Fiscusfans: deze verkeersbelasting betaal je op een nieuwe Ford Mustang GT (2024)

Ford Mustang GT verkeersbelasting 2024

De nieuwe Ford Mustang kent zijn prijs voor onze markt: vanaf 58.460 euro is hij van jou. Er is echter één probleem: de enige motor waarmee we hem kunnen krijgen is een lekker grote V8. Zo’n enorm blok ziet de fiscus natuurlijk graag komen... Dus hoeveel belastingen moet je bij die basisprijs optellen?

De Ford Mustang wordt met elke generatie weer een beetje Europa-vriendelijker. Zo werd de musclecar een paar decennia terug nog gezien als een ongewassen beer maar sinds de vorige generatie werd zijn rijgedrag aanzienlijk scherpgesteld. Die trend belooft de gloednieuwe Ford Mustang verder te zetten, maar op een ander vlak maakt die zichzelf het leven knap lastiger voor de Europese markt. Zo komt hij enkel onze richting uit met een 5.0 liter grote, atmosferische V8 onder de kap dus dat zet ons — en John van de comments, waarvoor dank — aan het denken: wat vraagt vadertje staat zoal aan belastingen voor dat apparaat?

17.000 euro erbij

Gelukkig is vadertje staat zo vriendelijk om een tool aan te reiken die dat tot in de details voor je kan berekenen. Daar heb je eigenlijk maar een paar cijfertjes nodig: de cilinderinhoud in cc’s, de euronorm en de CO2-uitstoot. Op dat eerste vlak blijkt de 5.0-liter V8 in realiteit 5.031 cc groot, de euronorm is natuurlijk 6 — in eventuele toevoegingen maakt de tool geen verschil — en qua CO2-uitstoot kiezen we uit beleefdheid de laagste waarde die we in het Mustang GT-gamma kunnen vinden: 273 g/km. Dat gooien we samen in de simulator, en dan is het bidden maar.

Ford Mustang GT verkeersbelasting 2024

Dat bidden heeft echter niet geholpen, want het resultaat komt neer op een totaal van 16.967,52 euro aan belastingen. Daarvan is 13.249,15 euro eenmalig te betalen, want dat is de Belasting op Inverkeerstelling (BIV). Nadien betaal je ieder jaar 3.718,37 euro aan jaarlijkse verkeersbelasting. Tel die twee dus op bij de 58.460 euro die je voor de goedkoopste Mustang GT Fastback moet neertellen, en je bent alles samen 75.427,52 euro kwijt voordat je met je nieuwe ros kan gaan rijden.

Is de Ford Mustang GT daarmee nog steeds zijn geld waard? Laat het ons weten in de comments!

Laatst gepubliceerd

Reacties (22)

Plaats een reactie
Edison 18:25
afbeelding van Edison

Dit is compleet absurd. De meeste van deze wagens doen niet veel kilometers per jaar en het werkelijke verbruik ligt trouwens ook niet veel hoger dan pakweg een SUV met fiscaal vriendelijke 1.5 liter.

Alain Deconinck 17:20
afbeelding van Alain Deconinck

Met mijn kuga 1.5 L zit ik rond een verbruik van 7 liter, net "iets" minder dus dan de mustang V8 maar het blijft wel m'n droomwagen

this 08:29
afbeelding van this

Vergelijk je nu de officiële WLTP verbruik van de Mustang met het reëel verbruik van jouw auto?
Want die Mustang zal vermoedelijk in de realiteit niet onder de 10l/100km uitkomen.

Mike Verdreng 18:34
afbeelding van Mike Verdreng

Wat voor een apenland is België eigenlijk :-(

Michael 20:33
afbeelding van Michael

Idd , daarom dat er zoveel in andere landen hun voertuig inschrijven mogelijkheden genoeg.

Slimme Jan 21:05
afbeelding van Slimme Jan

Ombouwen naar Lichte Vrachtwagen ?... :-)

Michael 20:34
afbeelding van Michael

Vroeger kon je dit omzeilen door een cng installatie te plaatsen dan was het 0 euro inschrijving en taks juist de installatie van 4000 euro denk ondertussen zo toch al 4 a 5j geleden.

Elektrisch Verhaal 22:31
afbeelding van Elektrisch Verhaal

En dan moet dat paard ook nog drinken. Misschien toch eens naar die Mach-E GT kijken dan?

Yvan Mauclet 09:01
afbeelding van Yvan Mauclet

En je moet ook nog verzekering erbij rekenen, uiteraard full omnium, toch.

Yvesw 11:34
afbeelding van Yvesw

En daarom zou een belasting per gereden kilometer logischer zijn...

Adriaan 21:50
afbeelding van Adriaan

Ik begrijp die roep om km-heffing niet helemaal. Dat is er vandaag defacto ook. Ongeacht uw aandrijving betaal je vandaag ook al belastingen per km, sta je in de file is uw verbruik hoger en kost het u meer. Dus daar ook al de gelijkenis. Ik zie niet in hoe we vandaag beter af zouden zijn door km heffing. Want zoals gebruikelijk zal dat voor een klein percentage goedkoper uitkomen, maar voor de grote meerderheid een pak meer kosten. Kijk maar naar de prachtige invoering dat ons met zen allen geld ging besparen zoals de digitale teller en zijn geweldige capaciteitstarief...

this 08:27
afbeelding van this

Km heffing zou er komen in plaats van jaarlijkse verkeersbelastingen en misschien zelfs belasting eerste inverkeersstelling. En dat is veel eerlijker. Of er nu mensen beter of slechter uitkomen maakt eigenlijk niet uit, zolang het maar eerlijker is.

Yvesw 09:57
afbeelding van Yvesw

Adriaan; De stelling dat je in de file meer zou verbruik (en daardoor meer belastingen betaalt op brandstof) gaat al niet meer op voor EV's.

Daarnaast: Ik vind het gek dat zoals de kaarten nu liggen, iemand forfaitair een bijdrage betaalt aan het onderhoud van onze wegen (daarvoor is de wegenbelasting tenslotte) ongeacht of die nu 1.000 km of 16.000 km per jaar rijdt met zijn auto over die wegen. Nee, we gaan kijken naar de cilinderinhoud.

Dat is alsof je betaalt per kg eigen gewicht in een restaurant. Ongeacht of je nu veel of weinig eet.

Komt een km-heffing duurder uit? Misschien. Al heb je dat wel volstrekt zelf in de hand. Je gaat op z'n minst bewuster zijn van je verplaatsingen met de auto. Even in je vierwieler springen om 2 km verder een brood te gaan halen gaat er dan misschien niet meer inzitten. En maar goed ook...

De verbruiker betaalt. Dat klinkt toch logisch? Is de Vlaamse overheid in staat om de theorie te verbasteren richting de praktijk? Dat is een andere discussie. :-p

Adriaan 21:31
afbeelding van Adriaan

Maar de verbruiker betaald nu toch ook? Hoeveel % van je brandstofkost, is het nu diesel, benzine of elektriciteit gaat rechtstreeks naar de staat. Heel veel km rijden? Betaal je meer. Denk je werkelijk dat de wegen enkel onderhouden worden door wegenbelastingen?

Mathieu 12:42
afbeelding van Mathieu

Dag Yves, de verbruiker betaalt is iets dat hier in België weer voor ongelijkheid zou zorgen.
Punt 1: wat met al die Leasingwagens... zij zullen dat veel minder voelen dan iemand die 5j spaart voor een wagen, en daarna nog 10j een lening moet afbetalen voor die wagen.
Punt 2: en dit vind ik belangrijker: je kan al niet meer in de rust gaan wonen, want je hebt hier geen degelijk openbaar vervoer. Enkel als je in echt stedelijk gebied woont. Ik ben niet tegen openbaar vervoer, maar ik nam veel meer het openbaar vervoer toen ik vlakbij Gent woonde, dan waar ik nu woon. Waarom wordt er zo weinig geld gestoken in het openbaar vervoer? Juist: de wagen is en blijft de melkkoe.

suskewiet 15:55
afbeelding van suskewiet

helemaal mee eens !
Stel nu dat ik een rolls koop die 30 liter per 100 zuipt ... en ik gebruik die 4 keer per jaar om een trouw mee te doen ... waarom moet ik dat rotsysteem helpen financieren ?
Maar .... schaf dan ook de toelages voor de verschillende geloofsgemeenshappen af daar heb ik ook niks aan. Scheiding van kerk en staat my ass. Duidelijk te zien op het jaarlijkse te deum. wat een grap

Elektrisch Verhaal 12:46
afbeelding van Elektrisch Verhaal

Om het allemaal wat te relativeren, in Nederland start je door de BPM regeling vanaf €132.000. Dus dan valt het hier nog mee.

GLENN 16:39
afbeelding van GLENN

Lijkt me nog altijd een goede deal, ondanks de belastingen die volledig van de pot gerukt zijn. Je krijgt, naar europese normen, een vrij unieke auto met atmo V8 en een handbak.

Zo'n auto willen kopen op basis van rationele argumenten, dan beperk je je inderdaad beter tot een plug-in SUV of een EV pony.

Pieter Van Der Spek 19:31
afbeelding van Pieter Van Der Spek

Hetzelfde verhaal met mijn Audi V10 Spyder uit 2013 die ik in 2019 heb aangeschaft. Absoluut geen rationele aankoop, dat weet je van te voren, maar plezier is onbetaalbaar dus neem ik de inhaligheid van de staat er bij.

suskewiet 23:06
afbeelding van suskewiet

de overheid zou dit nochtans moeten promoten.
Het is goed voor de mentale gezondheid.
Een half uurtje cruisen met het gegorgel van een V8 en je bent als herboren.
Geen depressies meer, flinke besparing in de gezondheidssector

Dirk 19:48
afbeelding van Dirk

Volledig eens met Suskewiet!

Kesselaers 12:30
afbeelding van Kesselaers

Spijtig dat je in Vlaanderen ongeveer het dubbele betaald van wat je betaald in Brussels gewest en in Franstalig België

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws