Toyota opnieuw grootste autobouwer ter wereld, maar niet dankzij zijn EV’s (2024)

Toyota bZ4X 2024

Feest en taart in Japan, want Toyota was in 2023 alweer de grootste autobouwer ter wereld. Die titel houdt de fabrikant al voor het vierde jaar op rij vast en afgelopen jaar was ook nog eens het beste jaar dat Toyota ooit al kende... Ook al maken elektrische auto’s nog steeds maar een fractie van hun verkopen uit.

Toyota’s visie op zuiver elektrische auto’s is niet helemaal vrij van controverse. Zo was de constructeur altijd al terughoudend om over te stappen op alles met een stekker, zodat we eigenlijk zelfs tot 2021 moesten wachten op hun eerste serieuze EV — de bZ4X. Zelfs vandaag lijkt Toyota nog niet volledig in de elektrische transitie te geloven, of toch niet als we zijn befaamde voorzitter Akio Toyoda mogen geloven… En wat blijkt: ze hebben die EV’s gewoonweg niet nodig.

Toch grote plannen op EV-vlak

Toyota heeft namelijk zijn wereldwijde verkoopcijfers voor 2023 publiek gemaakt, en die zijn rooskleuriger dan ooit. Zo wist de fabrikant alles samen maar liefst 11.233.039 voertuigen aan de man of vrouw te brengen, waarmee het zijn eigen record nog maar eens wist te verbeteren. Van die ruim 11 miljoen auto’s droegen er 10.307.395 stuks een Toyota- of Lexus-logo en 790.441 een Daihatsu-badge terwijl het bij ons niet verkrijgbare Hino 135.203 bedrijfsvoertuigen verkocht. Dat alles maakt van Toyota Motor Corporation voor het vierde jaar op rij de grootste autobouwer ter wereld en wel met enige voorsprong, want op plek twee staat de Volkswagen-groep met ‘ocharme’ 9,24 miljoen verkopen.

Toyota bZ4X 2024

Toyota was zo vriendelijk om ook even inkijk te geven in hoeveel voertuigen ze van elke soort aandrijflijn verkochten, en daar komt een opmerkelijk cijfertje boven drijven. Zo gingen er 3,42 miljoen zelfopladende hybrides over de toonbank — niet verkeerd — en 124.755 plug-inhybrides — geen hoogvlieger, maar oké — maar qua zuiver elektrische auto’s blijft de groep steken op 104.018 stuks. Dat betekent dat welgeteld 0,92 procent van alle in 2023 verkochte Toyota-producten een EV was. Het spreekt dus voor zich dat Toyota ook zonder die auto’s de grootste ter wereld was geweest, al moet wel gezegd dat de Japanners daarmee hun elektrische verkopen meer dan verdrievoudigd hebben ten opzichte van het jaar voordien. Die laatste trend zou zich in de komende jaren trouwens nog gaan verderzetten want jawel: ook Toyota heeft inmiddels grote plannen op EV-vlak.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Ton Lamers 22:25
afbeelding van Ton Lamers

Denk en heb ook ervaring dat niet elektrische auto's , in mijn geval Toyota en hybride , de
eenvoudigste en beste milieu uitvoering is . En op eenvoudige manier , op elke hoek van de straat een tankstation , Overigens i.v.m. gewicht ook goedkoper in belasting ,althans zou moeten zijn.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws