Weet je nog, de tijd waarin de gemiddelde auto je voorbij reed met het getik van een dieselmotor op de achtergrond? Die tijden liggen echter steeds verder achter ons. Sterker nog: kijk je enkel naar de auto’s die dit jaar in Europa zijn ingeschreven, dan is de kans bijna even groot dat je géén motor hoort wanneer ze je passeren.
Vergeef ons de flauwe woordspeling, maar de elektrische opmars neemt stilaan de proporties van een heuse Blitzkrieg aan. Zo mochten we amper drie maanden geleden, wanneer de Europese inschrijvingscijfers van het eerste halfjaar van 2023 binnenstroomden, nog melden dat dieselwagens een mooie voorsprong ten opzichte van EV’s vasthielden. Nu is die voorsprong echter al verdwenen als sneeuw voor de zon.
Sterkste stijger: Tesla
De European Automobile Manufacturers Association — of ACEA voor de maten — heeft namelijk de balans opgemaakt voor de eerste negen maanden van 2023, en het ziet er plots minder goed uit voor de dieselmotor. Zo is zijn marktaandeel in vergelijking met de eerste zes maanden van het jaar gedaald van 14,8 procent naar 14,1 procent, maar dat is op zich niet het meest opmerkelijke aan het verhaal. In de tussentijd is het percentage aan EV’s namelijk gestegen van 12,4 procent naar 14,0 procent, waarmee ze op een haar na gelijk komen te staan. In absolute cijfers zijn er nu dus al 1.112.192 elektrische auto’s ingeschreven in Europa dit jaar, ten opzichte van 1.116.774 dieselwagens… Maar als het aan dat tempo verdergaat, zal de EV dus voor het eerst de zelfontbrander inhalen tegen het einde van 2023. België draagt trouwens mooi zijn steentje bij aan die inhaalbeweging: bij ons zijn EV's nu al populairder dan dieselwagens.
De sterkste stijger doorheen de eerste negen maanden van dit jaar zal je dan ook niet verwonderen, want dat is Tesla. Die wisten namelijk maar liefst 131,2 procent meer auto’s te leveren ten opzichte van dezelfde periode in 2022, goed voor bijna 120.000 stuks meer. Opmerkelijker is misschien wel de tweede sterkste stijger, want dat is Alfa Romeo met 80,3 procent meer inschrijvingen… Maar goed, met alles samen 35.572 Alfa’s dit jaar hoeft koploper Volkswagen zich nog niet meteen zorgen te gaan maken: zij leverden in de eerste negen maanden van 2023 al 873.432 nieuwe auto’s.
Recente reacties
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Waarom zou deze niet in hun vizier zitten? Het is toch nog steeds een nutteloos hoge/zware SUV?
Door FLP 9 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
1000 km in 1 keer rijden zonder te stoppen, moet je dan gebruik maken van een pamper? of plas je...
Door Adriaan 9 uur geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Verdwijnt de Mégane op fossiele brandstof dan ook uit het gamma? Geen lage wagens meer? (buiten de...
Door Mathieu 12 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Als je binnen 10min 80% kunt laden, is zo'n groot bereik helemaal niet meer nodig. Dan kom je al...
Door this 15 uur geleden