De elektrische ID.3 baart Volkswagen kopzorgen. Aanhoudende softwareproblemen gooien roet in het eten van de lancering van het model. VW zou nu overleggen met Daimler om de softwarekrachten te bundelen.
“Het loopt niet geweldig”, luidt de officiële uitleg. “Nog niet marktrijp”, klinkt het in de wandelgangen. “We vinden de juiste mensen niet”, zo gaan de interne geruchten. Volkswagen is dan wel van plan om de eerste exemplaren van zijn elektrische ID.3 in de zomer te leveren, in de praktijk is Wolfsburg daar allesbehalve klaar voor, zo schrijft de Duitse krant Süddeutsche Zeitung.
Bugs
Het zijn vooral softwareproblemen die roet in het eten gooien, zo blijkt. De ID.3 staat niet alleen op een nieuw mechanisch platform, de elektrische auto gebruikt ook een gloednieuw softwareplatform. Dat blijkt nog vol kinderziektes te zitten die de Volkswagen-ingenieurs maar moeilijk onder controle krijgen. De software-experts die VW nodig heeft, blijken bovendien zo goed in de markt te liggen dat Volkswagen ze moeilijk kan aantrekken.
Dat is dubbel lastig voor Volkswagen: CEO Herbert Diess heeft de lancering van de ID.3 tot een persoonlijk paradepaardje gemaakt om het tijdperk van digitalisering en elektrificatie in Wolfsburg in te luiden. Daarnaast heeft Volkswagen de ID.3 dit jaar broodnodig om zijn CO2-doelstellingen te behalen. Als het die niet haalt, kost het de Duitsers niet alleen geld, maar ook hun na dieselgate zorgvuldig opnieuw opgebouwd imago.
Twee oplossingen
Op dit moment voorziet VW twee oplossingen, aldus de Süddeutsche Zeitung: de productie aanpassen naar basisversies van de ID.3, die dan nadien via updates de geplande functies krijgen. CEO Diess zou dan zijn modellen hebben om in de zomer te kunnen tonen. Daarnaast zou het topmanagement van VW in het grootste geheim hebben samengezeten met dat van Daimler, om te zien of ze samen een softwareplatform kunnen ontwikkelen en zo Amerikaanse concurrenten als Tesla of zelfs Google niet verder moeten laten uitlopen. Probleem: Daimler voert gelijkaardige gesprekken met BMW.
De Belgische Volkswagen-importeur D’Ieteren maakt zich voorlopig geen zorgen: “De productie ligt nog op schema”, zegt woordvoerder Jean-Marc Ponteville. “Klanten die een ID.3 via ‘pre-booking’ besteld hebben, mogen hun auto nog steeds op tijd verwachten. Eventuele updates kunnen altijd later. Maar we verwachten dat de verkoop van de ID.3 bij ons pas later op gang komt. De Belg wil een auto graag eerst zelf gezien hebben voor hij hem koopt.”
Recente reacties
Officieel + VIDEO: Kia EV3 is hier, pakt uit met megalomaan grote batterij (2024)
WLTP is altijd met zout er bij. En die 81,4kWh is de totale batterij, in de praktijk worden er daar...
Door this 14 uur geleden
Officieel + VIDEO: Kia EV3 is hier, pakt uit met megalomaan grote batterij (2024)
Even wat zout bij nemen? 600km uit 81kWh halen is een verbruik van 13,5kWh per 100km. Lijkt mij...
Door John 15 uur geleden
Officieel + VIDEO: Kia EV3 is hier, pakt uit met megalomaan grote batterij (2024)
Kia heeft zijn cijfers intussen nog aangepast en belooft nu een WLTP-rijbereik van, inderdaad, 600...
Door Joram 15 uur geleden
Officieel + VIDEO: Kia EV3 is hier, pakt uit met megalomaan grote batterij (2024)
Die 560km is dat WLTP? Want dat is wel best weinig voor zo'n kleine auto met zo'n grote batterij....
Door this 16 uur geleden