Stellantis voegt alweer een nieuw merk toe aan zijn portfolio, maar deze keer gaat het niet om een oude bekende. Het moederhuis van onder andere Peugeot, Jeep en Fiat gaat straks namelijk modellen van het Chinese Leapmotor verdelen in Europa… En dat worden EV’s voor de “kostenbewuste” klant.
Sinds het samensmelten van het voormalige PSA en FCA kent de autowereld een nieuw megaconcern: Stellantis. Zo telt het repertoire van de groep maar liefst veertien verschillende automerken, van Peugeot, Citroën en DS tot Fiat, Alfa Romeo en Jeep. Daar lijkt nu echter nog een vijftiende merk aan toegevoegd te gaan worden… Of toch ongeveer.
Bedreiging voor Europese merken?
Stellantis is namelijk een joint venture opgestart met Leapmotor, een Chinese fabrikant van elektrische auto’s. Dat doet het concern echter niet zozeer om een greep te krijgen op de Chinese markt, maar wel om de EV’s van Leapmotor daarbuiten te gaan verkopen. Dat zal nog best snel gaan gebeuren ook want in een gesprek met Automotive News Europe liet Natalie Knight, Chief Financial Officer van Stellantis, vallen dat Europa de eerste markt is waarop de joint venture zijn pijlen richt. Zo moeten er bij ons nog voor het einde van 2024 auto’s van Leapmotor op de markt komen, en dat worden volgens Knight elektrische auto’s gericht op “kostenbewuste klanten die toch de beste technologie willen”.
Mogen we Leapmotor dan voortaan een merk van Stellantis noemen? Ja en nee, want de Chinese constructeur blijft wel gewoon zijn eigen baas. Met de auto’s die het in zijn thuisland verkoopt, heeft Stellantis bijvoorbeeld niks te maken. Het gaat dan ook niet om een overname door Stellantis maar wel over een samenwerkingsverband waar Stellantis 51 procent van de aandelen in handen heeft. Dat samenwerkingsverband kreeg de naam ‘Leapmotor International’, dus reken er toch maar op dat de merknaam van de in Europa geleverde auto’s gewoon ‘Leapmotor’ zal blijven. Als de modellen dan ook nog eens onveranderd blijven, mogen we straks bijvoorbeeld rekenen op de hierboven afgebeelde C11: een elektrische SUV met een rijbereik van zo'n 600 kilometer... Stel je dan dus maar eens de paniek van de Europese constructeurs voor indien die betaalbaar blijft.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 1 dag geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 2 dagen geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 2 dagen geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 2 dagen geleden