Chinese Leapmotor brengt straks goedkope EV’s naar Europa dankzij… Stellantis

Leapmotor C11 2023

Stellantis voegt alweer een nieuw merk toe aan zijn portfolio, maar deze keer gaat het niet om een oude bekende. Het moederhuis van onder andere Peugeot, Jeep en Fiat gaat straks namelijk modellen van het Chinese Leapmotor verdelen in Europa… En dat worden EV’s voor de “kostenbewuste” klant.

Sinds het samensmelten van het voormalige PSA en FCA kent de autowereld een nieuw megaconcern: Stellantis. Zo telt het repertoire van de groep maar liefst veertien verschillende automerken, van Peugeot, Citroën en DS tot Fiat, Alfa Romeo en Jeep. Daar lijkt nu echter nog een vijftiende merk aan toegevoegd te gaan worden… Of toch ongeveer.

Bedreiging voor Europese merken?

Stellantis is namelijk een joint venture opgestart met Leapmotor, een Chinese fabrikant van elektrische auto’s. Dat doet het concern echter niet zozeer om een greep te krijgen op de Chinese markt, maar wel om de EV’s van Leapmotor daarbuiten te gaan verkopen. Dat zal nog best snel gaan gebeuren ook want in een gesprek met Automotive News Europe liet Natalie Knight, Chief Financial Officer van Stellantis, vallen dat Europa de eerste markt is waarop de joint venture zijn pijlen richt. Zo moeten er bij ons nog voor het einde van 2024 auto’s van Leapmotor op de markt komen, en dat worden volgens Knight elektrische auto’s gericht op “kostenbewuste klanten die toch de beste technologie willen”.

Leapmotor C11 2023

Mogen we Leapmotor dan voortaan een merk van Stellantis noemen? Ja en nee, want de Chinese constructeur blijft wel gewoon zijn eigen baas. Met de auto’s die het in zijn thuisland verkoopt, heeft Stellantis bijvoorbeeld niks te maken. Het gaat dan ook niet om een overname door Stellantis maar wel over een samenwerkingsverband waar Stellantis 51 procent van de aandelen in handen heeft. Dat samenwerkingsverband kreeg de naam ‘Leapmotor International’, dus reken er toch maar op dat de merknaam van de in Europa geleverde auto’s gewoon ‘Leapmotor’ zal blijven. Als de modellen dan ook nog eens onveranderd blijven, mogen we straks bijvoorbeeld rekenen op de hierboven afgebeelde C11: een elektrische SUV met een rijbereik van zo'n 600 kilometer... Stel je dan dus maar eens de paniek van de Europese constructeurs voor indien die betaalbaar blijft.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws