Een vijfde van nieuw ingeschreven auto’s in Europa is elektrisch

Een vijfde nieuw ingeschreven auto's in Europa is elektrisch

In augustus werden er in Europa voor de tweede keer dit jaar meer nieuwe elektrische auto’s ingeschreven dan diesels. Dat meldt de Europese autoconstructeursvereniging ACEA. Voor het eerst was meer dan 20 procent van de nieuwe inschrijvingen elektrisch. Ons land was procentueel gezien de sterkste stijger.

Vorige maand werden er in Europa in totaal 787.626 nieuwe auto’s ingeschreven, zo meldt de Europese autoconstructeursvereniging ACEA. Het aantal inschrijvingen stijgt voor de dertiende maand op rij en lag in augustus van dit jaar 21 procent hoger dan in augustus 2022. Normaal gezien is augustus een rustige maand in de autoverkoop, zegt de ACEA. De vereniging ziet in de stijging een herstel van het beruchte onderdelentekort dat de autosector lang plaagde.

Een vijfde nieuw ingeschreven auto's in Europa is elektrisch

EV steekt diesel voorbij

In ons land werden er vorige maand 36.798 nieuwe auto’ ingeschreven, een stijging van 27,3 procent vergeleken met augustus vorig jaar. Toen werden er 28.917 nieuwe auto’s op kenteken gezet. België moet in de inschrijvingen procentueel gezien alleen Bulgarije (37,8 procent) en Duitsland (37,3 procent) laten voorgaan.

Kijk je naar de aandrijfsoort, dan kun je niet om de sterke stijging van elektrische auto’s heen. Vorige maand werden er in Europa 118,1 procent meer EV’s ingeschreven dan in augustus 2022. Daarmee bedraagt het aantal EV’s in de Europese inschrijvingsstatistieken voor het eerst meer dan een vijfde (21 procent).

Voor de tweede keer dit jaar steken elektrische auto’s in de Europese inschrijvingscijfers dieselwagens voorbij (12,5 procent). Benzinewagens blijven het populairst (32,7 procent), gevolgd door hybridewagens (HEV) (23,9 procent). Daar rekent de ACEA voor alle duidelijkheid ook milde hybrides bij.

Een vijfde nieuw ingeschreven auto's in Europa is elektrisch

België als koploper

Ons land is de absolute koploper in de inschrijvingen van elektrische auto’s. Vorige maand werden er in België maar liefst 224,5 procent meer nieuwe elektrische auto’s ingeschreven dan in augustus 2022. Daarmee gaan we de tweede in de lijst, Duitsland, ruim vooraf. Onze oosterburen noteerden een stijging van 170,7 procent.

België noteert ook een sterke stijging in de inschrijvingen van het aantal plug-inhybrides (102,6 procent). Daarmee is ons land Europees de vijfde sterkste stijger. Met 23,5 procent van het aantal inschrijvingen zijn plug-inhybrides in ons land de derde populairste aandrijfsoort. Benzinewagens blijven het populairst (37,1 procent), gevolgd door elektrische auto’s (25,1 procent). Diesels en hybrides (inclusief milde hybrides) namen vorige maand in ons land elk 7 procent van de inschrijvingen voor hun rekening.

Fiscale aftrekbaarheid

De verklaring voor de hoge cijfers voor elektrische auto’s en plug-inhybrides in ons land komt naast het herstel in levertermijnen vooral uit fiscale hoek. Op 1 juli verliep in ons land het gunstige fiscale voordeel van volledige aftrekbaarheid voor plug-inhybride bedrijfswagens. Daardoor schakelen zakelijke rijders in groten getale over op volledig elektrische wagens. Maar omdat voor de aftrekbaarheid de datum op de bestelbon van tel is, zal het aantal inschrijvingen van plug-inhybrides in ons land nog eventjes aan de hoge kant blijven.

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
Ikke 10:31
afbeelding van Ikke

Ik durf te wedden dat de meeste daarvan bedrijfs/loon wagens zijn. In de prijsklasse van 40.000 - 50.000€, wat al heel hoog is, heb je niets met een praktische autonomie van om en bij de 400 km. De meeste komen bij wijze van spreken met moeite in de buurt van de 200 km. Dat is voor dagelijks gebruik voldoende maar niet voor bvb een daguitstap... en geef toe laden aan een openbare laadpaal kost heel veel geld en tijd... Er zit ook niet echt evolutie in de batterijen, ze blijven allemaal hangen. Maw veel blabla weinig boemboem behalve de prijs dan...

this 11:21
afbeelding van this

Ik rij heel veel (40k km per jaar en dagen waarbij ik +400km doe is geen uitzondering) en met 400km bereik heb ik zat genoeg. Voor een daguitstap is dat echt wel al ruim hoor.
De keren dat ik aan een snellader hang, ben ik na een goeie 5 minuten al weer weg omdat er al +100km bereik bij is gekomen.
Er is echt een compleet verkeerd beeld van het elektrisch rijden bij veel mensen. Ik zie het nut niet in van batterijen die +600km kunnen. Tenzij voor mensen die echt de hele dag door in de auto zitten. Wat nog geen 1% van de bevolking zal zijn.

Mathieu 12:40
afbeelding van Mathieu

This, ik vind dat iedereen het voor zichzelf moet uitmaken, en dat we moeten stoppen met elkaar te veroordelen. (zie de poll hier op de site "wie durft er nog een diesel kopen"?)
Ik heb geen zin om ergens 2 tot 3x per week te moeten opladen om toch maar genoeg reserve in mijn batterij te hebben, daarna weer verder laden thuis, etc...
Ooit zal ik me wel aanpassen (mijn wagen is nog maar 4j) als het moet. Maar het feit dat ik nu al zaken lees dat mensen hun elektrische wagen niet meer opladen aan hun wallbox, maar aan het gewoon stopcontact omdat de prijzen van de elektriciteit nu berekend worden via piekverbruik, vind ik toch frapant. Ik zeg niet dat fossiele brandstoffen beter zijn, maar ik ga pas de overstap maken als de wagens in prijs dalen, en alles rond het elektrisch rijden gestabilisseerd is.

En geef toe: 80% rijdt elektrisch om fiscale redenen, niet omdat ze de groene gedachte hebben.

this 12:44
afbeelding van this

Mooi dat je een voorbeeld aanhaalt die exact weergeeft dat er veel foute informatie is. Elektriciteit via piekverbruik bij een EV hoeft helemaal niet duurder te zijn. Als je regelmatig thuis laadt, kom je goedkoper uit dan in het oude systeem zonder digitale teller. En je kan ook je piek verlagen, aan 3kW laden is ook perfect mogelijk. Dat hoeft niet per se 7 of 11 kW te zijn. Ik heb deze al lang geleden aan 3kW afgetopt. Dus ik doe serieus wat winst tov het oude systeem.

Vic 22:39
afbeelding van Vic

Even iets over batterijen. Ik rij 7 jaar met een Mitsubishi Outlander PHEV. In het begin kwam ik 45 km ver op elektriciteit. Na 7 jaar zijn dat er nog 33. Steeds thuis opgeladen, dus geen snellader gebruikt . Deze laatste is nadelig voor de levensduur van de batterij. Reken dus maar even om naar een volledig elektrische wagen met een capaciteitsverlies van 25% na 6 tot 7 jaar.... Nu gaat de Vlaamse regering ' goedkopere ' elektrische wagens subsidieren. Die komen zo een 300 km ver. Na 7 jaar nog zo een 230 km ? Ai....

this 08:50
afbeelding van this

Die data kan je gewoon vinden op het internet en het is véél minder dan 25%. Er zijn intussen al genoeg EV's die lange tijd rondrijden om de werkelijke degradaties te zien.

Ikke 04:22
afbeelding van Ikke

This ja 400 km is inderdaad voldoende zoals ik zei. Welke wagen heb jij?
Ik bedoel maar dat een EV met genoeg autonomie al snel in de hogere prijsklasse zit.
Onder de 50.000 is het huilen met de pet op en ben je beperkt in mogelijkheden en vooral in autonomie...

this 10:20
afbeelding van this

Een oudere Tesla Model 3 LR. De Model 3 RWD doet daar eigenlijk niet veel meer voor onder, dus onder de 50K heb je wel nog een deftige optie en de model Y RWD zit daar dacht ik ook net onder. En ik doe dan nog 90% autostrade. Iemand die minder autostrade doet, gaat al makkelijker aan die +400km geraken.
En naar verwachting gaat het aanbod de komende jaren ook wel serieus stijgen in die prijsklasse.
Maar ondanks dat ik heel graag EV rij, wil ik zeker niet ontkennen dat het een dure optie is. Daarom dat ik ook in dat ander artikel had gemeld dat ik graag nog diesel zou kopen, aangezien de prijzen daar een stuk beter meevallen. Maar dan zit je wel met de hoge taksen en de overheid die te pas en te onpas dingen beslist in het nadeel van de diesel.

John 14:00
afbeelding van John

Het probleem met die hoge taksen, is volgens mij (voor de meeste mensen) minder erg. Bij EV moet je eerst een hoge prijs betalen en zijn de run-kosten wat lager. Bij diesel & benzine is de aankoop lager, maar betaal je wat meer in run-kosten. Maar dat voelt minder zwaar in de portemonee.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws