Vrijdag Fandag: Renault Clio V6

renault-clio-v6-ph2-vfs05

In de winter is het wat moeilijker samen te komen en je wagen te laten zien op automeetings. Daarom schotelen wij je elke vrijdag weer een liefhebberswagen voor. Ook dit seizoen hebben we een gevarieerd boeket aan auto's klaarstaan. Ditmaal toveren we een blauwe exemplaar met de motor achterin uit onze hoed.

Naam: Bjorn Willaert
Leeftijd: 35
Wagen: Renault Clio V6 mk2
Eigenaar sinds: september 2014
Vorige wagens: Seat Ibiza Evo2, Seat Leon FR, Renault Clio 3 RS Kort: Het concept van een sportwagen in een hothatch geperst

Het verhaal

Geschiedenis
Ik zocht sinds begin 2014 een wagen als belegging. Na diverse wagens bekeken te hebben (voornamelijk oldtimer Porsches) vond ik nooit echt mijn ideale wagen. Ik wist deze Clio V6 staan bij een bevriende garagist/verzamelaar. De wagen stond daar al 5 jaar stil met wat schade aan de rechterkant. Aangezien de eigenaar niet meteen de intentie had om de wagen op te knappen en ik via Renault wist dat diverse onderdelen al niet meer nieuw te krijgen waren, deed ik de eigenaar een bod om die wagen over te nemen. Na wat bedenktijd kreeg ik wat later het bericht dat de eigenaar akkoord ging met mijn voorstel. Toen begon de lange zoektocht naar een handvol onderdelen. Vooral een voorbumper vinden, bleek een naald in een hooiberg zoeken. Het duurde tot april 2015 tot er eindelijk een exemplaar gevonden werd.

renault-clio-v6-ph2-vfs05

Ondertussen was na het checken van het chassisnummer bij Renault België ook gebleken dat deze Clio V6 1 van de 19 origineel Belgische wagens was die destijds door de importeur zijn besteld. Ik heb de originele inschrijving, de Nederlandstalige handleiding en zelfs een Car Pass van de wagen met gegarandeerde kilometerstand.

Wat zou je anders aanpakken?
De zoektocht naar onderdelen heb ik echt wel onderschat. Er zijn 1.300 mk2 Clio V6’en gemaakt dus ik dacht dat er hier en daar wel iets zou te vinden zijn en zoniet nog nieuw verkrijgbaar bij Renault Sport in Dieppe, maar dat idee bleek al snel wishful thinking. Ik snap trouwens niet dat Renault deze onderdelen niet meer op stock heeft, terwijl je van een veel oudere Clio 1 zelfs nog nieuwe onderdelen kunt bestellen.

renault-clio-v6-ph2-vfs05

Bepaalde onderdelen van de V6 mk2 zijn dus al geruime tijd permanent uitgeput bij Renault Sport (zoals de voorbumper en de luchthappers op de zijflanken) en aangezien deze wagens in België echt zeldzaam zijn, is stukken vinden een ramp. Maar dankzij de hulp van enkele kenners, kon ik toch alles vinden wat ik nodig had. Daarom werd er ook een mal gemaakt van meerdere onderdelen, zodat ik die zelf nog kan laten reproduceren.

Waar krijg je een glimlach van?
De motor die zich op 50 cm van je rug bevindt en het geluid in de wagen ervan. De radio staat dus ook amper aan. Ook de vele omhooggestoken duimen in het verkeer zijn erg leuk!

renault-clio-v6-ph2-vfs05

Waar word je humeurig van?
Als je met de wagen gaat rijden, kan je niet ergens stoppen en de wagen onbeheerd achterlaten. Vooral de achterruit en de achterste zijruiten vangen regelmatig vette vingers van mensen die eens naar binnen willen kijken of je moet mensen af en toe vragen om niet te leunen tegen de wagen als ze een foto willen nemen.

Hamer & beitel
De wagen kreeg enkel 2 optische wijzigingen mee: de omranding van de mistlampen en de luchthappers op de zijflanken liet ik maken in carbon. Voor de rest staat de wagen volledig origineel.

renault-clio-v6-ph2-vfs05

Waarom een Clio V6?
Ik heb al altijd een zwak gehad voor hot hatches en dit is toch wel één van de extreemste ooit gemaakt. Eigenlijk is het concept van de wagen ook fantastisch: een achterwielaangedreven wagen met de motor langs achter, maar wel in een dik uitgebrede hatchback.

renault-clio-v6-ph2-vfs05

Blijver of afschrijver
Alles is te koop voor de juiste prijs als het om auto’s gaat.

Gegevens

Huidige kilometerstand: 20.400 km
Leeftijd wagen: Bouwjaar 2005
Motor: 3.0 V6 benzine
Overbrenging: manuele zesbak
Topsnelheid: 250 km/u
0 tot 100km/u: 6,9 seconden
Vermogen: 255 pk
Koppel: 300 Nm
Aandrijving: achterwielaandrijving
Gewicht: 1.450 kg
Gemiddeld verbruik: 11l per 100km
Rijtaks: € 750
CO2-uitstoot: 273 gr/km

Heb je zelf ook een wagen die je graag wil tonen aan andere Autofans? Aarzel niet en stuur een bericht via onze contactpagina met vermelding "Vrijdag Fandag" en "jouw type wagen", of vul ons formuliertje op de website in.

Laatst gepubliceerd

Reacties (18)

Plaats een reactie
lauw 14:27
afbeelding van lauw

Wauw, echt een wacko auto en altijd fan van geweest als jongeling. Proficiat !!

Kevin 18:37
afbeelding van Kevin

vetjes dat je er zo eentje hebt. Ik heb deze Clio altijd heerlijk gevonden.

BertR. 22:09
afbeelding van BertR.

Het blijft toch een van mijn droomwagens.

Mesoerrie 22:20
afbeelding van Mesoerrie

Echt een schitterende wagen!
Nooit gedacht dat onderdelen hiervoor zo schaars waren.
Schijnt dat je toch al redelijk moet kunnen sturen om het potentieel van de Clio te kunnen benutten? Waarschijnlijk ook de reden van de schaarste van sommige onderdelen?

Bjorn Willaert 09:50
afbeelding van Bjorn Willaert

De reactie die vanuit Renault Sport is gekomen is dat het bedrijf die deze bumpers maakte in onderaanneming, een aantal jaar geleden failliet is gegaan. Op mijn vraag waar de mallen dan naartoe zijn is er nooit antwoord gekomen...

Thom@s 08:22
afbeelding van Thom@s

Sinds 2014 eigenaar en op de foto's staat de auto met z platen; hier klopt iets niet :)

Bjorn Willaert 09:47
afbeelding van Bjorn Willaert

Thom@s, de wagen is niet ingeschreven aangezien ik er amper mee buitenkom (sinds 2014 heb ik er welgeteld 5 keer mee gereden). Om de foto's te nemen heeft een kameraad/garagist er zijn ZZ-platen aangehangen zodat we op locatie konden gaan.

j3T 14:00
afbeelding van j3T

Prachtige wagen, maar als't ie zo weinig buiten komt zullen er toch niet zoveel mensen hun handen op uw achterraampjes kunnen zetten? :)

Wim 13:06
afbeelding van Wim

beest

Glenn 15:23
afbeelding van Glenn

Prachtige wagen.
Ik zou een slechte verzamelaar zijn: gewoon inschrijven en regelmatig rijden met dat ding. Ernaar kijken en hopen dat ik er geld aan verdien zou ik niet kunnen :-)

mertens thierry 16:14
afbeelding van mertens thierry

beste, ik heb er 1 net gekocht een clio 1 v6 bj2000 maar ben op zoek naar een achterbumper .weet iemand voor mij een achterbumper liggen ? alvast bedankt

Joris 07:54
afbeelding van Joris

Op leboncoin vind je onderdelen.
En op mcracingsa eventueel maar dat zijn geen originele stukken.
Succes met je mk1.Ik heb er al 10 jaar eentje. En zijn echt prachtige otokes

herbie 10:23
afbeelding van herbie

vind dit prutsbakken 230 pk en een V6 met te veel gewicht
gewoon een beleggersobject
veel te zwaar en slecht weggedrag kan je moeilijk een goede auto noemen

Joris 15:55
afbeelding van Joris

Dan vind je een oudere Porsche ook nen prutsbak.want dat is nen platgestampte kever met een nog slechtere baanligging.

Adriaan 10:24
afbeelding van Adriaan

Rationeel gezien zal Herbie wel gelijk hebben, gelukkig luisteren we niet altijd naar ons gezond verstand als het over auto's gaat :p

Waxweazel 13:01
afbeelding van Waxweazel

De bovenstaande Clio V6 Mark2 had 255 pk, geen 230pk zoals de eerste generatie.
Slecht weggedrag ? Misschien in handen van een leek of een prutser.
In handen van goede chauffeurs op een circuit ging dit beestje met gemak mee met de gevestigde orde van sportwagens die 100pk meer hadden. Juist door zijn wegligging.

Check het filmpje van Top Gear over deze Clio V6 mk2.

HERBIE 19:21
afbeelding van HERBIE

top gear fimpjes ...ja die kennen iets van auto's ....
top gear is niks meer dan entertainment voor de grote massa.

Waxweazel 20:56
afbeelding van Waxweazel

Troll ...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws