Wordt Volkswagens ‘R’ een losstaand EV-merk?

Volkswagen R onafhankelijk 2024

Juich, want Volkswagens sportieve ‘R’-gamma krijgt een eigen paviljoen in themapark Autostadt. Op zich is dat niet zo groot nieuws maar de implicatie erachter is dat misschien wel. De Duitsers spreken namelijk plots over een toekomst als "elektrisch" maar vooral “zelfstandig merk”… Dus gaat ‘R’ daarmee Cupra achterna?

In de vroege jaren 2000 was Volkswagen zo’n beetje aan het puberen. Toen probeerden ze namelijk vanalles uit, van retromodelletjes als de New Beetle tot een heuse luxesedan: de Phaeton. Daarnaast voegde het merk echter ook wat meer performance toe aan zijn gamma, nog boven de GTI-modellen die het al had. Dat begon in 2002 met de Golf R32 en groeide uit tot het complete R-gamma dat we vandaag kennen, met krachtpatsers van de T-Roc tot de Touareg. Nu is het echter tijd voor de volgende stap in het R-verhaal, of dat doet Volkswagen toch uitschijnen.

Zoals Cupra, of zoals Audi Sport?

De Duitsers laten namelijk weten dat het ‘R’-label een volledig eigen paviljoen krijgt in Autostadt. Dat is zowat het themapark van de Volkswagen-groep waar elk merk over een eigen stekje met eigen expo’s beschikt. Dat daar een specifiek plekje voor ‘R’ bij komt is dus opmerkelijk aangezien dat eigenlijk geen merk is, maar dat is blijkbaar wel hoe Volkswagen het vanaf nu in de markt wil zetten. Zo spreken ze in het bericht meermaals over ‘R’ als een "zelfstandig" premiummerk en de baas van het sportieve label, Reinhold Ivens, gaat zelfs nog verder: die heeft het in zijn citaat over een toekomst als zuiver elektrisch merk.

Volkswagen R onafhankelijk 2024

Gaat ‘R’ dan dezelfde richting uit die Cupra al koos door zich formeel af te scheuren van Seat? Dat is op dit moment niet helemaal duidelijk, al is die kans misschien klein. Naast dat ene Spaanse voorbeeld zijn er namelijk ook een aantal minder extreme gevallen van onafhankelijkheid te vinden binnen de VW-groep. Zo hangt Audi Sport technisch gezien bijvoorbeeld ook niet meer vast aan het merk Audi, al krijgen zijn modellen nog steeds gewoon vier ringen op hun neus. De kans is met andere woorden groter dat ‘R’ toch gewoon verbonden blijft aan het merk Volkswagen, al zit er in die elektrische toekomst dus misschien wel eens een specifiek R-modelletje in dat geen gewone VW-afgeleide kent... Een beetje zoals wijlen de R8 stiekem niet door Audi, maar door Audi Sport ontwikkeld en gebouwd werd.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws