Vraag: zou jij een Chinese auto kopen?

Leapmotor C11 2023

Het is tegenwoordig één van de hotste topics in autoland: de toestroom van nieuwe, Chinese merken. Ze pakken vaak uit met competitieve prijzen en worden deels daarom wel eens scheef bekeken op straat en in de comments… Maar vind jij dat wel erg, of ben je stiekem gewoon blij met wat extra concurrentie?

We moeten er geen doekjes om winden: Chinese merken zijn aan een flinke opmars bezig. Zo valt er tegenwoordig elke maand wel een nieuwtje of twee in de brievenbus over een importbeweging uit het Verre Oosten. Eerder deze week leerden we bijvoorbeeld nog dat er vanaf volgend jaar auto’s onder de noemer ‘Exlantix’ op onze wegen zullen verschijnen, terwijl ‘Leapmotor’ twee weken eerder bekend maakte dezelfde deadline voor ogen te hebben. Daarnaast zijn sommige Chinese merken alweer zo lang op onze markt dat we eraan gewend geraakt zijn, denk maar aan MG… En nu we het daar toch over hebben, zijn er ook een aantal constructeurs waarbij het soms moeilijk te zeggen is of ze nu Chinees dan wel Europees zijn — Lynk & Co, iemand?

Dat kan er allemaal wel eens toe leiden dat de automobilist door de Chinese bomen het bos niet meer ziet… Dus wat doe jij in dat geval: blijf je liever bij de vaste waarden in de autosector, of sta je open voor al die Chinese nieuwkomers? Laat het ons weten in de comments!

Laatst gepubliceerd

Reacties (12)

Plaats een reactie
Yeelen Moller 14:44
afbeelding van Yeelen Moller

Hangt een beetje af van het merk/model, sommige merken bestaan al langer in China en hebben zich daar ook al bewezen (BYD), terwijl een MG bv. wordt gedekt door de ervaring van Astara en 7 jaar garantie (al zijn zaken als het infotainment daar nog niet op niveau). Ik ben dus iets strenger dan bij de bekende namen, maar ik zou op zich het wel aandurven als de auto mij bevalt.

John 20:15
afbeelding van John

Voor de nieuwkomers pas ik liever, laat die hun waarde maar eerst bewijzen. Op dit moment zou ik eigenlijk enkel maar een MG(4) overwegen.

Nick VH 20:40
afbeelding van Nick VH

Ik zou wel interesse hebben in de MG4. Vanwege de value for money en natuurlijk de mooie MG naam met het roemruchte verleden.

this 08:55
afbeelding van this

Liever niet, maar als de Europese premium merken zo gigantisch duur blijven zal het wel ooit gebeuren dat ik Chinees shop.
Die Zeekr 001 vind ik er bijvoorbeeld wel erg mooi uitzien.

andre123 19:49
afbeelding van andre123

europese premium merken..........
en dan chinees?????????????????
dus bmw mercedes,maar als het chinees is speelt het geen rol?
rare redenering

this 10:22
afbeelding van this

En jij denkt dat China geen premium kwaliteit kan afleveren? Dat is pas een rare redenering.

Adriaan 13:38
afbeelding van Adriaan

Merken zoals Zeekr, polestar, de dacia spring, daar heb ik allemaal ook niet zoveel problemen mee, kwaliteit kunnen de chinezen zeker wel produceren, maar de aftersales over pakweg 5 a 10 jaar zie ik enkel goedkomen met merken die hier ook echt investeren in lokale logistiek en service centers. Met een polestar kan je gewoon naar de volvo garage rijden, ik vermoed dat zeekr net hetzelfde zal zijn, maar de 13 in dozijn merken dat vandaag sneller uit china komen dan het gemiddelde aliexpress pakketje, daar heb ik toch ook mijn twijfels over.

this 15:08
afbeelding van this

Jij snapt het :) . En dat gaat trouwens niet enkel over China, maar dat kan evengoed een Belgisch gemaakte auto zijn. Zolang de aftersales niet op punt staat, is het geen aantrekkelijke auto om te kopen. Hoe luxe die ook afgewerkt mag zijn.

FLP 09:25
afbeelding van FLP

Nee. Over een paar jaar, als ze zich bewezen hebben, misschien wel.
En als het er wat beter uit ziet dan de gedrochten die bvb MG uit z'n mouw schud.

CVD 09:52
afbeelding van CVD

Onze economie zit op alle domeinen verweven van Chinese productie. De discussie om al dan niet Chinees te kopen is op zijn minst dubbelzinnig. Deze hadden we ook al in de jaren 70-80 met Japanse wagens. Ik herinner mij de slogan nog "are you hungry, eat your Toyota".
Dankzij Chinees competitieve prijzen betaalt de consument zich niet blauw bij de aankoop van een nieuwe wagen. Een goed tegengewicht voor de (veel te) dure Europese auto's.

DD 10:26
afbeelding van DD

Mijn hart zegt nee maar mijn portemonnee zegt ja alhoewel de Europese merken onderdelen in China gaan halen, het zal altijd een beetje chinees zijn.

andre123 19:47
afbeelding van andre123

VOOR MEZELF NU NIET DAN NIET NOOIT NIET...
voor de anderen,laat die chinezen eerst maar eens bewijzen dat ze DUURZAME produkten kunnen ontwikkelen en bouwen.
en dat ze een degelijke naservice kunnen bieden,ook jaren later.
een auto is een beetje te kostelijk om als wegwerpprodukt te zien.
we zullen zien als we 10-15jaar verder zijn,
tot dan HANDEN AF!

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws