Zoveel bruikbare batterijcapaciteit heeft een Volkswagen ID.3 over na 100.000 kilometer

Volkswagen ID.3 ADAC batterijtest 2023

Het moet zowat één van de meest uitgesproken beweringen zijn over EV’s: “die batterij kan toch niet lang meegaan?” En inderdaad: neem je de gemiddelde smartphone of laptop als voorbeeld, dan merk je dat een intensief gebruikte accu flink wat van zijn capaciteit verliest… Maar geldt dat ook voor auto’s?

We moeten er geen doekjes om winden: de elektrische auto is aan een flinke opmars bezig. Dat geldt ook in ons land, waar dit jaar al bijna 20 procent van alle nieuw ingeschreven auto’s zuiver elektrisch waren. Dat is alweer 8 procent meer dan het jaar voordien, maar die snelle stijging maakt meteen ook duidelijk dat er pakweg tien jaar geleden amper EV’s op onze wegen waren. Daardoor is het misschien niet eenvoudig om te zeggen hoe de componenten van zo’n elektrische auto bestand zijn tegen de tand des tijds, en vooral over de levensduur van de batterij durft men zich wel eens zorgen maken.

Snelladen tot 100 procent

Om uit te zoeken of die zorgen terecht zijn, waagde de ADAC — zeg maar de Duitse tegenganger van onze VAB — zich aan een duurtest met een elektrische Volkswagen ID.3. Dat was er eentje van het Pro S-type, die dus een 77 kWh-accu onder de bodem had die je ook in flink wat andere elektrische VW-producten vindt. De ID.3 was er twee jaar en half in dienst en passeerde door de handen van verschillende bestuurders, die alles samen 100.000 kilometer op de teller van de EV zetten. Gedurende die kilometers werd de auto ook niet gespaard, want om zo snel mogelijk de mijlpaal van de 100.000 te bereiken werd de accu geregeld snelgeladen tot 100 procent capaciteit. Volkswagen raadt aan om dat slechts tot 80 procent te doen als je de levensduur van het batterijpakket wil verlengen.

Volkswagen ID.3 ADAC batterijtest 2023

Nadien namen de collega’s van ADAC’s Test and Technology Center de auto grondig onder de loep. Daarbij bekeken ze onder andere de zogenaamde State of Health van de batterij, die weergeeft hoeveel bruikbare capaciteit er nog overblijft. In het geval van deze ID.3 was dat na 2,5 jaar en 100.000 kilometer nog 93 procent van wat de accu af-fabriek aan stroom had kunnen opslaan. Volkswagens garantievoorwaarden beloven, ter referentie, dat er na 160.000 kilometer 70 procent van de oorspronkelijke accucapaciteit overblijft. Kortom: geen verkeerd rapport voor deze ID.3.

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
de Haan Gunter 15:49
afbeelding van de Haan Gunter

Allemaal goed en wel mijn Toyota Avensis d4d had na 250000 km nog altijd een gemiddeld verbruik van 5.4 l per honderd km en kon ik er nog altijd gemiddeld 900 km ver mee komen. 1 lekke band en 1 technisch defect namelijk de alternator die moest vervangen worden. Zeg dan ook eens hoe dikwijls deze Volkswagen id3 in de herstelplaats geweest is.
Maar daar word niets over gezegd. Dus je zult nog veel meer moeten zeggen om mij te doen over stappen naar een electrische wagen.
Groeten Gunter de Haan.

this 08:38
afbeelding van this

En na 250d km is een EV nog altijd stiller dan een Toyota Avensis.
Heb je nog van die appel vs peer vergelijkingen?

Pascal 16:22
afbeelding van Pascal

toyota is uiteraard een buiten beentje als het gaat om betrouwbaarheid,ieder Japans merk trouwens er bestaan geen betere auto´s

Pierre Sleighs 18:43
afbeelding van Pierre  Sleighs

Daar blijft niet zo heel meer van over. Enkel Toyota & Lexus doen het nog echt bovengemiddeld. Gunter rijdt heel waarschijnlijk met een downchipped BMW of mini cooper diesel rond, is zijn auto dan opeens niet betrouwbaar meer?

pierre sleighs 18:41
afbeelding van pierre sleighs

Mooi - afhankelijk van het bouwjaar wellicht een BMW diesel, die zijn dan ook bekend voor hun efficiëntie, maar voor dat verbruik moet je toch heel rustig rijden.
Wel altijd grappig dat in de wereld van internet Toyota zo betrouwbaar is en bmw niet.

Nu los van dat alles - heb je al is naar het onderhoudsschema van een EV gekeken? Die dingen hebben nagenoeg geen onderhoud nodig. Daar kan geen enkele BMW of Toyota diesel tegen op.

Tim 20:18
afbeelding van Tim

Na 200.000 km op de teller is de brandstoftank van mijn dieselwagen nog steeds 60l hoor...

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws