Auto blijft de koning van mobiliteit in België

Eén op twee Belgen rekent er op dat in de toekomst de wagen nog steeds de manier is om zich te verplaatsen. Dat blijkt uit onderzoek van de Belgische autofederatie Febiac. Waaruit kan besloten worden dat de auto nog altijd niet over zijn houdbaarheidsdatum heen is.

Belgen zijn verknocht aan hun wagen. Het is niet alleen een perceptie, de stelling kan nu ook gestaafd worden door cijfers. Febiac deed namelijk een grootschalig consumentenonderzoek naar autogebruik & autobezit nu en in de toekomst. Daaruit blijkt dat wat we al altijd dachten over mobiliteit, ook grotendeels strookt met de realiteit.

De auto blijft centraal staan

Het stimuleren van het openbaar vervoer en het gebruik van de fiets ten spijt, 83 procent van de Belgen rekent vandaag en in de nabije toekomst op de wagen om efficiënt en comfortabel op zijn bestemming te geraken. Niet dat andere manieren van vervoer daardoor hebben gefaald, want ongeveer de helft van de deelnemers ziet er geen probleem in om andere oplossingen zoals het openbaar vervoer, de fiets of autodelen te gebruiken. 1 op drie Belgen doet dit ook effectief.

Zelfs de ideologen (mensen die een negatieve mening hebben over de auto en zonder kunnen leven) geven toe dat de auto een bepaald gemak met zich meebrengt. Zeker de privacy in de wagen appreciëren ze. Alle ondervraagden - pro of contra de wagen - zijn wel niet te spreken over de betaalbaarheid tegenwoordig. Dat gaat niet alleen over de pure prijs van een wagen, maar alles dat daar rond hangt van brandstof, verzekering tot en met parkeergeld.

Jongeren niet meer geïnteresseerd in wagens? Dat dacht je...

Zeventig procent van de jongeren tussen 18 en 24 jaar beschikt over een rijbewijs, zo'n tien procent in die leeftijdscategorie is bezig er één te halen. De auto is dus verre van onpopulair bij jongeren. De perceptie van de wagen is wel anders. Waar het vroeger nog een statussymbool was, voelen 18 tot 24 jarigen vooral de noodzaak om er een te hebben. Puur omdat dat maatschappelijk verwacht wordt.

Frappant; 1 op de 5 achttienjarigen heeft zijn rijbewijs al en 40 procent is bezig met een rijbewijs te halen. Ook in die groep komt weer naar boven dat de kostprijs van een wagen ietwat een haar in de boter is.

We kopen met ons internethart

Hoewel de aankoop van een wagen een rationele, weloverwogen beslissing is, laat een koper al snel zijn merkvoorkeur meetellen. Zo bezoekt de gemiddelde autokoper amper 2,4 keer 1,9 dealers van 1,8 merken. Statistiekcijfers natuurlijk die we kunnen vermenselijken naar: 2 dealers van 2 verschillende merken. De tijd dat we dus weekends planden waarin we alle verschillende merken gingen bezoeken liggen ver achter ons.

De reden daarvoor is simpelweg het internet. Potentiële kopers informeren zich massaal online via sites van constructeurs maar ook via nieuwswebsites. Daardoor weten ze al wat ze moeten hebben en gaan ze naar de dealer om 'de koop' af te ronden. Belangrijk daarbij is dat - hoewel er minder bezoeken worden gebracht - een kwalitatief contact met de verkoper nog altijd zeer belangrijk is.

Op lange termijn wordt verwacht dat klanten steeds minder garages gaan bezoeken. 1 op de 3 ondervraagden zou zelfs best wel een wagen online durven kopen. Een mobiele verkoper die naar je thuis of werk komt kan dan weer niet op veel gejuich rekenen (20%).

Politiek moet het gaspedaal zijn

Vervoerskeuzes worden sterk bepaald door het rationele waarbij het gemak, de flexibiliteit en de betrouwbaarheid primeert. Zaken waar de wagen gewoonweg het best scoort. De Belg wilt dan ook dat de overheid blijft inzetten op de wagen maar ook aandacht schenkt aan bijkomende oplossingen zoals het openbaar vervoer en auto- & fietsdelen.

Thierry Van Kan, voorzitter van Febiac, besluit alvast door te zeggen dat 'de wagen vandaag een deel van de mobiliteitsproblematiek uitmaakt, maar in de toekomst een deel van de oplossing wordt. De technologieën zijn er tenslotte al (zoals autonoom rijden). Hoe vlug we die veranderingen zullen zien, hangt af van de politiek. Want zij kunnen de rem- of het gaspedaal zijn voor vernieuwingen.'

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws