Euro NCAP crasht Chinezen: BYD en Xpeng maken indruk

BYD Dolphin crashtest Euro NCAP 2023

De Euro NCAP is terug van weggeweest, en dat doen ze met nieuwe veiligheidsregels. Onder de eerste modelletjes die eraan moeten geloven vinden we drie Chinezen: de BYD’s Dolphin en Seal en de Xpeng P7… En wat blijkt: ze zijn allemaal tegen de verstrenging opgewassen.

Heb je dit jaar al ‘NCAP’-nieuws opgepikt, dan is de kans groot dat het om milieurapportjes van de Green NCAP ging. Crashtesttak Euro NCAP heeft daarentegen bitter weinig van zich laten horen in 2023, op enkele testjes met wat Nio’s en de Lexus RZ 450e na. Dat ligt eraan dat de instantie zijn beoordelingswijze dit jaar heeft bijgestuurd en daardoor probeerden heel wat fabrikanten hun nieuwe modellen nog snel getest te krijgen voor eind 2022. Sindsdien is het namelijk weer wat moeilijker om de volle vijf sterren te halen… Dus even kijken hoe dit trio van Chinezen het ervan af brengt.

Nadruk op actieve veiligheid

De Euro NCAP heeft namelijk de BYD Dolphin, de BYD Seal en de Xpeng P7 tegen de muur gekatapulteerd. Dat zijn alledrie modellen van Chinese fabrikanten, en kwatongen zouden wel eens durven beweren dat zo’n auto’s niet opgewassen zijn tegen onze Europese veiligheidswaarden. Daar blijkt echter niks van aan, want alledrie gaan ze met vijf op vijf sterren naar huis — zelfs na de verstrengingen dus. Dat is vooral bij de BYD Dolphin indrukwekkend, want dat elektrische modelletje is bij ons verkrijgbaar voor nog geen 30.000 euro. De Seal plaatst zich dan weer eerder in de markt als een Tesla Model 3-concurrent terwijl de Xpeng P7 in België nog niet verkrijgbaar is.

Op bovenstaande beelden zie je de BYD Dolphin alvast grondig aan gort gereden worden, terwijl zijn passagierscompartiment toch mooi intact blijven. De nieuwe vereisten van de Euro NCAP voegen daar nu echter meer tests op actieve veiligheidssystemen aan toe. Zo moeten auto’s nu ook een waarschuwing bij achtergelaten kinderen op de achterbank aan boord hebben om mee te spelen voor de volle vijf sterren, terwijl bijvoorbeeld de werking het noodremsysteem voor zwakke weggebruikers grondiger getest wordt. Verder onderzoekt de Euro NCAP bij elk model ook hoe eenvoudig het is om inzittenden te bevrijden na een aanrijding of zelfs nadat de auto in het water belandt.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws