blijkbaar hebben ze iets minder haast om hun industrie en middenklasse om zeep te krijgen.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws