Column: Renault VS de Chinezen

Column Autosalon Genève 2024

Frankrijk en China, lijnrecht tegenover elkaar. Met daartussen een niemandsland aan opvulling. Het autosalon van Genève maakte één ding duidelijk: er gaat de komende jaren een heftige strijd worden gestreden in autoland.

De Geneva Motor Show, decennialang het meest toonaangevende autosalon ter wereld. Maar de harde realiteit laat zelfs de (vaak arrogante) Zwitsers de dans niet ontspringen. Want het salon waar ooit merken zoals Ferrari, Lamborghini, Pagani en Koenigsegg met grote bombarie hun nieuwste hypercars voorstelden, was nog maar een schim van zichzelf dit jaar. Met ruwweg een derde van de normale oppervlakte die werd ingepalmd door standhouders. Zwier je ook nog de onnodige randdeelnemers buiten, dan was "GIMS2024" niet groter dan je lokale zondagsmarkt...

Renault wint de veldslag...

Zonder discussie wint Renault de veldslag op neutraal grondgebied. Met een stand die zelfs tijdens de hoogdagen van het salon zou omschreven worden als megalomaan. Helemaal centraal de - nu al gesmaakte - 5 E-Tech als nieuwe ster aan het firmament, met op de randen van de stand zijn broeders. Zelfs de Scénic E-Tech, die het nota bene tot Auto van het Jaar heeft geschopt, moest genoegen nemen met een plaats buiten de spotlight.

Laat nét daar een wat onbehaaglijk gevoel bekruipen. Want waar Renault een héle stand in het teken zette van één auto, stonden op werpafstand de Chinezen, met een stortvloed aan nieuwe modellen. Klaar voor een blitzkrieg van jewelste in Europa. BYD toonde een megalomane SUV met 1.200 pk en meer luxe dan een Range Rover, een minibusje en opgefriste of nieuwe varianten van bestaande modellen. Het is echter het - ondertussen Chinese - MG dat zijn 100ste verjaardag niet zomaar voorbij wil laten gaan...

... maar China de oorlog?

Er was amper genoeg plaats op de stand van MG om alle producten neer te poten. De MG4 XPower en Cyberster zijn ondertussen geen onbekenden meer, maar plots stond daar ook de MG7 (niet voor België), de MG3 (een betaalbare hybride à la Toyota Yaris) en de bloedmooie MG9 Sedan en MGS9 SUV.

Alsof dat niet genoeg was nam MG ook nog zustermerk IM mee dat in één klap 4 (!) nieuwe modellen lanceerde voor 2025. Stuk voor stuk EV's met indrukwekkende techniek (solide state iemand?) en een feilloze afwerking. Voor de criticasters: ja, de Renault 5 is met zijn productie in Frankrijk (van batterij tot stuur) de énige échte Europese auto, maar hoe lang zullen de Chinezen nog Chinezen blijven? Zowel BYD als MG zullen de komende jaren fabrieken openen in Europa.

Misschien moeten we de verliezers dus niet zoeken op het autosalon van Genève, maar misschien wel op een boogscheut daar vandaan. Want de Duitsers... Die stonden er bij en keken er naar.


Over de auteur: Al bijna twee decennia leent Yves Wouters zijn pen en gezicht aan Autofans. Hij maakte de evolutie van 2.0 TDI naar volbloed EV mee vanop de eerste rij en schreef deze omschrijving over zichzelf in derde persoon.


Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
JL 19:22
afbeelding van JL

Laat ons wel wezen:
De Europese autolobby (waar de Duitsers iets mee te maken hebben) heeft de EU jaren geleden overtuigd gekregen dat diesel de toekomst was. En eerder dan vergroenende technologie te introduceren (die hen een klein beetje ging kosten), is alles op het schap blijven liggen. En hebben ze ons belazerd met dieselgate. En toen dat uitkwam, is er met veel tegenzin begonnen aan een elektrisch alternatief (omdat de politiek en de publieke opinie nu eenmaal altijd gaat voor 1 enkele wonderoplossing, wat nooit zal lukken). Maar de investering in dat alternatief mag ook niet teveel kosten, want de aandeelhouders willen wel hun winsten zoveel mogelijk behouden. (Het liefst van al melken ze de verbrandingstechnologie nog wat uit door middel van gelobby en vertragingsmanoeuvers.)
Als dan plots blijkt dat de ze voorbijgestoken worden, wijzen ze naar de Chinezen (en vergeten ze de Koreanen). En moet de Europese consument hen steunen, want ja, ze verdienen het toch en ze zijn too-big-to-fail-want-jobs-enzo.
Soms lijkt het dat de consument nog meer dan vroeger er enkel is als het hen uitkomt, en voor de rest kan gef*cked worden. Niet echt fraai.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws